Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss/genbank  (läst 17304 gånger)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Skaffa gäss/genbank
« Svar #80 skrivet: 04 okt-12 kl 16:58 »
Jag försår inte varför du inte skulle kunna vara med i bevarandet?

Det finns fortfarande en del blekingeankor till salu inom genbanken. Om inte säljaren kan/vill hjälpa dig så kanske du kan komplettera med en eller två honor och behålla ett par. Sen är det nog ingen större mening med att försöka sälja ett antal hanar med genbanksintyg eftersom det knappast finns något behov/efterfrågan. Mitt råd är slakta eller sälj som "ankor".

Jag såg att min uppfödare sålde av sina djur där inne. Mor och son parning känns sådär, vill gärna komma vidare.

Får sälja dom som det. Ska ringa i veckan och be om ansökan för genbank.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Ronny

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 04 okt-12 kl 17:47 »
Det finns inga "obesläktade" blekingeankor. Det där med inavel har genbanksansvarig koll på. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Om du känner att du vill prata om det, så gör det med genbanksansvarig.

Men jag måste bara fråga en sak: Hur skulle det kunna bli mor-son parning om du bara har 6 drakar och 1 anka ur samma kull? Förresten så vet man ju inte hur många andrikar och ankor som är föräldrar till "äggen" om uppfödaren inte haft enbart ett par.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #82 skrivet: 04 okt-12 kl 17:49 »
Det finns inga "obesläktade" blekingeankor. Det där med inavel har genbanksansvarig koll på. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Om du känner att du vill prata om det, så gör det med genbanksansvarig.

Men jag måste bara fråga en sak: Hur skulle det kunna bli mor-son parning om du bara har 6 drakar och 1 anka ur samma kull? Förresten så vet man ju inte hur många andrikar och ankor som är föräldrar till "äggen" om uppfödaren inte haft enbart ett par.

Tänkte fel där det sista. Jo besläktat vet jag. vill dock jobba för att minska inavelsgraden.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Ronny

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 04 okt-12 kl 18:00 »
Då tycker jag att du ska köpa in en eller två honor från annat håll. Kolla härstamningen på ditt genbanksintyg och undvik dom namnen som står där!

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #84 skrivet: 11 okt-12 kl 11:27 »
Oj vad det hänt saker här! ;)

Jag har hittat mitt par! Ska bara hämta hem dom :)

Nu till min andra fråga! Har läst att det är svårt att få den gamla honan att acceptera en till fru, hur gör man om man vill ha flera honor till en gåskarl?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #85 skrivet: 11 okt-12 kl 11:58 »
Det brukar gå bra att introducera nya gäss i en grupp om man gör det när det inte är avelssäsong, dvs under hösten och vintern. Eller om man gör det i samband med en flytt. Du kan inte ordna så att du får hem den extra honan samtidigt?

Jag har flera honor och hanar tillsammans, och på vintern låter jag ofta grupperna gå ihop, men ha olika hus. Det brukar alltid gå bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #86 skrivet: 21 okt-12 kl 11:32 »
Jag fick aldrig svar på en fråga som jag ställde till Ronny.
Idag kom svaret från en annan person.
Han i Lahom ,Knäred för att vara exakt .Är tydligen utesluten pga försäljning av dagsgamla gässlingar och att han tagit emot ägg från hela Halland för kläckning.
Vilket var detsamma som jag hört (ryktesvägen) när jag köpte mina gäss.
Jag ville fråga dig Ronny om detta rykte men du kände tydligen inte till det för du sket i att svara ,ni höll tyst och uteslöt honom och la locket på.

Fast varför svara ,jag är ju redan klassad som en blivande fuskare om jag hade gått med .
Obs  Har ej ansökt  och jag har inte varit i Knäred och handlat heller.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #87 skrivet: 24 okt-12 kl 13:43 »
Lars- Göran kan inte du vara lite trevligare?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 25 okt-12 kl 01:24 »
Jag fick aldrig svar på en fråga som jag ställde till Ronny.
Idag kom svaret från en annan person.
Han i Lahom ,Knäred för att vara exakt .Är tydligen utesluten pga försäljning av dagsgamla gässlingar och att han tagit emot ägg från hela Halland för kläckning.
Vilket var detsamma som jag hört (ryktesvägen) när jag köpte mina gäss.
Jag ville fråga dig Ronny om detta rykte men du kände tydligen inte till det för du sket i att svara ,ni höll tyst och uteslöt honom och la locket på.

Fast varför svara ,jag är ju redan klassad som en blivande fuskare om jag hade gått med .
Obs  Har ej ansökt  och jag har inte varit i Knäred och handlat heller.

Lars

Jag är genbanksansvarig för Skånegås och hänger inte ut privata personer hur som helst. Om du vill veta om någon speciell person är med i genbanken eller inte, får du ställa den frågan på annat sätt än på ett öppet forum. Jag tror dessutom att du skulle tjäna på att ha en något ödmjukare ton.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #89 skrivet: 25 okt-12 kl 19:11 »
Jo jag borde vara trevligare ,det är sant .
Jag var också väldigt trevlig i mitt mail till Ronny där jag hade lite frågor om genbank och gäss,som jag aldrig fick svar på .
Jag var även trevlig i början av denna tråd men visst blir det en viss reaktion när Ronny menar att han alltid svarar alla som hör av sig det är ju inte sant.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #90 skrivet: 25 okt-12 kl 20:29 »
Jo jag borde vara trevligare ,det är sant .
Jag var också väldigt trevlig i mitt mail till Ronny där jag hade lite frågor om genbank och gäss,som jag aldrig fick svar på .
Jag var även trevlig i början av denna tråd men visst blir det en viss reaktion när Ronny menar att han alltid svarar alla som hör av sig det är ju inte sant.
Lanthönsklubben har haft problem med sin mailserver (enligt en annan genbanksansvarig). Det kan ju vara ett skäl till att du inte har fått svar. Även om mail i många fall är toppen så är det inte 100% säkert att alla mail kommer fram. Ibland fastnar de i spamfilter, hamnar i papperskorgen eller försvinner i cyberspace. Det är inget som man som mailanvändare kan bli förbannad på mottagaren för....

Det är också så att på IN så går inte språkliga nyanser fram så man måste tänka två gånger på hur man formulerar sig. Det är lätt att låta betydligt surare och mer snarstucken än vad man egentligen är.

Utöver det så tycker de flesta att det är rätt tråkigt och ledsamt att läsa om privata konflikter på nätet... Kanske något att tänka på om du vill att andra ska få en mer positiv bild av dig på ett forum.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #91 skrivet: 30 okt-12 kl 22:05 »
För att återknyta till trådens ämne så har nu de första 5 av mina genbanksgäss flyttat hit till Björkdala ;D De andra två som kommer från en annan genbank ska hämtas på torsdag.

Sedan ska det ägnas tid i vintermörkret åt att ansöka om genbank för Skåneås ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #92 skrivet: 01 nov-12 kl 21:35 »
Så har de sista två genbanksgässen flyttat hit. Så nu bor har 7 Skånegäss med genbanksintyg. Om vi inte missat helt när vi kollat kön så är det 3 hanar och 4 honor.

En bild på de 5 första

Och så två bilder på mig och de två gässen vi hämtade idag. Innan vi släppte ut dem ringade vi dem så att vi ska kunna skilja dem från de andra gässen. Planen är ju att vi ska kunna hålla lite koll på vilka djur som kommer från vilken genbank. Att få ringar på benen var inte uppskattat och de två nykomlingarna fick snabbt namnen Muränan och Kobran ;D 8) ::) :P

Först ut är jag och Muränan

Och sedan  är det jag och Kobran

Slutligen en bild på Kobran när han biter tag i fotografens jacka och vägrar släppa ::)

Och nä detta är inte gäss med dålig mentalitet utan gäss som är lite stressade av flytten och kränkta av hanteringen. Det blir till att fjäska lite med äpple eller något annat gott i morgon  ;)

hajens

• Skåne
« Svar #93 skrivet: 01 nov-12 kl 22:12 »
jättefina!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Fredden

• Småland
« Svar #94 skrivet: 02 nov-12 kl 08:49 »
Ja riktigt fina verkligen.

/Fredik

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser