Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fel på tvättmaskiner  (läst 9645 gånger)

andtol

• Gäst
fel på tvättmaskiner
« skrivet: 08 sep-12 kl 12:26 »
Vi har två tvättmaskiner som det är fel på.

Den ena, Bosch Maxx WFL 2200, inköpt ca 2000, fyller vatten och programmet går men trumman snurrar inte. Det är väl använd så den är kanske utsliten?

Den andra som vi använt i stället och som fanns i huset när vi flyttade in 2008 är en Bosch WFF 1200. Vet ej inköpsår men den ser lika ny/gammal ut som vår andra. Gissar 5-10 år på åldern.

Den har fungerat bra men nu har propparna börjat gå hela tiden när vi ska använda den. Vi har en del skumma elfel och ska om några veckor byta elskåp och en del av elen ska kopplas om. Men tvättmaskinen har fungerat felfritt tills i somras utan att proppar har gått och utan att vi gjort något annat med elen. Men nu sista veckorna har man fått byta flera proppar. Och idag har jag bytt fem proppar utan att den vill gå igång.

Ska vi bara köpa en ny tvättmaskin? Eller finns det något sätt att kolla om elen är fel? Jag tycker det inte är värt att ta hit en reperatör för 2000 kr för en gammal tvättmaskin...

Händig Man

• Gäst
SV: fel på tvättmaskiner
« Svar #1 skrivet: 08 sep-12 kl 12:35 »
Ett ganska vanligt fel på Bosh maskinerna är att pumpen blir igensatt av damm och annat, testa vända maskinen och ta loss vattenslangen som går till avloppet samt den sommatar vatten in i maskinen

Torka ev dessa och blås kraftigt i den som går till avloppet, hör du ett bubblande eller passerar luften normalt ?

Hör av dig om problemet kvarstår, jag har jobbat med att reparera maskiner och har massa handböcker mm hemma som jag kan kolla i

urtica

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 sep-12 kl 12:42 »
Skumma elfel ? Min gissning är möss som har gnagt på ledningarna...

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 sep-12 kl 12:44 »
Men maskin nummer 1, den som inte trumman snurrar på.. Är det kanske bara remmen?  har du kollat? :)

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 sep-12 kl 12:48 »
kan även vara kolen i motorn, boch e ju inte direkt kända för att ha saker som ska hålla längre än ett par år  :-[

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 sep-12 kl 13:01 »
Men maskin nummer 1, den som inte trumman snurrar på.. Är det kanske bara remmen?  har du kollat? :)

Nej, inte öppnat någon maskin.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 sep-12 kl 13:02 »
Skumma elfel ? Min gissning är möss som har gnagt på ledningarna...

Nja, vi har lite slumpvis valda proppar och huvudsäkringar som går. Förra ägaren fixade mycket själv och jag gissar att det finns jordfel och fasfel lite var stans...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 14:54 »
Nja, vi har lite slumpvis valda proppar och huvudsäkringar som går. Förra ägaren fixade mycket själv och jag gissar att det finns jordfel och fasfel lite var stans...

Om det är den klassen på elinstallationerna i huset så föreslår jag att du omgående slår av huvudbrytaren och sedan gör en ordentlig kartläggning av hela elsystemet, gör tydliga ritningar, schemor och listor så du vet hur allt hänger ihop, vilka förbrukare som matas av vilken säkring, vilken gruppcentral och vilken fas osv. Stäm sedan av detta mot vilka säkringar som brukar gå, så bör det vara ganska lätt att hitta det grundläggande felet, det behöver inte alls vara tvättmaskinen som är den stora boven.
Ta inte elinstallationen i drift igen förrän utredningar och felsökning är klart. Hyr in frysvarorna i grannens frys så länge.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 15:10 »
:)

Ja, det är på väg. Men inte riktigt ännu. Vi ska byta proppskåp och låta en elektriker göra om ganska mycket.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 15:12 »

Ja, det är på väg. Men inte riktigt ännu. Vi ska byta proppskåp och låta en elektriker göra om ganska mycket.

Tills dess får du bo i växthuset..  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 16:20 »
Min tanke också, det var det på en annan bosch som jag grejade med nyligen. Bulten som satt i centrum på remskivan var dessutom lös. Men då borde man väll höra att motorn går, även om trumman inte snurrar?

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-12 kl 20:27 »
Nu startade jag för första gången på tre år Bosch Maxx WFL 2200 och se, trumman snurrar och den verkar fungera.

Jag får köra några program och se vad som händer.

Budget finns för att köpa ny maskin men så länge de gamla går är det fint. :)

Tills dess får du bo i växthuset..  ;)

Usch ja!

Jag förstår hur allvarligt det låter men nu har vi bott här i fyra år och det har fungerat hittills. En månad till är inte så farligt... (samtidigt som jag stilla ber en bön om beskydd.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser