Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varroa behandling  (läst 2705 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Varroa behandling
« skrivet: 07 sep-12 kl 19:07 »
Har haft mycket problem med varroa i år och undrar lite över om det vore möjligt att behandla med myrsyra både i juni och juli för att få ner kvalsternivån.
Jo jag vet att honungen får förhöjda halter av myrsyra,men vad jag har läst så är det inte mer än vad tex ljunghonung innehåller normalt.
Alltså min tanke är att behandla ofta med en låg dos av myrsyra max 1 dygn för att få friska bin.
Risken att förlora drottningen ser jag som ganska liten vid korttids behandling.
Under denna säsong har jag fått tre samhällen förstörda av varroa,någotw måste göras!!!!!!!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Varroa behandling
« Svar #1 skrivet: 07 sep-12 kl 19:43 »
Jag hade mycket kvalster för några år sedan och då gjorde jag så att jag delade de samhällen som hade problem i två delar. En med drottning, dragbin och nya vaxkakor och en med allt yngel.

Den första delen kunde jag då behandla med mjölksyra direkt och den andra behandlades så snart allt yngel kläckts och innan den nya drottningen blivit äggläggande. Jag skulle nog inte behandla med myrsyra när det skattlådor på, men du bör ju kunna skatta, behandla och sedan sätta på nya lådor?

Trist med dina samhällen :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 sep-12 kl 20:54 »
Finns det andra problem än skattlådor att behandla med. Myrsyra ??? ???

ptakaplay

« Svar #3 skrivet: 08 sep-12 kl 08:47 »
man måste ligga ett år före med behandlingen,det spelar ingen roll hur mycket man behandlar nu om bina är svårt skadade av varrora dom kommer dö i vinter,
blir dom som mår bra ordentligt behandlade nu så kommer dom klara den här vintern  och vintern efter om dom får ordentlig behandling då ,gör avläggare behandla med mjölksyra, behandla svärmar med mjölksyra

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 19 jun-14 kl 16:35 »
I min ena kupa har bina byggt fina drönarceller i den ram jag satt dit för varroabekämpning - bina har sen  lagt honung i hela kakan. Äggläggande drottning finns i samhället och skattlådor att lagra honung i. Inte många drönarceller i övriga ramar heller.
Betyder detta att bina är väldigt nöjda med sin drottning eller har det inte med det att göra?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrP

« Svar #5 skrivet: 26 jun-14 kl 22:38 »
Är nu ute å surrar på nåt som jag inte har en aning om men är samhällen i område med mycket ljung mindre känsliga för varroa med tanke på myrsyre halten i honungen då eller är det bara en nybörjares okunskap som drar iväg. Bara en tanke.....

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 26 jun-14 kl 22:53 »
Är nu ute å surrar på nåt som jag inte har en aning om men är samhällen i område med mycket ljung mindre känsliga för varroa med tanke på myrsyre halten i honungen då eller är det bara en nybörjares okunskap som drar iväg. Bara en tanke.....
Du är ute och snurrar tyvärr. Koncentrationen måste vara mycket högre för att påverka kvalstren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Nataks, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser