Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss/genbank  (läst 17309 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Skaffa gäss/genbank
« Svar #60 skrivet: 22 sep-12 kl 07:27 »
Du svarade inte på hur många personer som gör dessa besök.

Nej, det gjorde jag inte, för det går inte att svara på. 16 genbanksansvariga och några till som kallas in ibland. En del har mer fritid och lättare att komma ifrån än andra. Men den som ger råd/besiktigar måste ha stor kunskap om lantraserna annars blir besöket mer eller mindre meningslöst.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #61 skrivet: 22 sep-12 kl 09:01 »
För att skriva om något roligare än kontroller av genbanker....

Jag nu bokat 7 Skånegäss med genbanksintyg från 2 olika genbanker. Det blir en fin start besättning och efter mycket möda för att få tag i genbanksskåningar för två år sedan utan resultat så gick det denna gång som en dans  :D  Gässen kommer hem till nya gården om 2-3 veckor.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hajens

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 22 sep-12 kl 09:12 »

Jag nu bokat 7 Skånegäss med genbanksintyg från 2 olika genbanker. Det blir en fin start besättning och efter mycket möda för att få tag i genbanksskåningar för två år sedan utan resultat så gick det denna gång som en dans  :D  Gässen kommer hem till nya gården om 2-3 veckor.

vad kul, grattis!

(då kanske man kan köpa gässlingar av dig i framtiden när det är dags för mig att skaffa skånegås?)
« Senast ändrad: 22 sep-12 kl 09:18 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #63 skrivet: 23 sep-12 kl 14:25 »

Fantastiskt! Gäss är väldigt roliga djur...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #64 skrivet: 23 sep-12 kl 14:50 »

Nu får du passa dig så att du inte kläcker fram för många gässlingar nästa år så att de på genbanken blir sura  ;)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Ronny

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 23 sep-12 kl 15:07 »
Nu får du passa dig så att du inte kläcker fram för många gässlingar nästa år så att de på genbanken blir sura  ;)

???

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #66 skrivet: 23 sep-12 kl 15:16 »
???

Jag har fått den uppfattningen att det inte är omtyckt om man kläcker fram för många gässlingar eller kycklingar när man har genbank. Det gäller att hålla kläckningen på en rimlig nivå så att det inte blir så att avkomman från några få individer dominera hela genbanken. Det gäller att få hela genbanken att öka på ett jämnt sätt så att man behåller hela den genetiska variationen.

JBF

• Småland
« Svar #67 skrivet: 23 sep-12 kl 16:10 »
Att vissa besättningar kläcker fram mycket djur kan man ju inte förbjuda eller "kolla upp". Vissa är bättre på att marknadsföra sina djur än andra, andra kanske inte är intresserade av att alls sälja djur. Det är genbanksansvarigas uppgift att se till att så jämnt det är möjligt fördela de befintliga generna för att undvika förluster av stammar/grenar/gener. Men att "kolla upp" folk som kläcker fram "för mycket" djur i proportion till antal hönor/honor vore ju att dra det hela lite för långt va?

/JBF

Jag citerar mig själv ovan. Ingen blir alltså sur för att någon kläcker fram för mycket. Speciellt vad gäller gäss där hela tråden handlat om hur svårt det är att få tag på genbanksdjur. Bra att man kläcker fram alltså! Så att det finns djur som folk kan köpa!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ronny

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 23 sep-12 kl 19:58 »
Jag har fått den uppfattningen att det inte är omtyckt om man kläcker fram för många gässlingar eller kycklingar när man har genbank. Det gäller att hålla kläckningen på en rimlig nivå så att det inte blir så att avkomman från några få individer dominera hela genbanken. Det gäller att få hela genbanken att öka på ett jämnt sätt så att man behåller hela den genetiska variationen.

Resonemanget är i och för sig riktigt. Men det är positivt att man tar fram gässlingar så intresserade kan få. Genbanksansvariga har koll på härstamningen och ser till att inga grenar faller av trädet, om man säger så. Därför är det lämpligt att prata med den som är genbanksansvarig för den aktuella rasen, innan man köper genbanksdjur för att bilda ny genbank.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #69 skrivet: 02 okt-12 kl 21:52 »
Att kläcka fram för många gäss är nog inget problem. Gäss gör sig nämligen väldigt bra i matlagningen och så vitt jag vet bryter inte Skånsk matlagningstradition med Lanthönsklubbens regler  ;) Själv äter jag gärna gås många gånger om året och har även flera vänner med sådana vanor.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #70 skrivet: 03 okt-12 kl 21:26 »
Att kläcka fram för många gäss är nog inget problem. Gäss gör sig nämligen väldigt bra i matlagningen och så vitt jag vet bryter inte Skånsk matlagningstradition med Lanthönsklubbens regler  ;) Själv äter jag gärna gås många gånger om året och har även flera vänner med sådana vanor.

Är genbanksgäss godare än andra gäss?  ::)

hajens

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 04 okt-12 kl 08:51 »
Är genbanksgäss godare än andra gäss?  ::)

är det maten man är ute efter kan man hålla vilken gås som helst, är det att bevara en utrotningshotad djurras till eftervärlden från att helt försvinna så är genbanken av intresse.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #72 skrivet: 04 okt-12 kl 10:13 »
Har även en fråga om det är okej.

Jag har köpt Blekingeankor med genbanksintyg. Visade sig vara 6 drakar och en hona.
Nu vill jag helst göra mig av med några hanar utan att behöva slakta. Jag har ännu ej ansökt om att att bli genbank, ska ske i veckan. Iaf så hur kan jag sälja en hane och skicka med genintyg när mina 7 ankor står under samma genbanksintyg. Ursäkta för den dåliga formuleringen, men jag hoppas du förstår.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #73 skrivet: 04 okt-12 kl 10:37 »
Har även en fråga om det är okej.

Jag har köpt Blekingeankor med genbanksintyg. Visade sig vara 6 drakar och en hona.
Nu vill jag helst göra mig av med några hanar utan att behöva slakta. Jag har ännu ej ansökt om att att bli genbank, ska ske i veckan. Iaf så hur kan jag sälja en hane och skicka med genintyg när mina 7 ankor står under samma genbanksintyg. Ursäkta för den dåliga formuleringen, men jag hoppas du förstår.

Hur kan du ha köpt 6 drakar och 1 hona om det är genbanksintyg på dem? Vid 8 veckors ålder ska de ju som tidigast säljas och då borde man inte ha så fel! Klaga hos den du köpt ankorna så borde du få byta till dig ett gäng honor eller få tillbaks en del av pengarna.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #74 skrivet: 04 okt-12 kl 10:59 »
Hur kan du ha köpt 6 drakar och 1 hona om det är genbanksintyg på dem? Vid 8 veckors ålder ska de ju som tidigast säljas och då borde man inte ha så fel! Klaga hos den du köpt ankorna så borde du få byta till dig ett gäng honor eller få tillbaks en del av pengarna.

Köpte dom vid 8 veckor. Vet ej om uppfödaren inte var så erfaren. Räknat med något bakslag, så det är lugnt.
Men jag skall försöka göra mig av med dom, får helt enkelt köpa in fler honor när jag får chansen.

Har ju själv märkt att de har inte ändrats mycket till utseende från 8 veckor till 20.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 04 okt-12 kl 11:01 »
Sen var det tyvärr inte så enkelt heller att skaffa genbank på Blekingeankorna utan man var tvungen att ha hållit på ett tag fick jag veta så det är inget att ta för givet bara för att man har djur med intyg :P, jag skulle också kontakta säljaren eller föreningen för att få hjälp med hur du ska göra.  ;)
Jag köpte Blekingeankor i år från två olika genbanker och är heeelt förälskad :-* i dem men de var 16 v, 2 hanar och 4 honor en helt perfekt liten flock. Hoppas att det löser sig för dig för jag tycker de är fantastiska, jag kommer nog alltid att ha ankor from nu  ;D

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #76 skrivet: 04 okt-12 kl 11:33 »
Sen var det tyvärr inte så enkelt heller att skaffa genbank på Blekingeankorna utan man var tvungen att ha hållit på ett tag fick jag veta så det är inget att ta för givet bara för att man har djur med intyg :P, jag skulle också kontakta säljaren eller föreningen för att få hjälp med hur du ska göra.  ;)
Jag köpte Blekingeankor i år från två olika genbanker och är heeelt förälskad :-* i dem men de var 16 v, 2 hanar och 4 honor en helt perfekt liten flock. Hoppas att det löser sig för dig för jag tycker de är fantastiska, jag kommer nog alltid att ha ankor from nu  ;D

Okej? Ska jag sitta med en massa papper då. Får kolla det i veckan.
För jag är intresserad av bevarandet. Har även Skånegäss och tänkte satsa på Orusthöns eller en annan drabbad ras. Är det så, så deras förlust.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #77 skrivet: 04 okt-12 kl 15:32 »
Massa papper? nej det var inte så jag menade :-[ tror de hade haft ngt sorts problem därför är de kanske lite extra noggranna med vilka som skaffar genbank så att det verkligen är personer som kan/vill sköta ankorna eller ngt. Inte så kul med genbanker som förlorar sina ankor efter 2 månader och sen ger upp. Vet inte om det är så men fick den känslan bara :-\. Det är väl bra kan jag tycka ur bevarande synpunkt att man inte skriver avtal hur som helst... kanske :P. Jag är inte genbank men väntar och hoppas att jag kan sälja genbanksreggade ällingar i sommar om allt kuggar i som vi hoppas men mest har vi ankorna för egen del :D

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #78 skrivet: 04 okt-12 kl 16:16 »
Massa papper? nej det var inte så jag menade :-[ tror de hade haft ngt sorts problem därför är de kanske lite extra noggranna med vilka som skaffar genbank så att det verkligen är personer som kan/vill sköta ankorna eller ngt. Inte så kul med genbanker som förlorar sina ankor efter 2 månader och sen ger upp. Vet inte om det är så men fick den känslan bara :-\. Det är väl bra kan jag tycka ur bevarande synpunkt att man inte skriver avtal hur som helst... kanske :P. Jag är inte genbank men väntar och hoppas att jag kan sälja genbanksreggade ällingar i sommar om allt kuggar i som vi hoppas men mest har vi ankorna för egen del :D

Vi missuppfattade nog varandra ;). Jag menar att det känns meningslöst att sitta på djur med papper om jag inte inte kan vara med i själva bevarandet. Klart de skall vara noga.

Ronny

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 04 okt-12 kl 16:40 »
Vi missuppfattade nog varandra ;). Jag menar att det känns meningslöst att sitta på djur med papper om jag inte inte kan vara med i själva bevarandet. Klart de skall vara noga.

Jag försår inte varför du inte skulle kunna vara med i bevarandet?

Det finns fortfarande en del blekingeankor till salu inom genbanken. Om inte säljaren kan/vill hjälpa dig så kanske du kan komplettera med en eller två honor och behålla ett par. Sen är det nog ingen större mening med att försöka sälja ett antal hanar med genbanksintyg eftersom det knappast finns något behov/efterfrågan. Mitt råd är slakta eller sälj som "ankor".

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser