Vi bor i Köping. Då kanske man inte behöver ha
tänt någon gång alls?
Hur mörkt och hur kallt blir det där, som sämst, under vintern? Och hur länge är det märkt och kallt?
Hur känsligt är det, bör man då sköta utfodringen under dom timmarna så man inte kommer in och tänder annars?
Kommer du att ha dem endast inomhus under en stor del av vintern? De äter bara när det är hyfsat ljust, så de ska ha tillgång till mat under de ljusa timmarna. Det är inte känsligt om man bara tänder för att kolla till dem. Men det är bäst om de kan vara ute på dagarna. Mina får maten på kvällen, när jag stänger in dem, för att de ska vara lätta att valla in. Men de äter en stor del av maten på morgonen, när jag släpper ut dem igen. Jag bor ju i Skåne, och de är ute alla dagar året om på dagtid, och är instängda rovdjurssäkert på nätterna.
Läste här att det inte är lämpligt att ha dom i en damm för dom skitar ner den så mycket, är det så? Vi har en stor
damm, ca 25 m i diameter med en ö i mitten på 7 m i diameter. Utan tillopp. Kommer den bli obrukbar om dom håller till i den?
Troligen kommer den att bli obrukbar, de gillar att bajsa i vattnet, så dammen blir rejält övergödd. Beror såklart på hur många gäss du har. Ett alternativ är att bara ge dem tillgång till dammen någon dag i veckan under säsongen. Men en annan nackdel med en så stor damm är att det kan bli mycket svårt att valla in dem på kvällen. Och är de ute på nätterna kommer de att falla offer för rovdjur, förr eller senare.
Kan dom vara i en oisolerad gammal tvättstuga om
vintern, eller kan det bli för kallt?
Om det är rovdjurssäkert, torrt, ventilerat men hyfsat dragfritt, så ska det funka bra med ett sådant utrymme, förutsatt att de har torrt isolerande material att sova på, t ex halm, och att de får tillräckligt med foder för att hålla värmen. Samtidigt får de inte få för mycket foder, feta gäss lägger färre ägg med sämre befruktning.
Gäss klarar kyla bra, och är det inte för mycket snö så tycker jag att de ska få vara ute varje dag. Kanske kan du ordna med ett skärmtak i anslutning till deras hus, så att de kan vara ute under tak även om det kommit mycket snö? Eller ordna så att det går att hålla en skottad yta i anslutning till deras hus, där de kan vara.