Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på muskelmage  (läst 7652 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Recept på muskelmage
« skrivet: 06 sep-12 kl 16:13 »
Den här tråden skulle kanske vara på någon matlagningstavla men jag tror jag får bättre svar här :-[.

Efter alla råd här om att ta tillvara på ankors (och kanske även höns??) muskelmage har jag nu fyra utrensade och renskurna muskelmagar från anka som jag tänkte testa till middag. Hur tillagar jag dem på bästa sätt? Något att tänka på speciellt?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Recept på muskelmage
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 18:34 »
Köttet i muskelmagen är hårt men inte segt. Jag brukar bara tillaga den inuti den hela fågeln men antar att man kan steka den eller koka den beroende på tycka och smak. Jag gillar konsistensen men jag vet att en del inte gör det. Smaken är som den berömda baken  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 18:46 »
Har aldrig ätit muskelmage från anka men däremot kalkon och tupp. Dessa tillagade vi i ugn (tillsammans med fågel) eller i gryta. Upplevde att de blev mörare i gryta än ugn som ändå hade en helt OK konsistens enligt mitt tycke (lite motstånd med o bita av eller skära i bara - dvs. - "hård" ;D). Tyvärr så hör inte muskelmage till någon favorit hos mig och de enda gånger jag ätit är för att provsmaka (och prova om det smakar annorlunda beroende på tillagning) då jag tycker den smakar som lever och lever är något som alltid varit något jag tyckt smakat vidrigt (pastej är det enda hittills i leverväg som går ned här).  :-[  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 07 sep-12 kl 16:50 »
Massor med recept på muskelmage om du söker på "duck gizzard", populärt både i kinesisk och fransk matlagning. viktigt att putsa bort de vita hinnorna så att bara det mörka köttet är kvar annars blir det segt.

En bra start är att titta på video som visar hur man gör rent och putsar en muskelmage: http://honest-food.net/2011/04/21/how-to-clean-a-gizzard/ här finns även några länkar till recept.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 12 sep-12 kl 08:05 »
Tycker inte att muskelmage smakar det minsta likt lever. Muskelmage från höns gör lätt att rensa, man bara pillar loss ett hörn av hinnan på insidan och drar loss den. På ankor, gäss osv så sitter hinnan hårdare och man får skära bort den, lämpligen med samma teknik som när man skär skinnet av en fisk.

Tillagade i lergryta eller gjutjärnsgryta, på låg temperatur under ganska lång tid så blir de fantastiskt möra och goda, och mycket mättande, med sin kompakta konsistens. Kryddningen kan man låta vara inspirerad av olika matkulturer, svensk, fransk, italiensk, marockansk...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #5 skrivet: 12 sep-12 kl 08:59 »
Vi slaktade lite höns i helgen och en anka och då sparade jag muskelmagen för köttet såg så himla fint ut.
Lät det puttra på spisen i en gryta i flera timmar så att det blev jätte mört. Fast sen så smakade det lever och det är verkligen inte gott tycker jag. Maken och dottern gluffsade glatt i sig dock.  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 3 användare
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser