Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besök av jakthundar  (läst 15475 gånger)

Zadie

• Västerbotten
Besök av jakthundar
« skrivet: 03 sep-12 kl 21:12 »
Hej,

Jag gruvar mig inför årets älgjakt eftersom vi alltid får besök av någon jakthund som står och skäller på hästarna eller bara yrar runt vår gård. Jag har några frågor jag hoppas att någon av er kanske kan svara på!

Är det vanligt att hundar som används vid älgjakt inte är mer specifikt inlärda på just älg än så?
Vad säger lagen om en jakthund skadar ett av mina djur?
Vad säger lagen om min häst skadar en besökande jakthund?
Vad säger lagen om min vaktande hund skadar en besökande jakthund i försvar av sin flock?

Tack på förhand!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Nena

• Dalsland
SV: Besök av jakthundar
« Svar #1 skrivet: 05 sep-12 kl 18:30 »
Ja, jag vet inte så mycket om vad lagen säger, men de gånger vi haft en vilsekommen jakthund hos oss som vi inte känner - vi låter den vara helt enkelt och ett par gånger har vi varit tvungna att kolla halsband - och ringt. Dessutom känner jag till vissa hundar som har lite missförstått det hela med jakt och ställer kor. Det resulterade i att hundföraren fick sig en kopp kaffe och nybakta bullar hos två åldriga damer :D
Om dina djur ger sig på hunden - jag tror då inte att du kan bli ställd till svars för det. Vi har jakthundar själv och skulle då aldrig komma på att påtala något hos en som håller djur om våra hundar går in i hägnat område.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 17:06 »
Hej,

Jag gruvar mig inför årets älgjakt eftersom vi alltid får besök av någon jakthund som står och skäller på hästarna eller bara yrar runt vår gård. Jag har några frågor jag hoppas att någon av er kanske kan svara på!

Är det vanligt att hundar som används vid älgjakt inte är mer specifikt inlärda på just älg än så?
Vad säger lagen om min vaktande hund skadar en besökande jakthund i försvar av sin flock?

Tack på förhand!

Det händer att orutinerade hundar skäller på tamdjur, men det blir sällan mer än skäll ( som väl är).

Alla djurägare har ett strikt ansvar för vad djuren ställer till med. (både du och jakthundsägaren).

Att en häst skulle skada en älghund bedömer jag som rätt osannolikt. (kan en häst sparka hunden så lär älgarna också göra det och hästen är ju oftast i bra terräng , så att hunden kan hålla sig undan)

Är det normala hundar, så lär dom inte skada varandra svårt. (den ena lär ge upp innan det)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 23:45 »
Hade en diskussion med en granne som jagar. Han tyckte att jag skulle ha mina hönor inne när jakten börjar.

"Är hönorna utanför din tomt, är de lovligt villebråd" sa han. Kan det stämma?

"Om hunden tar en höna på din tomt, så ses vi väl i rätten." Tyckte han också ...

enetkarin

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 00:26 »
Tack för tipsen ;D

Har ingen bössa att skjuta med och det är ont om polskregistrerade lastbilar här ;D

Hittade lite tips i en annan tråd :)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 30 sep-12 kl 08:16 »
Tack för tipsen ;D

Har ingen bössa att skjuta med och det är ont om polskregistrerade lastbilar här ;D

Hittade lite tips i en annan tråd :)

Vad för tips... Snart kommer dom ju :-/

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-12 kl 09:41 »
Hej
Jag bor i ett jaktvårdsområde 3500 ha,under älgjakten finns 6-7 löshundar på området. Sedan brukar det vara "efterjakt" runt 1 nov och kanske skjuts det nån kalv under träning av unghund innan jaktsäsongen är slut.
Mina höns får inte gå lösa under den jakten och fåren försöker jag placera i hagar som hundar förhoppningsvis inte vill gå in i... Vi har ju ansvar att skydda våra djur fr onödigt lidande. Det finns ingen anledning att börja bråka med jägarna om vad som kan hända osv.

Sannolikheten att en höna blir tagen av räv eller rovfågel är större än att en älghund dödar den under jakt. Det är också större risk att en sällskapshund jagar höns. Sen finns det ju alltid jägare & hundar som inte håller måttet men då är det ditt ansvar att skydda dina djur,rötägg finns överallt och är svåra att skydda sig emot.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

nordtravare

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 10:13 »
Att skjuta först o fråga sen låter bra men det lär uppdagas ,sen gäller det att egna djur inte kommer ut eftersom man själv har skapat ett prejudikat.
sparkar hästen ihjäl hunden blir du inte skadeståndsskyldig.Här jagade en älghund dikor senare upptäckte koäg en ko med brutet ben dock hade korna flyttats dan före angreppet.Inget bevis för skadetillfället fans. Hundäg bet via förs utan problem.

Johnny

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-12 kl 21:55 »
Jag var fri från barn och sambo i fredags och tänkte ta en sovmorgon till minst 8 på lördagsmorgon.
Klockan 6 stod denna förb**** taxen igen och skällde utanför för fönstret.

Efter ett tag så tystnar den men 30 minuter senare
kommer jägaren och blåser i visselpipan och ropar på hunden.

Det blev ingen sovmorgon.

Fattar inte, de har ca 250 hektar skog att jaga på men släpper hundarna på framsida vid min mark så hundarna söker över den lilla mark jag har och ställer sig på pass på andra sidan gränsen.

LasseDalom

• -
« Svar #9 skrivet: 13 okt-12 kl 19:41 »
Locka in hunden. Ta med den på en liten åktur i bilen, några km. Lägg GPS-halsbandet i diket och åk hem och koka kaffe. Nästa fredag får du nog sovmorgon.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #10 skrivet: 13 okt-12 kl 19:51 »
jag pratade med jaktlagsledaren om det (kan kanske rekomenderas) och jag avrnade blandannat om väldigt dyra renrasiga djur som kan dö av stressen av att en hund skäller åt dom  >:D
och jag frågade om jag skulle få koppla ev hund på gården och det sa han var okej (till och med bra för då var den nog bortsprungen om inte ägaren avr i närheten)
sen sa han också att han skulle ringa då dom skulle vara i närheten så att vi tex kunde ha hönsen inne men inte har jag fått nått samtal tråts jägare som parkerat på gården  >:(
men en sån överenskommelse kanske funkar för dig

sen får man skjuta en hund som förstör för ett värde mer än vad den är värd (vilket skulle tex innebära alla våra kaniner men det är ju svårt att veta, just den hunden kan ju vara en champion värd jättemycket. tyvärr är det bara pengar som styr) men bäst är ju såklart att koppla och vänta på ägaren (om ägaren inte kommer så får man helt enkelt lämna till polisen) ägaren ska ju såklart få en rejäl utskällning för att ha lämnat hunden vind för våg.
skadar nån annans hund ditt djur ska ägaren betala vetrinär och resa till/från, medecin och andra omkostnader. dödar hunden nått djur så ska man ju också kompenseras ekonomisk hur nu man kan göra det för ett djur som är viktigt för en  :'(

enetkarin

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 okt-12 kl 21:36 »
Locka in hunden. Ta med den på en liten åktur i bilen, några km. Lägg GPS-halsbandet i diket och åk hem och koka kaffe. Nästa fredag får du nog sovmorgon.

Att jag inte tänkte på det, när jag fick in en jakthund i huset imorse ... Öppnade dörren för att släppa ut/in katter ... In far en katt i full fart med en hund efter sig ... Hunden hade massor av halsband på sig ... Tänkte först binda den vid flaggstången ... Men tog ut hunden och sa till honom att FÖRSVINN ...

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 okt-12 kl 21:54 »
Jakthundar med pejlhalsband som springer runt på gården håller vi tills ägaren dyker upp.
Hunden har ändå tappat spåret så ägarna har varit tacksamma.
Hundar utan pejl har vi låtit vara tills det skymmer och då tagit in o ringt ägare. Uppskattat även det av alla utom en ;)
En enda gång har en jakthund gett sig in bland hönsen och det var då en ung fågelhund, den blev dock mer rädd för hönsen o när sen även jag dök upp försvann den som en rem..
En jägare fick problem med att hans hund ideligen sprang hit o försökte ställa hästarna, han bad då om att få komma ner o träna hunden på att inte gå in i hagen o vips var det problemet ur världen.
Jag tror på en öppen dialog, man kan ha mkt nytta av varandra om man drar jämnt!

Moëll i Trädet

• -
« Svar #13 skrivet: 13 okt-12 kl 22:07 »
Jag tror på en öppen dialog, man kan ha mkt nytta av varandra om man drar jämnt!
Helt rätt! En vattenslang med schysst tryck i är inte heller fel att ha till hands om man får ovälkommet besök av hundar eller katter, skadar ingen, gör en inte till ovän med någon och är nästan alltid effektivt!   :D
"Kärleken är livets bäste vän"

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 okt-12 kl 22:24 »
När fick jakthundar ägaransvar  företräde framför andra? 

Håning

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 okt-13 kl 12:20 »
Nu rök årets första höna fören jakt hunddjävel  får se vad jägaren har att säga när han kommer nu är i alla fall hunden instängd .

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 okt-13 kl 13:04 »
Nu rök årets första höna fören jakt hunddjävel  får se vad jägaren har att säga när han kommer nu är i alla fall hunden instängd .

Det är inte hunden som det är fel på Castro!

Håning

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 okt-13 kl 13:10 »
Det är inte hunden som det är fel på Castro!
Vem har påstått det ?

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 15 okt-13 kl 13:12 »
Hej,

Unga älghundar kan jaga häst om den är het och kansk inte fått tillräcklig adekvat träning

Hundägarens ansvar, han ska betala dig för veterinär vård om du kan styrka att hunden är skyldig, filma !!

Det är inte ditt ansvar om hunden ger sog på hästen (vilken häst ges tillfälle att jaga jakthund ;)

Om din gårdshund försvarar sitt revir genom att attackera älghunden är det du som blir ansvarig för ev veterinärkostnader som jakthunden kan få. Håll din hund inne eller i hundgård under älgjakten om du förväntar dig att den försvarar gården med bett/hugg

Tack på förhand!

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 15 okt-13 kl 13:14 »
Och....släpp inte ut era höns lösa !!! Det är att be om trubbel, säkrare att ha dom inne. Det är ju inte många dar på ett år som älgjakten pågår  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser