Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvt styckat lamm - var börjar man?  (läst 5926 gånger)

MagnusH

• Västergötland
Halvt styckat lamm - var börjar man?
« skrivet: 12 sep-12 kl 05:35 »
Skall få hem ett halvt styckat lamm snart, vad gör jag med det? :-)

Läste lite http://handbok.alternativ.nu/Mat/K%C3%B6tt/Styckning/Att_stycka om delarna och vad de kan användas till, finns det andra länkar?

Har ingen vacummaskin, är det bara att lägga i påsar och in i frysen? Borde hålla 6 månader i alla fall? Fast tror inte det varar så långe, här skall kokas grytor!

Kort sagt, vad behöver jag veta? Tips?

poze

• Östergötland
SV: Halvt styckat lamm - var börjar man?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-12 kl 07:59 »
youtube.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 12 sep-12 kl 08:00 »
Hur tror du folk gjorde innan vakuummaskinen  ;). Självklart går det bra att packa i vanliga fryspåsar, förslut med en hårt åtdragen knut, buntband eller färgglada påsförslutare som man kan köpa på t ex IKEA. Det är viktigt att påsen är hel och lufttät.

Kött från lamm håller minst 12 månader om de är förpackade lufttätt och förvaras i en tillräckligt kall frys, många har för varmt i frysen, vilket minskar hållbarheten rejält.

Är inte bitarna uppmärkta och förpackade när du köper dem? Det brukar jag göra när jag hjälper till med slakt. Men annars är det ju bara att identifiera de olika delarna, förpacka dem och märka upp dem. Det finns ju massor av recept på nätet nuförtiden, så om fantasin tryter finns det inspiration att hämta. Marocko, Spanien, Italien, Grekland har god matkultur vad gäller lamm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-12 kl 12:41 »
Youtube, vad får jag hjälp med där? HIttar mest folk som står och berömmer olika bitar av kött. :-)

Jag vet inte vad folk gjorde innan de hade fryspåsar, men det gick säkert det med. Vet inte om bitarna är märkta och packade, har inte fått lådan än. Förra gången vi fick ett halvt lamm (annan leverantör) var det INTE märkt eller packat. Skall vara traditionell styckning.

Är det något man mer eller mindre måste göra färs av, eller går allt att köra som stek eller grytbitar eller liknande?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 14:15 »
Man måste inte göra färs av någonting, men vissa delar kan ha ganska lång koktid. Men typ marockanska kryddiga grytor ska helst göras på sådant kött som man annars maler, kött som är lite segt och besvärligt om man inte kokar det länge. Sådant kött är å andra sidan väldigt smakrikt och mört om det får koka den tid som behövs.

Men nu gällde det ju ett lamm, och då finns det inga delar som är särskilt sega, det är bara att tillaga efter behag, och sedan njuta av den förhoppningsvis goda smaken. Om man är en någorlunda skicklig matlagare så är det svårt att misslyckas med lamm, men det smakar ju heller inte så mycket i sig själv, så man får krydda för att få mer karaktär.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 04:16 »
Om det är traditionellt styckat men inte uppmärkt (vilket du borde få om du köper vitt), är största biten en stek, näst största en bog ( ev sågad genom benet men hänger ihop i köttet för att lättare kunna delas m kniv) sedan ett tiotal kotletter el en sadel, ca 5 st halva kotletter som är karrékotletter, två bitar lägg (längst ned på benen) som är sågade genom benet men sitter ihop i köttet, och en halv hals som är sågad på längden och delvis genomsågad men sitter ihop i köttet. Sen lite färs också förstås, om du inte velat ha hel bringa och revben för att koka på. Du har säkert också två bitar kokben från bäckenbenet, bara att lägga med i grytan för bättre smak.
Och vanliga plastpåsar går utmärkt, bara du inte glömmer att skriva på vad det är i :-)
Lycka till!
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-12 kl 09:01 »
Tack, lite sån info jag var ute efter. :-) Jo, det är vitt. Skall bli spännande detta.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 sep-12 kl 15:41 »
Delarna var omärkta, vi kunde identifera stek och parkotlett. Det som ni ser på bilden var vi osäkra på, är det skivad rygg till vänster, delad hals uppe till höger, lägg i mitten och bog med ben till höger i mitten?

« Senast ändrad: 22 sep-12 kl 15:47 av MagnusH »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 22 sep-12 kl 15:59 »
Jag håller för troligt att du gissar rätt, men behöver se bitarna från flera håll för att bli mera säker.  (Ja, jag styckar lite annorlunda själv.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 22 sep-12 kl 15:59 »
Tror att du har helt rätt. Blir lite osäker på bogen, men det måste vara den.

Det där med märkning är nog väldigt olika. Vårt slakteri märker inte och nu när vi själva styckar så märker vi inte heller delarna utan försöker berätta hur delarna ser ut.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 22 sep-12 kl 16:01 »
När det gäller hållbarheten, så håller det minst ett år i frys. Vi brukar säga tio månader till våra kunder som köper fryst, men själv har jag lagat fruset lamm/får som varit ett par år och det har gått bra... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-12 kl 16:43 »
Som jag har fattat det så är  skivad rygg möjlig att steka/grilla, medan resten får bli kokkött? Så då kanske det inte är så noga. Men det är kul att lära sig, så tackar för alla tips.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 22 sep-12 kl 16:47 »
Steken heter så på förekommen anledning!  Man kan helsteka den och servera till söndagmiddag med kokt potatis, kokta ärter, brun sås och lingonsylt . MUMS!

Bogarna brukar jag också helsteka.  Framdelskött kräver längre koktid, liksom läggar.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 sep-12 kl 17:11 »
Ja, jag menade förutom steken och kotletterna som inte var med på bilden! För ett tag sedan kom steken ut ur ugnen, nu blir det mums! :D

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 22 sep-12 kl 17:24 »
Jag uttryckte mig lite luddigt.  Jag menade att man kan ge de flesta styckdelar en stekyta, och sen låta dem koka färdigt långsamt under lock, i görligaste mån i sitt eget spad.

tessg

• -
« Svar #15 skrivet: 09 nov-12 kl 22:33 »
Vi grillar i stort sett alla bitarna! Skivar steken osv. Och marinerar, finfint på grillen!
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1815 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Själv är bäste dräng, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser