Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man klara sig på som minst i pengar?  (läst 19710 gånger)

Hårhäxan

• Västerbotten
SV: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #40 skrivet: 03 okt-12 kl 16:24 »

Inkomsten är 13500kr brutto

Två vuxna och fyra barn en hund tre katter å 30höns

Vi håller på att bygga hus men strävar efter skuldfrihet så vi kan ju inte låna

Vi har under ett års tid avveklat alla onödiga kostnader men nu har vi kommit till den punkten att vi måste nog öka inkomsten lite för att klara de nödvändiga utgifterna :)

Men roligt är det att ha mer koll på ekonomin för det är så lätt hänt att man ger bort pengar åt höger och vänster

Kakka

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 05 okt-12 kl 14:10 »
Förr tyckte jag ekonomi var tråkigt!!!!

Nu är det faktiskt kul!!!
Det blir mer och mer en hobby. Ju mer koll man har, dess roligare blir det.
Och då är inte jag någon som är snål mot mig och de mina, men varför
betala mer än man behöver?
(En av anledningarna till att Boxern ska bort, undrar varför jag skaffade den?)

Och man lär sig nya knep av att höra/läsa era sätt och situationer!

Nu fortsätta skala äpplen som ska torkas, Ha en fortsatt härlig höstdag där ute!

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 05 okt-12 kl 16:51 »
Förr tyckte jag ekonomi var tråkigt!!!!

Nu är det faktiskt kul!!!
Det blir mer och mer en hobby. Ju mer koll man har, dess roligare blir det.
Och då är inte jag någon som är snål mot mig och de mina, men varför
betala mer än man behöver?
(En av anledningarna till att Boxern ska bort, undrar varför jag skaffade den?)

Och man lär sig nya knep av att höra/läsa era sätt och situationer!

Nu fortsätta skala äpplen som ska torkas, Ha en fortsatt härlig höstdag där ute!

Ja, det är en riktig sport att grunna ut hur man ska få mer pengar åt sig själv och sin familj och inte gynna div företag/föreningar som tror de kan lura folk att tro att man absolut behöver ha deras produkter och utbud (från en som nu lämnat a-kassa, fackförbund och div försäkringar eftersom jag betalar begravningavgift via skattsedeln - tror faktiskt inte att myndigheterna vill ha mig som död liggande oppepå marken).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nina W

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 05 okt-12 kl 19:38 »
Ja, det är en riktig sport att grunna ut hur man ska få mer pengar åt sig själv och sin familj och inte gynna div företag/föreningar som tror de kan lura folk att tro att man absolut behöver ha deras produkter och utbud (från en som nu lämnat a-kassa, fackförbund och div försäkringar eftersom jag betalar begravningavgift via skattsedeln - tror faktiskt inte att myndigheterna vill ha mig som död liggande oppepå marken).

Svar: Nej, dom låter dig inte ligga och ruttna. Men dom fixar inte ens den enklaste lilla begravningssermoni. Du blir kremerad och askan sprids anonymt i en gravlund. Ungefær som vanlig sophantering och det tycker jag ær rætt motbjudande. Jag har både livførsækrat mig sjælv och hæsten.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #44 skrivet: 05 okt-12 kl 20:19 »
Svar: Nej, dom låter dig inte ligga och ruttna. Men dom fixar inte ens den enklaste lilla begravningssermoni. Du blir kremerad och askan sprids anonymt i en gravlund. Ungefær som vanlig sophantering och det tycker jag ær rætt motbjudande. Jag har både livførsækrat mig sjælv och hæsten.

Finns det något finare, än att återgå till kretsloppet i dess renaste form? Ser det inte motbjudande på något vis.

fräsen

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 05 okt-12 kl 21:08 »
Hm.. Ni som klarar er på så väldigt lite pengar, 4-6000kr/månad, bor ni då i eller nära stad/större samhälle?
För mig är bensinen en stor post, ca 5000kr/månad.
Det är resor till o från jobb, barnens aktiviteter och inhandlingsresor.
Vi odlar mkt vilket gör att vi så här års har ett matkonto under 5000. (5pers).
Lån plus amorteringar 6500kr/månad
El 1000-3000kr/månad beroende på årstid
sopor 150kr/mån
försäkringar 1500kr/mån
telefoner/internet ca 1400/månad
fack/a.kassa 800kr/mån
djuren 1000-2000kr/mån
bilskatter var tredje mån, 3000

Sen tillkommer barnens aktiviteter med ett antal tusen/år, kläder osv
Sotarn 1000kr/år
slammtömning 1000kr/år
och säkert har jag glömt endel.

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 05 okt-12 kl 22:26 »
Nä, man ska väl inte ge sig på att blanda ihop krut själv. Men man kan ladda patroner själv. Maken pysslar med sånt och det är tydligen väldigt mycket billigare än att köpa färdiga patroner. (Och så fattar jag det som att hans egna skott går bättre än köpe.)

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 05 okt-12 kl 23:26 »
Finns det något finare, än att återgå till kretsloppet i dess renaste form? Ser det inte motbjudande på något vis.
Håller verkligen med  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 06 okt-12 kl 09:18 »
Hm.. Ni som klarar er på så väldigt lite pengar, 4-6000kr/månad, bor ni då i eller nära stad/större samhälle?
Barn är dyra, vill man leva billigt får man avstå från sådana  ;).

Jag har inte körkort (ännu) och cyklar ca 1 mil till affären. Men jag förstår inte hur ni kan få så stora bensinkostnader? Om ni kör till jobbet och barnens aktiviteter, så måste det väl gå att handla när man ändå är iväg, inte behöver man köra specifikt för detta ändamål? Och barn mår bra av att cykla, jag fick aldrig skjuts om det var mindre än 9-10 km dit jag skulle.

Att planera sina resor, välja kollektivtrafik eller cykel när det går, och att se till att handla allt man behöver när man är iväg är bra sätt att spara pengar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 06 okt-12 kl 09:40 »
Jag har varken bil eller körkort. Om jag ska in till Linköping 3,5 mil så får jag gå en kvart genom skogen till en busshållplats. Handlar gör jag i det lilla samhället som bara ligger 6km bort. Då cyklar jag in med cykelväskor och ryggsäck och lassar på. Nu behöver jag ju iofs knappt handla då jag äter min egen mat.

Sen har jag inga lån heller och hyran ligger på 1500, ingen sophämtning och ingen slammtömning. Kostar 500 spänn i månaden för mig att åka så mycket buss jag vill.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fräsen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 06 okt-12 kl 10:36 »
Barn är dyra, vill man leva billigt får man avstå från sådana  ;).

Jag har inte körkort (ännu) och cyklar ca 1 mil till affären. Men jag förstår inte hur ni kan få så stora bensinkostnader? Om ni kör till jobbet och barnens aktiviteter, så måste det väl gå att handla när man ändå är iväg, inte behöver man köra specifikt för detta ändamål? Och barn mår bra av att cykla, jag fick aldrig skjuts om det var mindre än 9-10 km dit jag skulle.

Att planera sina resor, välja kollektivtrafik eller cykel när det går, och att se till att handla allt man behöver när man är iväg är bra sätt att spara pengar.

Det är ju just det, att vi bor på landet.
Mataffärer t.ex ligger åt andra hållet jämnfört med fotbollsklubben som ligger ännu längre ut i obygden.
När man har barn på fritids får man inte handla innan man hämtar dom, vi måste lämna in arbetsschemat till kommunen. (ändå fuskar jag ibland och springer in på den lilla coopbutiken i samhället där jag jobbar, men där är det jättedyrt så storhandling måste ske i stan.
Visst ska barn cykla där det är möjligt, men till klubben måste man ut på en väldigt trafikerad väg o där kan jag säga att det inte är lämpligt för barn att cykla förräns kanske i 14-15års åldern. Plus att det är en bra bit över milen.
Till endel kompisar dit det bara är nån mil cyklar den store som är 12, de andra är 8 och 9 och har inget begrepp om trafikvett. Ibland cyklar vi dock tillsammans till kompisar så de får öva.
Ja barn är dyrt. Och tar tid, men vad gjorde man utan de härliga grynen?
Till jobbet har jag 3 mil enkel resa, maken har 2. Vissa veckor blir det en mil extra varje dag då fritids är i andra lokaler.
Till barnens matcher etc är det 2-14 mil enkel resa.
Här finns heller ingen kollektivtrafik.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 06 okt-12 kl 10:41 »
Till jobbet har jag 3 mil enkel resa, maken har 2.
Men då jobbar ni på olika ställen, och har vars en bil? Och inte kör ni båda till dagis för att hämta barnen? Alltså borde den ena kunna handla på vägen från jobbet, och spara både mil, pengar och tid?

Jag vet inget om er situation, jag menar bara att ibland fastnar man i beteenden som inte är effektiva. Om man analyserar sina rutiner brukar det gå att hitta åtskilligt att spara tid, pengar och miljö på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fräsen

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 06 okt-12 kl 10:59 »
Javisst är det så, att man fastnar i beteenden.
Men eftersom barnen är tre st och alla ska hinna till sina aktiviteter så hinner helt enkelt inte den som jobbar längst handla utan måste fara direkt hem och hämta de barn jag inte har med mig och köra dom till nästa ställe.. Ett himla farande.
Ibland samåker vi med andra familjer, men det ger ingen bränsle besparing då man ju först ska ta sig nån mil till den familjen, utan det blir en tidsbesparing "bara" att man inte behöver vara med varje gång.
Det blir gött den dan barnen fyller moppe :)
men vi får ju skylla oss själva som bosatt oss här ute.
Vi har försökt få snurr på ett jordbruk för att kunna minska lönejobbet för åtmindstonde en av oss men det höll på att sluta med både pk och skilsmässa., småbrukare göre sig icke besvär är våran erfarenhet efter detta..

mli79

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 06 okt-12 kl 11:31 »

Jag är imponerad över hur billigt många kan leva. Vi lever inte i lyx men känner inte att vi saknar så mycket heller. Ekonomin går runt OK varje månad.
Lån på gården och bil: 11 000:-
Försäkringar (2 bil, gård, 2 ponny, 2 katter, 2 hundar, två vuxna och två barn): 2000:-
El, snitt: 2000:-
Transportkostnader inkl skatt: 3 500:-
Mat och hygien, inkl kattmat, hundmat: 6 000:-
Dagis/fritids: 1200:-

Sen har vi ju allt annat som hör till, telefon, internet, soptömning osv... Hästarna och grisarna har jag extremt billigt så det räknar jag inte ens in. Men fy sjutton vad pengar det bara försvinner varje månad ändå.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 29 okt-12 kl 14:28 »
Lån plus amorteringar 6500kr/månad
El 1000-3000kr/månad beroende på årstid
sopor 150kr/mån
försäkringar 1500kr/mån
telefoner/internet ca 1400/månad
fack/a.kassa 800kr/mån
djuren 1000-2000kr/mån
bilskatter var tredje mån, 3000

Sen tillkommer barnens aktiviteter med ett antal tusen/år, kläder osv
Sotarn 1000kr/år
slammtömning 1000kr/år
och säkert har jag glömt endel.
jösses vilka kostnader,vad händer den dagen ni blir sjuka skadade och får in mindre pengar?

Plastblomman

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 okt-12 kl 14:40 »
våra totala kostnader:
hyra 3.000
tv/telefon/internet 450kr
bensin 2.000
djur 500kr i snitt
mobiler 2st totalt 700kr.
mat 3.000(kan dras ner til 1.600kr)
snus 1.300
tv licens 173
bilförs 653
------------------
11.776kr men kan dras ner till 8.363kr.om det skulle behövas.genom att:

ställa av bilen och köpa ett månadskort.
köpa hälften så mycket mat.
istälet för bilförsäkring har man garageförsäkring på den avställda bilen.
« Senast ändrad: 29 okt-12 kl 14:45 av Plastblomman »

fräsen

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 31 okt-12 kl 22:16 »
jösses vilka kostnader,vad händer den dagen ni blir sjuka skadade och får in mindre pengar?

Ja du..
Vi år ta den smällen om/när den kommer.
Men t.ex kan man ju göra uppehåll i amorteringen.
Om ett år är det dyra lånet betalt, då kommer vi ha 2000 mer över per månad det ser jag fram emot.

christelle

• Blekinge
« Svar #57 skrivet: 31 okt-12 kl 22:38 »
Men snus för1300? det var inte aktuellt att dra ner på det i st för att halvera matkostnaden?

Kivi

• Hälsingland
« Svar #58 skrivet: 31 okt-12 kl 22:42 »
Vi fyra (min sambo, vår tvååring och fyramånaders bebis) lever på cirka 9000-9500 kronor i månaden inklusive barnbidrag. Vi jobbade och sparade ihop pengar innan vi köpte gården och har bara 100 000 kvar på lånet, eldar med ved ur egen skog, försöker odla mycket av vår egen mat, håller får och höns. Det funkar. Blir inte mycket pengar över varje månad och vi betalar bara räntan på lånet. Men om tre år kommer vi vara tvungna att börja amortera också. Förhoppningen är dock att vi ska ha betalat av lånet innan dess. Min sambo pluggar för tillfället (tar bara ut bidragsdelen) så när hon är färdig med det borde det kunna ramla in några fler slantar.
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

Myskoxen

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 20 nov-12 kl 00:17 »
Dumpstra, det vill säga ta mat ur soptunnor utanför butiker och liknande är något man kan göra för att minimera matkostnader. Det går att få sin mat hundra procent på dumstring, jag har vänner som gjort/gör det. Sen kan man odla för att kompletera. Eventuellt köpa nått ibland.
Mat kan gå ner på noll.

Skaffar man sig ett tält, en varm sovsäck, och ett bra liggunderlag så kan man leva året runt utan hus. Om man inte gillar tält, och har en husvagn eller hus så kan ändå varm sovsäck hålla nere värmekostnaderna.
Boende + värme kan gå ner på noll.

Det som är kvar är el och vatten. Det kan vara trevligt att ha, till exempel ladda telefon eller värma mat. El skulle man kunna skaffa genom att investera i solceller och vindsnurra. Vatten skulle man kunna skaffa sig genom att antingen snylta från nån offentlig vattenkran, eller bosätta sig vid ett ställe i naturen där det finns rent vatten.
El och vatten skulle kunna gå ner på noll.

Det enda som man inte kommer undan är sjukvårdskostnader. Annars skulle man i princip kunna leva utan pengar. Och så hemskt liv vore det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 3 användare (1 dolda)
Genomsnittswannabe, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser