Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar dom lägga ägg?  (läst 6122 gånger)

Mabuzan

• Västmanland
När börjar dom lägga ägg?
« skrivet: 02 sep-12 kl 23:05 »
Vi har fyra ankor och tre gäss som vi skaffade i somras.
Jag undrar när man kan förvänta sig att dom börjar lägga
ägg? Hur gamla är dom när dom börjar? Kan det bli nå redan
i år tro? Hur ser man om ett ägg är befruktat?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När börjar dom lägga ägg?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-12 kl 11:48 »
Gäss och ankor är mycket mer säsongsbundna i sitt värpande även om vissa ankor kan värpa i princip året om. Så beroende på vilken ras dina ankor är så kan dom ev börja värpa under hösten om dom har extra ljus.

Gässen bör du däemot vara försikitg med extraljus till. En gåshona värper inte så många ägg/år och har du otur så att hon värper i smällkalla vintern så är äggen förmodligen slut för säsongen när det går mot våren och det är vettigare att få ägg och ev gässlingar.

Om man inte ljusstyr ankor och gäss brukar de komma igång med värpandet i mars-april ungefär.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mabuzan

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-12 kl 22:23 »
Hur ska dom bo under vintern då? Ska dom ha helt becksvart hela
tiden? Bör man skilja ankorna från gässen, vill dom ha olika mycket
ljus?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 08 sep-12 kl 08:43 »
Hur ska dom bo under vintern då? Ska dom ha helt becksvart hela
tiden? Bör man skilja ankorna från gässen, vill dom ha olika mycket
ljus?
Det bästa är om de bor så att dom i möjligaste mån följer årstiden med ljuset. Bor man långt norrut så att man knappt har några ljusa timmar på vintern är det lämpligt att låta dem ha ca 5-7 timmars ljus så att de hinner äta och dricka men inte mycket mer. Mörklägga behöver man inte om man inte har en tänd gårdsbelysning som lyser in i stalletaltför många timmar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mabuzan

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-12 kl 11:45 »
Vi bor i Köping. Då kanske man inte behöver ha
tänt någon gång alls? Hur känsligt är det, bör man
då sköta utfodringen under dom timmarna
så man inte kommer in och tänder annars? Läste här
att det inte är lämpligt att ha dom i en damm för dom
skitar ner den så mycket, är det så? Vi har en stor
damm, ca 25 m i diameter med en ö i mitten på 7 m i diameter.
Utan tillopp. Kommer den bli obrukbar om dom håller
till i den?
Kan dom vara i en oisolerad gammal tvättstuga om
vintern, eller kan det bli för kallt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 08 sep-12 kl 12:10 »
Vi bor i Köping. Då kanske man inte behöver ha
tänt någon gång alls?
Hur mörkt och hur kallt blir det där, som sämst, under vintern? Och hur länge är det märkt och kallt?
Citera
Hur känsligt är det, bör man då sköta utfodringen under dom timmarna så man inte kommer in och tänder annars?
Kommer du att ha dem endast inomhus under en stor del av vintern? De äter bara när det är hyfsat ljust, så de ska ha tillgång till mat under de ljusa timmarna. Det är inte känsligt om man bara tänder för att kolla till dem. Men det är bäst om de kan vara ute på dagarna. Mina får maten på kvällen, när jag stänger in dem, för att de ska vara lätta att valla in. Men de äter en stor del av maten på morgonen, när jag släpper ut dem igen. Jag bor ju i Skåne, och de är ute alla dagar året om på dagtid, och är instängda rovdjurssäkert på nätterna.
Citera
Läste här att det inte är lämpligt att ha dom i en damm för dom skitar ner den så mycket, är det så? Vi har en stor
damm, ca 25 m i diameter med en ö i mitten på 7 m i diameter. Utan tillopp. Kommer den bli obrukbar om dom håller till i den?
Troligen kommer den att bli obrukbar, de gillar att bajsa i vattnet, så dammen blir rejält övergödd. Beror såklart på hur många gäss du har. Ett alternativ är att bara ge dem tillgång till dammen någon dag i veckan under säsongen. Men en annan nackdel med en så stor damm är att det kan bli mycket svårt att valla in dem på kvällen. Och är de ute på nätterna kommer de att falla offer för rovdjur, förr eller senare.
Citera
Kan dom vara i en oisolerad gammal tvättstuga om
vintern, eller kan det bli för kallt?
Om det är rovdjurssäkert, torrt, ventilerat men hyfsat dragfritt, så ska det funka bra med ett sådant utrymme, förutsatt att de har torrt isolerande material att sova på, t ex halm, och att de får tillräckligt med foder för att hålla värmen. Samtidigt får de inte få för mycket foder, feta gäss lägger färre ägg med sämre befruktning.

Gäss klarar kyla bra, och är det inte för mycket snö så tycker jag att de ska få vara ute varje dag. Kanske kan du ordna med ett skärmtak i anslutning till deras hus, så att de kan vara ute under tak även om det kommit mycket snö? Eller ordna så att det går att hålla en skottad yta i anslutning till deras hus, där de kan vara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser