Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man klara sig på som minst i pengar?  (läst 19726 gånger)

Kakka

• Västergötland
Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« skrivet: 13 sep-12 kl 00:20 »
Ja, den frågan har jag försökt hitta svaret på för min del.
Vad jag förstår behöver väl alla betala för internet, någon telefon, fastighetsskatt, försäkring mm
och det går väl inte att betala på annat sätt än med pengar, eller?
Vad mer måste man ha pengar till?
Finns det någon som gjort någon "lista" eller liknande på det?   ???

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 00:23 »
Jag levde för ca 500 kr/månad i några års tid. Det funkar om man bor i tält i ett billigt land. Det som då kostade var mat och visum. Transporterade runt mig själv på en cykel
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kakka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 00:32 »
Det klart man kan leva så och det låter ju helt otroligt billigt och trevligt för en period!!! Men för min del är det inte riktigt hållbart i längden. Jag vill nog ha tak och väggar när man bor i Sverige (iaf på vintern).

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 06:09 »
Du kan nog få lite tips från den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135133.0

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 13 sep-12 kl 13:51 »
Det beror helt på vad du har för utgifter. Inventera dem och ta bort allt som du kan klara dig utan. Att klara sig på lite pengar betyder kompromisser och att förändra sin livsstil, så det får du vara beredd på.
Internet kan du skippa, fastighetsskatt slipper du ifall du bor i lägenhet (eller i husvagn?)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 sep-12 kl 14:20 »
Det saker som kan vara jobbiga att kompromissa med, t.ex. tandläkare, glasögon och mediciner.

Det bästa är väl att prova. Testa t.ex. ett par månader hur lite du kan spendera på mat utan att gå hungrig. 

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 14:30 »
Jag skulle nog säga att ett nedre gräns ligger vid ca: 5-6000:-/mån om man vill ha ett någotsånär drägligt liv. Förvisso går det säkert att komma ännu lägre om man drar saker till det extrema, men jag tror inte att man orkar leva så extremt under längre tid.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Kakka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 14:33 »
    Tack för länken ett svart får, den får bli kvällens läsning!

Tench, jag har redan ett litet torp. Jag vill leva i hus men behöver inte ha alla "bekvämligheter" .
Vill leva nära självförsörjning men ändå lite "modernt" (iaf ha en telefon).

Vitis, ja det är lite så jag tänker vissa saker är svårare än andra att klara sig utan.

sydtobak, ja, det ska vara hållbart i längden!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-12 kl 14:35 »
Jag lever just nu för ca 4000:- i månaden. Ibland lite mer ibland mindre. har internet, telefon, hyra, el och mat och sen busspengar. Har dock en hyra på 1500 som gör det hela billigt. När jag köpte all mat köpte jag mat för 700-800 kronor i månaden. Det dock lite väl torftigt enligt mig. Nu äter jag nästan bara hemodlat och köper kanske mat för 400 i månaden. Mjölkprodukter ägg och olja och lite tjaffs. Skulle säga att 5-6000 så kan man leva riktigt gott :D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-12 kl 15:17 »
Ja, för 5000 kr så kan man väl leva ett i stort sett normalt liv?

Skaffa inga djur större än en höna bara.  I stort sett alla animaliska produkter är billigare att köpa än att ta fram själv.

Rubriken är väl en smula missvisande tycker jag.. 'klara sig' är ju en inte så exakt beskrivning. Man klarar sig ju utan telefon och internet, om det nu är det man vill.  Tandläkare har jag inte varit hos på 6 år nu. Den dag det smäller till så får det bli att dra ut.  Man får ju vara beredd på konsekvenserna av sitt val. Det som känns kul just nu, kanske blir mindre kul om 5 år.

Kakka

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 sep-12 kl 15:26 »
Rubriken är satt medvetet med tanke på att det är så olika från person till person.
Jag vill veta vilken nivå som är rimlig och ungefär var övriga ligger på i kostnader.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 sep-12 kl 15:33 »
Beror nog mycket på omständigheterna. För kassabok ett tag så ser du vad du lägger kosingen på idag. 

Existens!

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 sep-12 kl 15:44 »
Rubriken är satt medvetet med tanke på att det är så olika från person till person.
Jag vill veta vilken nivå som är rimlig och ungefär var övriga ligger på i kostnader.

Ok. Jag betalar 2x 100 kr för mobilen i månaden. Ett mobilt bredband går på 200.  Där är 400 för kommunikation.
Vi är två pers och köper väl mat för runt 700 kr i veckan. Odlar inget. Har egna ägg. så 2800 för mat.
Då är vi uppe i 3200.
Och där är det ju egentligen bra..om man kunde cykla till ett jobb, eller jobba hemma.

Ändå hamnar vi på runt 27 000 i månaden när allt är klart...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #13 skrivet: 13 sep-12 kl 15:49 »

Ändå hamnar vi på runt 27 000 i månaden när allt är klart...
Med de kostnaderna är det nog dags att se över kostnadsbilden rejält. Hade jag haft det som inkomst skulle jag nog kunna spara mellan 15-20000:-/månad

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 sep-12 kl 16:02 »
Med de kostnaderna är det nog dags att se över kostnadsbilden rejält. Hade jag haft det som inkomst skulle jag nog kunna spara mellan 15-20000:-/månad

Tja.. 14 000 , nej, nästan 15, går till gårdslånen.  2000 till ström.   Sen då som jag sa, runt 3500 till mat och tele.
Sen är det billån och bensin, och hundarna.
Vill man ha en gård så kostar det ju.. Bara att se till så inkomsterna är högre... :)
Det sorgliga är väl att gården inte drar in en spänn..

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #15 skrivet: 13 sep-12 kl 16:49 »
Tja.. 14 000 , nej, nästan 15, går till gårdslånen.
Det sorgliga är väl att gården inte drar in en spänn..
Då gäller det nog att fokusera på att få ner lånen på gården så fort som möjligt. Själv kan jag skatt mig lycklig att jag fick mitt lilla torp till små pengar. Kostnaderna för räntor och amortering för mig ligger på under 500:-/mån och när lånet skall omsättas om ett år räknar jag med att kunna göra ytterligare en klumpamortering så att jag kommer ner till ca: 300:-/mån. Till detta kommer ju givetvis alla driftkostnader, fastighetsavgift, försäkringar mm. Men över 1500:-/mån kommer jag trots detta inte. Dessutom har jag avkastningen av att kunna odla massor av den mat jag äter själv och tillräckligt med träd för att vara självförsörjande på ved för värme och matlagning i 10-15 år till.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #16 skrivet: 13 sep-12 kl 17:03 »
Boendekostnad kollektiv: 1.330kr i månaden skattat
Mobil: 250kr månaden, dyrt abonnemang som jag ska byta
Internet: 100kr månaden
Tågbiljett: 750kr i månaden
Mat: 1000kr i månaden

3.430kr i månaden då om jag räknar rätt. Jag lever gott tycker jag själv :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 sep-12 kl 17:13 »
Hyra 1500kr
El runt 300kr
Telefon runt 100kr
Internet 79kr
Mat 700kr
Buss 500kr

Men sen med lite utgifter här och lite där, bin, höns katter kostar ju lite också. Landar jag oftast under 4000kr ibland lite mer. Åker lite tåg ibland och sånt.

Så billigt som jag bor så kommer jag kunna spara så sjukt med pengar när jag börjar jobba hade då tänkt att spara en massa och sen kunna köpa stora delar av mitt framtida hus med pengar som jag har och ta resten på jak-lån. Personligen så tror jag att köpa en stor gård för en massa pengar och ha feta lån motverkar det man egentligen vill ganska mycket. Hellre bor jag i ett litet torp och och är självförsörjande så mycket det går på den plätten än att ha bamselån.

« Senast ändrad: 13 sep-12 kl 18:51 av MickeMård »
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 13 sep-12 kl 17:16 »
Det absolut billigaste jag levt i Sverige var som student, lånade soffplats hos en kompis mot att jag hjälpte till med städningen. Hade ingen telefon. Jobbade på en restaurang så maten fick jag gratis där. Cyklade till och från jobbet tills den blev stulen. Då blev det till att gå. Min totala levnadsomkostnad var runt 0kr i månaden, men då räknar jag inte in investeringar som kläder, skor, hygien, glasögon, försäkringar eller sjukvård. Utslaget allt som allt, om jag räknar på varenda krona jag lagt ner på de plagg jag hade så låg jag nog på 300kr i månaden. Det hade man ju kunnat pressa lite mer om man bara haft ett par skor till exempel, istället för två. Kläder brukar man kunna få gratis om man frågor hos vänner som vill bli av med gammalt men inte har samvete att slänga det.

I övrigt har man goda vänner, biblioteket, gratiskonserter och gratismuseum i staden så blir nöjena heller inte så dyra. Plus om man är en sådan som inte gillar att röka eller dricka också.

I Sydostasien har jag levt på fyra dollar om dagen tror jag att det var. Men då var jag latpelle.

Maria C S

• Småland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-12 kl 17:20 »
Hyra (el) 500 kr / mån
Internet 300
Mat /hygien/djurfoder mm 500
Bil 300

1600 kr täcker mina behov. (dom månatliga)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, Fiat, ärt, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser