Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omogna tomater och chili  (läst 4018 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Omogna tomater och chili
« skrivet: 11 sep-12 kl 09:20 »
Hur ska jag göra med mina tomater och chili som inte är mogna än. Jag misstänker att det börjar bli för kallt. Jag läste någonstans att man kunde klippa av tomatplantan och hänga den mörkt uppochner, stämmer det? Eller är det bättre att plocka av tomaterna och låta dem ligga tills de mognar? Eller ska jag ställa in hela plantan? Samma frågor gäller för chilin? Hur ska jag få den att mogna?

hökemôsarn

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Omogna tomater och chili
« Svar #1 skrivet: 11 sep-12 kl 12:04 »
Har för mig att man påskyndar tomaters mogning om man tar in dom med kvist och lägger dom ihop med ett äpple (eller flera äpplen om det är många tomater) i ett ljust fönster.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Omogna tomater och chili
« Svar #2 skrivet: 11 sep-12 kl 12:28 »
Jag har tidigare klippt ner hela plantorna och hängt upp och ner i mitt vardagsrumsfönster (söderläge). Alltså inte hängt mörkt. Det funkade fint för mig. De mognade allt eftersom. (Och roade grannarna också, såg tydligen knasigt ut)

Just nu har jag ett par chilikvistar hängade på gardinstången på samma sätt och de har också växlat färg till rött.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Omogna tomater och chili
« Svar #3 skrivet: 11 sep-12 kl 20:31 »
Tack för era svar! Det får bli djungel i köksfönstren då  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare (2 dolda)
fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser