Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösthallon hur långt norrut?  (läst 2366 gånger)

pyromanen

• Gäst
Hösthallon hur långt norrut?
« skrivet: 09 sep-12 kl 14:07 »
Hur långt norrut finns det nån som har erfarenhet av hösthallon?
Tänker testa sätta några plantor och se hur det går, men det vore intressant att höra om några redan testat (alla erfarenheter från längre norrut än Skåne är intressanta).
Om några testat olika sorter vore det också intressant att höra era åsikter om smak- och andra skillnader på hösthallonsorterna.

Marcus N

• Skåne
SV: Hösthallon hur långt norrut?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 14:32 »

Här i Västerbotten finns det hallon just nu och det växer som ogräs här så det lär fungera hos dig med  :) lycka till med bären!!
/Marcus
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 sep-12 kl 15:45 »
Här i Västerbotten finns det hallon just nu och det växer som ogräs här så det lär fungera hos dig med  :) lycka till med bären!!
/Marcus

Hurdana är dom i smaken? jag funderar på att sätta några tunnland.

Vilken sort har du?

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 sep-12 kl 17:24 »
Tänker också i banor av en lite större odling för försäljning och är också nyfiken på vilken sort av hösthallon det är som funkar bra uppe i Västerbotten.  Verkar så fiffigt att man kan beskära rubbet med röjsåg istället för att krypa runt med sekatör och att det verkar vara lättare att undvika sjukdomar när alla skott är borta under vintern och att man kan minska problemen med och skadedjur jämfört med sorter som tidsmässigt följs med vildhallonen...
Bara klimatet och smaken jag känner mig lite osäker på.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 17:32 »
En del som odlar vanliga hallon proffesionellt kör ju med varannan rad.. Alltså kör av hela varannan rad, så slipper dom beskärningen. Då får man bär varannat år.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 17:55 »
Mera intressant lärande.
Hedemorahöns

Marcus N

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 18:18 »
vilken sort det är vet jag inte för dom stod här när föräldrarna köpte huset men smaken är sötare än vilda hallon
tyvärr inte till någon större hjälp men som sagt lycka till

/Marcus
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 18:44 »
Köra av varannan rad, det är ju super smart!  :D

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 18:46 »
Det låter som att det kanske inte är samma vi menar med hösthallon? 
Hösthallon har inte funnits i Sverige i särskild många år utan är nya sorter från t.ex. polen som planterats inom senaste ca 10 åren.  När jag läser om hösthallon så står det zon 1-2 på dom och att de inte funkar i mellansverige eftersom de inte hinner mogna innan frosten sätter in.
'
Vi bor i zon 2-3, men med mycket gynnsamt lokalklimat (högt, sydvästsluttning, lä och bra jord) så kanske kanske....

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 19:14 »
Jag tror man får räkna med tunnelodling..

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 sep-12 kl 07:17 »
Jag planterade för två år sen några buskar hösthallon i sörmland (sort har jag glömt) de är mörka, mycket vackra, men smakar inte alltför mycket och frosten kommer säkert ta många. I år har det förståss gått gesvinnt, plockade de första i helgen, eftersom det inte varit frost alls än  (peppar-peppar).

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Pasi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser