Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går inte att skruva upp- blivit runda muttrar  (läst 7343 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Går inte att skruva upp- blivit runda muttrar
« skrivet: 11 sep-12 kl 12:08 »
 Vad skall jag göra för att rädda kärran
F&H med försök att skruva loss trasiga biten på min Biltemakinesvagn.  En mutter? vill inte ge sig för hårt åtskruvad av en superstark kines?  Jag har gjort märken i yttersta mässingsdelen som jag försökt skruva medsols. Den på andra sidan borde då skruvas motsols?  innan det blir märken i den också.  En annan baraetthåll mutter är det också märken i nu och sitter kvar och dessutom svår att komma åt >:D  Så fb att jag tappat grepp om solens gång också men några skruvar har jag fått loss.

Min sons verktyg nr 13&14 chrome vanadium verkar ha klarat sig annars blir han väl skogstokig.  Jag fick bara syslöjd :-[

Vad göra?  så jag slipper köpa ny vagn - antar att skottkärra har sina fördelar trots allt  >:(
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Går inte att skruva upp- blivit runda muttrar
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 12:22 »
Med en bra rörtång (och vissa polygriptänger) kan du hålla även i runda muttrar. Vänd tången på rätt håll, så nyper den själv runt muttern. Då kommer muttern, såvida du drar åt rätt håll. Klämmer du onödigt hårt om muttern så kan den bli oval och gå ännu trögare.
Så lite ligger ju i fingrarna.

Ibland kan det va bättre att kapa av mutter eller skruvskalle med vinkelslip eller tigersåg. Då får man ersätta skruv och mutter med ett nytt skruvförband.

Kollat om nya hjulen passar på den gamla fådda kärran? Kanske Jula eller Harald Nyborgs har billiga hjul som passar den fådda kärran perfekt?

Å så lasta inte mer än vad kärran bär i framtiden.
« Senast ändrad: 11 sep-12 kl 12:26 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mums

• Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 12:52 »
Heja dej !!
Några såna här vändor till, så blir du snart som jag...
Då är det verktygen i loppislådorna som kollas först.

Kunskap byggs långsamt...och man blir bättre och
bättre på att lösa saker, i takt med lösningstrixen
blir fler...
Kan avslöja att jag tjutit i ren vrede över
sönderdragna mässingsmuttrar i avloppsskålarna i källaren, med vatten över anklarna...

Lovar att jag saknade gamla pappa rörmokaren...
för en man var jag alldeles för stolt för att erkänna  saknad till :)

När det infernot var över,
så hade det hänt något med hela mitt väsen.

Så nu har jag verktyg...Bänk och skruvstäd, handmaskiner och hela faderuttan...motorsåg :) Fast den låter jag bli...jag tycker den är läskig.
En kurs kanske sku avhjälpa det...

Heja dej iallafall !! Du fixar vagnen ska du se :)

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 13:03 »
Inte för att jag vet vad du håller på med men du nämner att du ska lossa en mutter? och att du skruvar medsols?

Då drar du ju fast den! Muttrar lossas vanligtvis om man drar dem motsols.

Lycka till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 13:09 »
Jag brukar låna terminologi från ridning:  Om jag har vänster sida mot mitten av ridbanan, och svänger till vänster varje gång jag kommer till väggen/staketet, då rider jag i vänster varv.  Och skruvar ska gå i vänster varv när vi ska ha loss dom!

Men om jag ska skruva på insidan nånstans, då blir det tvärtom, och då måste jag tänka en lång stund innan det blir rätt.

Äger själv en vagn som saknar en mutter, efter att en stark bonde hjälpte mig att ta loss hjulet, icke vetandes att det var en gammal bilaxel, som hade gängen åt olika håll för att inte hjulen skulle lossna under körning.  Både bonden och jag lärde oss något på den avdragna hjulbulten.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 11 sep-12 kl 14:40 »
Med en bra rörtång (och vissa polygriptänger) kan du hålla även i runda muttrar. Vänd tången på rätt håll, så nyper den själv runt muttern. Då kommer muttern, såvida du drar åt rätt håll. Klämmer du onödigt hårt om muttern så kan den bli oval och gå ännu trögare.
Så lite ligger ju i fingrarna.

Ibland kan det va bättre att kapa av mutter eller skruvskalle med vinkelslip eller tigersåg. Då får man ersätta skruv och mutter med ett nytt skruvförband.

Kollat om nya hjulen passar på den gamla fådda kärran? Kanske Jula eller Harald Nyborgs har billiga hjul som passar den fådda kärran perfekt?

Å så lasta inte mer än vad kärran bär i framtiden.
Var och kollade in fådda vagnen imorse. Men hjulen (navet som håller ut gummidäcket) är av plast och jag ser inte hur man ens får loss hjulet. Nån metall hatt på utsidan,  Epahjul enligt min mening.  Men det första som gick på Biltemakineskärran var ett däck så jag har försett mig med reservddäck som räcker till fådda kärran också. 

Tror jag skall delegera mässingsskruvarna till sonen.  Några skruvar fick jag upp innan det sket sig ;)    Trodde det satt i ryggmärgen vilket håll man skall dra. Stenar blir det inte mera i den här 4hjulingen.  Har en riktigt rejäl skottkärra fd lagårdsutmedskiten på dygnstacken som inköptes från sterbhuset.  Den är lite tung bara men har väl en 50 år på nacken.
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 14:53 »
Gissningsvis är det bara att bända loss metallhatten med en skruvmejsel så går hjulet att ta loss.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 sep-12 kl 16:22 »
Lindade silvertejp på mässingskruven och vred åt rätt håll så lossnade den.
Fick loss hjulen men där hoppas jag bilmekanikern har bättre verktyg för andra muttrar.  Det visade sig att plåtlisten höll på att gå av på andra sidan också. 

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 11 sep-12 kl 18:21 »
Snart har du också full uppsättning verktyg!  ;)

Byracka

• -
« Svar #9 skrivet: 11 sep-12 kl 18:34 »
Papegojtång eller muttertång är bra till runda muttrar.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 11 sep-12 kl 20:58 »
Ännu bättre att lista ut åt vilket håll gängen går ...  Det gjorde Knöcklan, och då gick det!

knöcklan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 09:17 »
Inte bara vilket håll solen rullar - verktygen gör skillnad och bra att se dem på bild så man vet vad man skall leta efter i sonens lådor :-[

Att kunna lägga upp en bild här - borde bli prioritet  :P Så mycket hjälp man kan få :D

Kakka

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 sep-12 kl 11:29 »
De kan ha varit elaka de där kineserna och kletat på Gänglåsningsmedel.

Går det att värma eller kyla kan det va en lösning så matrialet rör sig.

Ge inte upp!!
Det är du som ska vinna över muttern, inte tvärt om!!

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 08:38 »
Som jag fattat det har Knöcklan vunnit över muttrarna?  Jag tror det går att lägga till "silvertejp" till de mera klassiska metoderna du nämner.  Den här tråden kanske utvecklar sig till en nybörjarkurs i grundläggande mekanik?  För jag undrar genast:  Vad i *** är gänglåsningsmedel?  Nån sorts klister?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 22:22 »
För jag undrar genast:  Vad i *** är gänglåsningsmedel?  Nån sorts klister?

Precis. Det är ett klister som man använder på gängade saker som man inte vill ska lossna av sig själva. Det mest kända märket är Loctite (även om det också finns många andra sorters lim, tätningsmassor mm som heter så). Den starkaste sortens gänglåsning sitter så hårt att det är omöjligt att skruva isär ett hoplimmat förband utan att skruven går av. För att få gänglåsningen att släppa kan man värma sakerna till 100-200 grader, t ex med varmluftpistol eller gasollampa.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 22:26 »
Tack!  I vilka typer av gängor kan man misstänka sådant?  Ska man tänka på tillverkningsland eller typ av manick?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 17 sep-12 kl 23:21 »
Man kan hitta gänglåsning i synnerhet på sådana ställen där skruvarna utsätts för vibrationer och det är svårt att få dem att sitta pålitligt på annat sätt, eller där det skulle innebära fara eller svåra haverier om de lossnar. I en vanlig personbil kan man t ex vänta sig att hitta gänglåsning på skruvar som håller fast bromsok vid hjulspindlarna och i all synnerhet på t ex skruvar som håller fast svänghjul och remskiva på motorns vevaxel.

En trevlig sak med gänglåsning är att den fyller ut gängorna så att fukt inte kan ta sig in där. En gänglåst skruv rostar alltså aldrig fast utan det går alltid att få loss den efter lagom uppvärmning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser