Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gäss/genbank  (läst 17321 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Skaffa gäss/genbank
« Svar #40 skrivet: 19 sep-12 kl 14:13 »
Lars-Göran: Helt ärligt så tror jag inte du ska bry dig om det där med genbank. Missuppfatta det nu för guds skull inte! Alla behöver ju inte vara med i genbanken, bara man är ärlig om man sen säljer och säger att det inte är genbanksgässlingar man säljer. Mellantinget att "de kommer från genbanksdjur" är enbart förvirrande för köparen. Bättre och ärligare att upplysa om att man inte kan skiva ut något genbanksintyg på dom och att de inte går att genbanksansluta - tycker jag. Lycka till med din gåsuppfödning!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #41 skrivet: 19 sep-12 kl 19:09 »
Lars-Göran: Helt ärligt så tror jag inte du ska bry dig om det där med genbank. Missuppfatta det nu för guds skull inte! Alla behöver ju inte vara med i genbanken, bara man är ärlig om man sen säljer och säger att det inte är genbanksgässlingar man säljer. Mellantinget att "de kommer från genbanksdjur" är enbart förvirrande för köparen. Bättre och ärligare att upplysa om att man inte kan skiva ut något genbanksintyg på dom och att de inte går att genbanksansluta - tycker jag. Lycka till med din gåsuppfödning!
Du kan vara lung Ronny jag skall inte ansöka om genbank.
Det trista är att bara för man ställer lite frågor så får folk för sig att man skall fuska och till och med sälja gässlingar med genbanksintyg när man inte är med och har ett nr. Det verkar lite absurt.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #42 skrivet: 19 sep-12 kl 19:27 »
Jag blir nästan lite sur,varför skulle jag inte tycka som du om "mellantinget" som du skriver om?.

zeina66

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 20 sep-12 kl 10:32 »
Efter att ha läst den här tråden kan jag inte låta bli att undra över "genbankens regler" ???

Jag vet personer som har höns i "genbank" som går ihop med andra raser då det inte är avels säsong,de placeras rasvis när det är dags att låta höns ruva eller starta äggkläckningsmaskinen. Det fungerar jättebra!
Den här tråden har förklarat att det finns undantag från alla regler men att Lars-Göran endast bör ha "genbanks-gäss" på sin gård om han vill vara med i genbanken...

Och det där med ankorna; antingen är köparen lurad eller säljaren degraderad i genbanken ;)

Lars-Göran; jag förstår varför du känner som du gör!

Inte konstigt att det finns flera olika klubbar för fjäderfän ??? ::)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #44 skrivet: 20 sep-12 kl 13:46 »
Tack , Ja jag är nog inte unik med den frågan .
De jag köpte gässen hade andra gäss också emden,de hade även 3 genbankskaniner men de hade totalt 13 honor så visst går det om man vill och får svar på sina frågor.

Ronny

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 20 sep-12 kl 15:44 »
Om allt jag försöker förklara missuppfattas, så finner jag ingen mening i att fortsätta med det. Ett svar till ska jag dock ge zeina66 angående gulankköpet. De är köpta utanför genbanken utan genbanksintyg. Säljaren är inte längre med i genbanken. De har valt att ha utbyte med andra uppfödare än de som är med i genbanken. Som jag ser det har de inte lurat någon. Hur tycker du vi ska göra då? Ska vi inte ha några regler utan lita blint på att folk har renrasiga djur om de säger att de har det och att de kan hålla olika raser utan att blanda dom om de säger att de kan det? Det är jättebra att det finns olika klubbar som jobbar med olika fjäderfäraser på olika sätt - det håller jag verkligen med om!

hajens

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 20 sep-12 kl 15:53 »
Om allt jag försöker förklara missuppfattas, så finner jag ingen mening i att fortsätta med det. Ett svar till ska jag dock ge zeina66 angående gulankköpet. De är köpta utanför genbanken utan genbanksintyg. Säljaren är inte längre med i genbanken. De har valt att ha utbyte med andra uppfödare än de som är med i genbanken. Som jag ser det har de inte lurat någon. Hur tycker du vi ska göra då? Ska vi inte ha några regler utan lita blint på att folk har renrasiga djur om de säger att de har det och att de kan hålla olika raser utan att blanda dom om de säger att de kan det? Det är jättebra att det finns olika klubbar som jobbar med olika fjäderfäraser på olika sätt - det håller jag verkligen med om!

är det mina gulankor det handlar om så är jag verkligen inte lurad, jag vet precis vilka premisser som gäller och har ingen som helst invändningar mot att inte kunna ansluta mina ankor. Jag vet vad som gäller och det visste jag redan när de köptes. Jag ser ett stort värde i genbankenstänket och backar upp Ronny till fullo runt restriktionerna för dess bevarande.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

zeina66

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 20 sep-12 kl 21:25 »
Om allt jag försöker förklara missuppfattas, så finner jag ingen mening i att fortsätta med det. Ett svar till ska jag dock ge zeina66 angående gulankköpet. De är köpta utanför genbanken utan genbanksintyg. Säljaren är inte längre med i genbanken. 

Ber om ursäkt,missade just den raden om att säljaren gått ur genbanken.

Det är bra att ni har regler men då ska dom gälla alla. Det finns en del som har fler raser än de som är genbanksanslutna och går blandat under "icke avels-säsong" inom lanthönsaveln. Om det finns undantag inom hönsaveln borde det väl kunna medges inom gås aveln,men det är bara min åsikt.

Ronny

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 20 sep-12 kl 22:10 »
Samma regler gäller för höns, ankor och gäss. Jag tycker inte det är nån mening med att försöka förklara, men SLK har blivit hårdare på det där med att få hålla flera raser.

johan svensson

« Svar #49 skrivet: 20 sep-12 kl 22:13 »
Nej,reglerna gäller tyvärr inte alla.
Visst är det så att man får ha blandat under ickeavelstid,eller man anväder sig av karens 3-4 veckor .Det står ju till och med i era böcker både höns och gås.Som jag läste i när jag var hos min mor för 15 år sedan.
Min mor hade höns i genbank i över 10 år inte ett enda besök hade hon .
Man tycker att ni iallafall borde kolla upp de som skriver ut intyg på dubbelt så många kycklingar  som är rimligt till antalet hönor man har i genbanken.
Nä ,jag tror att Ronny och de andra ansvariga pratar mest.
Ni har ingen koll.

Ronny

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 20 sep-12 kl 23:13 »
Reglerna gäller alla. Ingen koll - vad vet du om det? Vi har 1000 genbanksbesättningar och måste prioritera de besättningsbesök som vi anser vara viktigast. Vi arbetar ideellt och får ingen ersättning från Jordbruksverket för sådana resor. Inte heller för den omänskliga tid som flera av oss lägger ner på telefonrådgivning.

Jag känner att mina inlägg inte faller i god jord, så nu skiter jag i det här. Då kan ni åtminstone inte skylla mig för att prata mest. Jag har inte tid för jag ska på besättningsbesök i morron (faktiskt sant). Blekinganka och myskanka. Sug på den Johan Svensson!
« Senast ändrad: 20 sep-12 kl 23:15 av Ronny »

johan svensson

« Svar #51 skrivet: 20 sep-12 kl 23:20 »
Det enda jag vet är att min mor och hennes granne aldrig fick något besök dvs kontroll av deras genbanksdjur under minst 10 år som de höll på med det.(Det borde man kanske haft)
Men de var nog hederligare förr ,så nu gör ni säkert kontroller på de nya som startar genbank.
Jag har inga fåglar men får har jag och där görs 3-4 besök per år.

Ronny

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 20 sep-12 kl 23:31 »
En sak måste jag erkänna. Pratar mest, det gör jag nog.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #53 skrivet: 20 sep-12 kl 23:36 »
Jag tror att det här har ballat ur.

Jag är iallafall säker Johan att om jag längre fram ansöker om genbank så kommer säkert Ronny  och antagligen fler att dan därpå stå utanför min dörr när jag vaknar.

zeina66

• Värmland
« Svar #54 skrivet: 21 sep-12 kl 07:20 »
Reglerna gäller alla. Ingen koll - vad vet du om det? Vi har 1000 genbanksbesättningar och måste prioritera de besättningsbesök som vi anser vara viktigast.

Förstår att "ni" arbetar idiellt med detta. Hur många är "ni" som åker runt och gör besättningsbesök?

Ronny

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 21 sep-12 kl 09:52 »
Jag tror att det här har ballat ur.

Jag är iallafall säker Johan att om jag längre fram ansöker om genbank så kommer säkert Ronny  och antagligen fler att dan därpå stå utanför min dörr när jag vaknar.

Vi är inga myndighetspersoner eller poliser som jobbar med flygande besiktningar och husrannsakan. Vi avtalar tid om vi anser att en besiktning behövs eller om besättningsinnehavaren vill ha rådgivning på plats, vilket händer. Vi brukar bli bjudna på kaffe. :)

Ronny

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 21 sep-12 kl 10:00 »
Förstår att "ni" arbetar idiellt med detta. Hur många är "ni" som åker runt och gör besättningsbesök?

Inte tillräckligt många för att göra 3-4 besök om året.

JBF

• Småland
« Svar #57 skrivet: 21 sep-12 kl 16:24 »
Det är ju ganska taskigt att påstå att genbanksansvariga inte har någon koll. Vi försöker ha så mycket koll det någonsin går! Precis som Ronny skriver så är det ideellt arbete som gäller. Många har egen gård och egna djur vilket ju gör det svårare att viga kvällar och helger åt att besiktiga besättningar.
Johan Svensson, vad för slags får har du? Jag undrar hur du kan ha 3-4 besök per år? I vilken förening är du medlem?

Gällande karensen så är det den tid som gäller om oönskad parning har skett. Det är av denna anledning, bland annat, som man verkligen understryker rekommendationen att hålla sig till endast en ras. De som tycker att en sådan regel är orättvis och onödig har ju faktiskt missförstått lite grejen med att hålla lantraser. De skall ges möjlighet till ett fritt liv där de kan sprätta runt på gödselstacken eller bada i dikena. Detta behov går ju väldigt sällan att uppfylla om man som höns/gås/ankägare vill kunna ha flera raser (oavsett om det är andra lantraser, standardiserade eller blandraser). Reglerna är ju till för att både   garantera rasrenhet och även för att kunna uppfylla djurens behov.

Man behöver inte nödvändigtvis besöka alla besättningar, varken befintliga eller nya. Det kostar pengar, vilket ju ingen ideell förening har för mycket av. Krutet försöker man lägga där man anser det behövas och då hamnar besättningar med fler än en ras högt på listan. Kanske borde man låta besättningar med flera raser själva betala resekostnaden för besiktning? Så att föreningens "egna" pengar kan gå till avelsrådgivande besök?

Att vissa besättningar kläcker fram mycket djur kan man ju inte förbjuda eller "kolla upp". Vissa är bättre på att marknadsföra sina djur än andra, andra kanske inte är intresserade av att alls sälja djur. Det är genbanksansvarigas uppgift att se till att så jämnt det är möjligt fördela de befintliga generna för att undvika förluster av stammar/grenar/gener. Men att "kolla upp" folk som kläcker fram "för mycket" djur i proportion till antal hönor/honor vore ju att dra det hela lite för långt va?

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

zeina66

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 21 sep-12 kl 20:06 »
Inte tillräckligt många för att göra 3-4 besök om året.

Du svarade inte på hur många personer som gör dessa besök... 3-4 besök måste betyda att djurägaren har mkt intressanta djur kanske.
Jag har gutar som är genbankanslutna men har bara haft en konroll på 4 år - härstammningsintyg & öronmärken satt där dom skulle  ;)

Neon Knight

• -
« Svar #59 skrivet: 21 sep-12 kl 21:21 »
3-4 besök om året... för gotlandskanin är antalet genbanksbesättningar 140-150 stycken och för mellerudskanin kanske 40, det skulle ju vara ett heltidsjobb bara att resa runt och "inspektera" dessa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser