Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänja diande kalv?  (läst 884 gånger)

Lönnhult

• Halland
Avvänja diande kalv?
« skrivet: 24 jun-07 kl 23:32 »
Ja, ibland blir man imponerad ;D. Lilla kvigan som fortfarande går med mamma och diade är numera ordentligt avvand...av morsan.

Inte en chans att hon fick dia mer när hon ridit och betett sig ;D ::). Så nu är det problemet ur värden (hoppas jag) , kossan har sinat nästan helt.
Nu är det troligen bara att skilja dom åt när det börjar bli dax för syskon.

Kan det verkligen vara såhär lätt ?
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Avvänja diande kalv?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 10:19 »
Jag skulle inte var så säker å att kalven är avvand...
ibald ser juvert helt tomt ut... som en tom icakasse.. så man tror inte det finns nån mjölk där...

sedan när man ta in dem texoch bider upp dem i sina båd - man måste tänka på att ha ett tomt bås mellan kon o kalven eller ett annar djur där annars diar kalven ändå...
Men då märker man dan efter  att det inte alls är slut... juvret är stinnt kossan skriker, kalven skriker osv...

Man bör inte släppa ihop kalven o kon förrän efter ett antal veckor då juvret gått till baka helt...
kan ta 3-4 veckor ibland.

annars mjölkar kalvn upp kossan igen genom att dia hela tiden...

Har sett kor som blir diade av både sin årskalv och även fjolårskavlen då man inte vant avden...

är ju synd o kon då hon inte får vila upppsig mellan kalvningarna.. och det bilr ju ingen rå mjölk heller...

Så jag skulle nog ta in djuren en kväll och låta de stå skilda över natten o se om det är nån mjölk i juvret på morgonen...

När skall kossan kalvan nästa gång?
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lönnhult

• Halland
SV: Avvänja diande kalv?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 13:09 »
Juvret ser helt tomt ut och spenarna är torra och skrynkliga ,inte alls som innan så jag har svårt att tro att hon är diad på. Jag skall gå ut och kolla/känna närmare  senare idag.

Jag har bara dessa två nötter så därför har jag inte särat på dom då kvigan är av den sjövilda sorten och jag får aldrig tag på henne om hon går själv och jag vill inte ha en ensam uppstallad. När kossan skall kalva har jag sparat två hagar som ligger jämte varandra och hoppas kunna ha dom åtskiljda där.

Hon är för stor nu så hon kommer att hamna i frysboxen till hösten.

Kossan skall kalva i mitten på augusti.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare
praktejder, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser