Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här som säljer på marknader?  (läst 8402 gånger)

swennis

• Småland
    • Bara anna
Någon här som säljer på marknader?
« skrivet: 11 sep-12 kl 13:52 »
Vad säljer du och hur går det för dig?
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

Skogsluffare

• Gäst
SV: Någon här som säljer på marknader?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 14:44 »
Jag säljer än så länge ingenting. Men min fru däremot tillverkar gåspennor, vi har varit på två marknader i sommar. Den första marknaden var på Östersjöfestivalen i Karlshamn i Blekinge län, där gick det superbra. Sen var vi på hantverksmässan i Gullabo i Småland, där gick det så där. Men det var många som tog visitkort så det kom många beställningar på nätet efteråt. I december ska vi stå på Eriksbergs Julmarknad i Blekinge och sälja gåspennor och skrivböcker. Min fru tillverkar allt för hand och hon är jätteduktig :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 15:36 »
Säljer min egentillverkade ved/saltbrända keramik.  Har såld på marknader kanske ett 20-tal gångar och det är väldigt olika hur det går (försäljning från 1000-9000 kr/dag).  Det är både en marknadsföringsgrej/ att synas där folk är och förstås ren försäljning. Jag tycker det är ganska så kul men mycket slitsamt så jag håller mig till 3-4 tillfällen/ år.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 15:59 »
Jag säljer än så länge ingenting. Men min fru däremot tillverkar gåspennor, vi har varit på två marknader i sommar. Den första marknaden var på Östersjöfestivalen i Karlshamn i Blekinge län, där gick det superbra. Sen var vi på hantverksmässan i Gullabo i Småland, där gick det så där. Men det var många som tog visitkort så det kom många beställningar på nätet efteråt. I december ska vi stå på Eriksbergs Julmarknad i Blekinge och sälja gåspennor och skrivböcker. Min fru tillverkar allt för hand och hon är jätteduktig :)

Är Vileria din fru? Jag gillar iaf en på facebook som 'heter' så och har jättefina fjäderpennor och jag bara måste köpa mig en sån någon gång. När ekonomin tillåter det... Finns det ingen marknad i Tidaholmstrakten hon kan komma till...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

alfredsson

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 16:53 »
Viylskivor säljs OCH KÖPS mest.
Annrs har jag hittat massormez kasserade saker i soprum och containrar.
(En  fullt fungerande Sony rullbandspelre  TCD-377, har gjort mig mest arg och glad)
I vårt bortskämda slit o slängsamhälle kan man leva på detta med kunskap och energi.
En vän till mig arbetade somvaktmästare. På en skola som skulle läggas ner hittade hon i containern, massor med kollegieblock, nya,inplastade, 5 och 5. Ett antal mikroskop som alla fattades någon del, vi pusslade ihop dem, och fick 7 st. fungerande kompletta.

Lie "off topic" blev detkanske.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 10:06 »
Är Vileria din fru? Jag gillar iaf en på facebook som 'heter' så och har jättefina fjäderpennor och jag bara måste köpa mig en sån någon gång. När ekonomin tillåter det... Finns det ingen marknad i Tidaholmstrakten hon kan komma till...

Japp det är min fru det :) Än så länge har vi inget planerat upp mot Tidaholm men man vet ju aldrig hur det blir fram mot vår och sommar nästa år :)
Vi har ingen direkt koll på vad det finns för marknader uppe hos er.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 10:17 »
Japp det är min fru det :) Än så länge har vi inget planerat upp mot Tidaholm men man vet ju aldrig hur det blir fram mot vår och sommar nästa år :)
Vi har ingen direkt koll på vad det finns för marknader uppe hos er.

Åker ni inte till Hjo i början av Juli varje sommar?  Är ju en 'happening'... :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 12:15 »
Åker ni inte till Hjo i början av Juli varje sommar?  Är ju en 'happening'... :)

Ja, slöjdmässan i Hjo kunde ni ju komma till!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 16:36 »
Ja vem vet hur nästa sommar blir :) Problemet är ju att det är en bit att åka, speciellt när man inte vet om man får något sålt.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 16:45 »
Ja vem vet hur nästa sommar blir :) Problemet är ju att det är en bit att åka, speciellt när man inte vet om man får något sålt.

Kan man verkligen resonera så, som marknadsknalle..? :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 17:20 »

Gör en marknadsundersökning, det hinner ni ju. Annars vore väl medeltida spektakel något? De där pennorna känns ju lite medeltida. Visby, Hova riddarvecka (som ligger inom rimligt åkavstånd från moi och flera med samma smak som jag vet om...), i Läckö hade de medeltidsmarknad på midsommarafton i år. Några tips...

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 17:35 »
Vi har precis börjat sälja på marknader, hunnit med två stycken hittills och har fyra till inplanerade nu i sept/okt. Vi tycker det är jätteroligt, fast lite slitsamt förstås med löjligt tidiga morgonar och stressen med att packa allt osv. Det har gått bra tycker vi, med tanke på att vi är så nya. Vi säljer ekologiska kryddor, chili och lite grönsaker. Lite plantor också när det finns. Ska börja sälja fårskinn också nu till vintern.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 12 sep-12 kl 17:39 »
Vad tar ni för ett fårskinn? Fundrar på såna som mattor till vårt sovrum när vi renoverar det nu i höst, hade varit mysigt med fårskinn att sätta fötterna på när man vaknar!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 12 sep-12 kl 18:10 »
Vi står på en del marknader och då säljer vi honung, lammskinn, lammköttsprodukter och ibland har jag med mig sylter o marmelader. Det går oftast bra, men framförallt vädret spelar en stor roll. Det som funkat bäst hittills är lokala, mindre marknader som ändå funnits några år. Bondens dag i Väröbacka t.ex.

Vi står nog på max 10 marknader om året, det känns lagom.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 sep-12 kl 20:18 »
Kan man verkligen resonera så, som marknadsknalle..? :)

Ja det är just det man kan :)  Nej men det är ju som sagt min fru som tillverkar pennorna och vill hon åka till Hjo så gör vi det. Men eftersom det är så pass nytt (vi har bara varit på två marknader) så vill man ju se hur pass stor efterfrågan är innan man ger sig längre och längre bort.
« Senast ändrad: 12 sep-12 kl 20:21 av Skogsluffare »

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 sep-12 kl 20:23 »
Gör en marknadsundersökning, det hinner ni ju. Annars vore väl medeltida spektakel något? De där pennorna känns ju lite medeltida. Visby, Hova riddarvecka (som ligger inom rimligt åkavstånd från moi och flera med samma smak som jag vet om...), i Läckö hade de medeltidsmarknad på midsommarafton i år. Några tips...

Tack för tipsen! Det välkomnas :)  Medeltida marknader vore ju spännande och borde passa hennes pennor bra.

alfredsson

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 sep-12 kl 12:53 »
Tips.
Efter sett vad och var ni säljer.
I Haga i Gbg, är det varje lördag t.o.m okt. marknad.
Inbillar mig att där nog finns många intresserde (flera "alternativa" stadsbor)
Är ni ändå i närheten, vet ej om medeltidsveckan i Kungälv har marknad. Googla.

LYCKA TILL.
Leif

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #17 skrivet: 28 sep-12 kl 09:57 »
Hur går det att sälja lammskinn? Jag har lamm att slakta, men kan eg inget om skinn. Jag har texel/finullsblandningar, är det nåt att sälja? Det kostar ju några hundra att låta bereda + transport, vad kan man ta ut? Skulle vilja sälja på marknader, men när jag sett skinn så, kostar de ju över 1000 kr och det tycker jag själv är mycket att hysta upp  när man passerar en knalle. Får ni dom sålda?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #18 skrivet: 28 sep-12 kl 11:42 »
Jag räknar med att beredningskostnaderna + transporter o saltning är 500 kr ungefär och till det kommer din tid, kostnaden för djurets uppfödning m.m. Jag tror att det blir svårt att få ekonomi i skinn som säljs för under 1000 kr.

Vi har också texel/finullskorsningar och brukar bereda de bruna skinnen samt några vita varje år. De bruna går att få mer betalt för och de vita ligger runt 1000. Gotlandsskinn och andra finare (=lockigare och glansigare) kostar mellan 1500 och 2000.

Prova att bereda ett par skinn och ta med dig ut. Izettle är en juste pryl att ta med på marknader om man säljer dyrare grejer, det är sällan folk har så mycket kontanter.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 28 sep-12 kl 11:58 »
....

Izettle är en juste pryl att ta med på marknader ....

Aldrig hört talas om iZettle...

*kollar upp*

Genialt!

Tack för tipset, skall skaffas till nästa marknadssäsong, kanske redan tidigare om det blir några julmarknader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 1 användare
Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser