Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förväxta squash i mängder, matidéer önskas  (läst 5173 gånger)

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
Förväxta squash i mängder, matidéer önskas
« skrivet: 11 sep-12 kl 11:41 »
Glömde mitt squashland en vecka (hrmm, kanske lite längre) och nu har jag alldeles för många gigantiska "gurkor" att tampas med. Typ 2 kg styck. Vad gör man? Visst går de att använda till nåt..? Mixa till soppa, kanske? Och man kan väl fylla med nåt och sätta i ugnen. Men det blir ju en hel del... skulle vilja ha lite inspiration  ::) Jag brukar annars bara använda dem som är mindre, till pastarätter mestadels. Finns det andra recept eller tips som någon provat och vill dela med sig av..?  Vi är inte vegeterianer, men äter mycket gärna grönt. 
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

februari

• Gäst
SV: Förväxta squash i mängder, matidéer önskas
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 11:48 »
Ratatouille! (med reservation för stavningen) himmelskt gott! Och som du själv nämnt, fyll den med något och in med den i ugnen...  tärna ner i såser och grytor ;) använd som rå i en god sallad, gör squashplättar, gratäng...  några saker som jag använder den till när den funnits i överflöd, vilket är lätt hänt ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 12:11 »
Kaka, typ sockerkaka.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 12:18 »
Skiva i gurkstora bitar och stek (koka i sitt eget spad till det blir grötig konsistens) med olivolja, salt och vitlök. Fruktansvärt gott :-[. Jag gör sån squashröra och fryser in så har man på vintern också.
Lagra till vintern.
Dryga ut sylter och marmelad med.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mmeo

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-12 kl 12:35 »
Jag brukar grovriva och steka med olivolja och vitlök. Blir väldigt gott till pasta.

Häromdagen samlade jag ihop de grönsaker jag hittade i trädgården. Squash, aubergin, paprika och tomater. Hällde allt i en stor gjutgärnspanna och fräste i olja. Lät det puttra tills det var mjukt. Sen knäckte jag några råa ägg över och smulade över fetaost. Sen ugnen 200 grader i 10 min så att åtminstonne vitan på äggen stelnat. Jättegott! Och det gick åt rätt mycket grönsaker.

Sen såg jag någon kock på TV prata om att ungnsteka hel squash väldigt länge (2-3 timmar) på låg temp, typ 100 grader. Det skulle tydligen koncentrera smaken. Jag är lite nyfiken och testa och sen prova att göra "aubergineröra", fast på squash.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 13:56 »
Tusen tack för era svar - nu ska jag ut med kniven  >:D och sen blir det att pröva en del nytt! Det där med att koncentrera smaken i ugnen för att sedan göra "röra" låter rätt  spännande. Ska hämta en frysbox imorgon (dock inte bara för squashens skull) så det blir bra med plats ;D för egenhändigt ihoprörda halv och helfabrikat.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #6 skrivet: 12 sep-12 kl 14:10 »
Syltad squash är himmelskt gott! Man kan ha det till allt. Jag har nog gjort över tio liter som ska ätas i vinter till kött och fisk och grönsaker, ja allt.

2-3 kg squash skalas och kärnas ur och tärnas i lagom storlek.

Blanda
3 dl ättika
3 dl vatten
1 msk salt

Häll blandningen över den tärnade squashen och låt stå över natten.

Häll av spadet och koka upp med:
6 dl socker
1 tsk vitpepparkorn
1 msk senapsfrön

Lägg i squashen och koka ca 5-7 min tills dom ser lite genomskinliga ut och är mjuka fast lite all dente.
Lägg upp squashen på burkar, koka upp lagen igen och häll upp på burkarna och skruva på locket.

Det är mums.  ;D

Grödor och bröd

• Västergötland
    • Grödor och Bröd
« Svar #7 skrivet: 12 sep-12 kl 15:56 »
Jag har haft samma problem och gör bla Squashbiffar som blir sjukt goda!

Riv Squashen (ca 2st normalstora) och lägg i en bunke och salta, låt den vattna ur sig i typ 30 min sedan kramar man ur det sista vattnet. Blanda med:
1 burk ricotta
2 ägg
salt, peppar
0,5 dl riven Västerbotten eller parmesan
0,5-1 dl ströbröd

Känn så att smeten går att forma till biffar, den ska vara lite lös men inte som en smet. Om den är för lös ta i mer ströbröd.

Stek i smör och njut!

Vansinnigt gott, det blir en väldigt köttig känsla. Går kanonbra att frysa!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 12 sep-12 kl 16:15 »
Squash-confit! Men den håller sig bara i några v i kylen, dock sjukt gott! På mackan (testa på en god ost med lite mer smak i), till fisk, till kött...

Skär tunna skivor (1 mm), jag kör med osthyveln, lägg dem lite omlott i en långpanna smord med lite olja. Häll ngn msk olja över squashen per rad, salta, peppra, strö över finhackad vitlök + timjan (citrontimjan blir godast, tycker jag).

Täck formen med ett bakplåtspapper o baka i ugnen på låg värme...125 grader månntro?...i 2 h. Ta sedan av papperet o fortsätt att baka i 30 min, håll koll hela denna tiden för det kan fort brännas vid. Lägg i burkar o häll över oljan från formen.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

evamarta

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 sep-12 kl 21:36 »
Vad gott det låter, alltihop.

Jag föreslår squashpannkaka. Vanlig pannkakssmet och riven squash. Jättegott, tycker till och med ungarna. (Vilket förmodligen beror mest på smöret och sylten.. ::))
evamarta@live.se
0767-933525

fru Santana

• Dalarna
    • Hjärtats galleri
« Svar #10 skrivet: 16 sep-12 kl 07:24 »
Hej! Grattis till en god skörd! Jag har hört att man kan riva squasen, frysa in den och använda den som fyllning i paj (tillsammans med t ex skinka om man inte vill ha en vegetarisk paj). Har inte provat själv eftersom jag befinner mig i början av odlingskarriären och vi har ätit upp alla squash vi har fått i år (har bara två plantor).
Hobbyodlare med litet växthus och stora ambitioner. Drömmer om en gård men gör det bästa av villatomten just nu.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-12 kl 07:59 »
Det som är bra med squash är att den är så neutral i sig själv,  att man kan ha den i precis vad som helst.
Fast godast tycker jag är stekt i smör.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

välås

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-14 kl 06:38 »
Har ni provat falsk ostkaka? Den blir jättefin tycker jag, brukar ta lite mer bitter-och sötmandel än vad receptet anger och lite mer squash också faktiskt. Men det är bra att följa receptet första gången.

Vispad grädde och en sylt till blir fint. Prova den!

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-14 kl 08:32 »
Har ni provat falsk ostkaka? Den blir jättefin tycker jag, brukar ta lite mer bitter-och sötmandel än vad receptet anger och lite mer squash också faktiskt. Men det är bra att följa receptet första gången.

Vispad grädde och en sylt till blir fint. Prova den!

Håller med hysteriskt gott!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Peter81

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 okt-14 kl 18:53 »
Jag gör gärna vegetarisk picata. Dubbelpanera och blanda ströbrödet med parmesan. Har funkat fint för mig även med lite övervuxna exemplar.

Be

• Finland
« Svar #15 skrivet: 10 okt-14 kl 12:16 »
Sent omsider :). Brukar som fru Santana ovan riva och frysa in, funkar sedan finfint till vegeomelett (på kikärtsmjöl som blandas hälften mjöl hälften vatten, och sen rör man i den fortfarande varma fyllningen efter att ha stekt squash och/eller morot od, +lök, vitlök, oliver, svamp, paprika osv enligt smak och tycke, allt i små små bitar eller rivet + kryddor).
Ingen människa är illegal

mmeo

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 10 okt-14 kl 14:19 »
I år har jag mängder av förväxt squash och har börjat slänga ner det i nästan vad som helst, grytor, soppor mm. Igår drygade jag ut potatismoset med squash. Jag skalade och tärnade den, kokade sedan ihop med potatisen.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #17 skrivet: 10 okt-14 kl 22:30 »
Ja tack för alla tips :D
och så kan man torka
gör jag på nät upphängd över vedspisen :)
« Senast ändrad: 11 okt-14 kl 09:07 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser