Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sinar man en get egentligen?!  (läst 5784 gånger)

arivle

• Halland
Hur sinar man en get egentligen?!
« skrivet: 02 sep-12 kl 19:33 »
Jag har letat, men hittar nästan inget mer "utförligt skrivet" om hur man sinar en get.

Hur gör ni?

Jag har försök sina min get, att ta in henne (från sommarbetet, tyvärr) och satt henne på hö-diet. Och inte så mycket hö heller, men inte svält-diet såklart ;) Och då mjölkat mindre och mindre och sen bara tagit lite varje dag. Men inte har det funkat. Hon får hur sort juver som helst, ger lätt 4 liter fin mjölk.

Och så testar jag nu med en annan metod jag läst om, att mjölka ur ordentligt några gånger för att sen sluta tvärt, och då detta med samma hö-diet. Men juvret är större än någonsin efter några dagar, vilket inte känns så bra. Vill inte att hon ska få inflammation eller mjölkstockning eller vad de nu kan få.

Men, kan juvret "sjunka tillbaka"?
Hur lång tid tar det normalt när "siningen" är klar?

Och därför jag vill att hon ska sina är för jag har inte tiden att mjölka varje dag, har gjort det hela sommaren.

tacksam för svar  :)

--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

arivle

• Halland
SV: Hur sinar man en get egentligen?!
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 20:29 »
kanske ska säga att hon fått mjölk själv, utan killingar ;)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 21:03 »
Precis en sån get som vi som gör ost vill ha...!

Har du mjölkat henne länge.?

Hos oss brukar getterna liksom mattas av när vi har mjölkat en 9-10 månader. Det går inte att hålla på att mjölka lite varje dag utan man får bestämma sig och när det är dags så ... gör vi iaf... drar vi ut på tiden mellan mjölkningarna. Alltså morgonmjölkning dag 1 , kvällsmjölkning dag 2, ingen mjölkning dag 3 , morgonmjökning om det behövs dag 4 o.s.v. Känn på juvret... är det fullt utan att vara spänt så mjölka inte.  Håll ut men håll koll. Det tar en vecka ungefär, sedan kan dom ha ett stort men mjukt juver och då mjölkar man inte.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 21:51 »
Just det, längre mellan mjölkningarna, inte ta bara lite (kan ge infektion) och inte heller sluta tvärt (djurplågeri).  Grattis ::) till en verklig mjölkget, som ger FYRA LITER utan att ha fått killngar, och så här sent på året!  Ett verkligt fynd för den som vill ha mjölken!  Kan du möjligen låna ut henne till nån som vill HA mjölken, tills vinterfodret gjort att hon gått ner till rimlig produktion?

Faktiskt att jag tror att hon är något av en rekordhållare, jag har aldrig hört talas om nåt sånt.  Så kallad jungfrumjölk brukar vara någon halvliter på sin höjd.   Verkligen osis att du inte hinner ta vara på hennes goda gåva.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

arivle

• Halland
« Svar #4 skrivet: 03 sep-12 kl 15:58 »
Haha jag vet, det finns ingen gräns hur mycket hon ger, ja vet det är fin gåva så tycker själv det är lite synd man inte är lite mer för att stå o göra ost   ::) fast vi  har vi samlat och gjort ost, den blev god :) Hon måste ha väldiga "mjölkgetsgener" .

Började väl mjölka henne tidigt i juni, och då hade jag nog kunnat börja mycket tidigare. Det är nog också de att det är så himla kraftigt bete,o  bra jord här.

men tack för tipsen iaf :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 sep-12 kl 16:18 »
Det är näst intill omöjligt att sina en mjölkget medan det finns sommarbete. Sälj geten till ninna b, vet ja :D!

arivle

• Halland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-12 kl 16:23 »
jaså, inte ens när hon är inne?    :P

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 16:32 »
Jasså, ja det var en annan femma! Då har du ju möjlighet att reglera fodertillgången och bara ge hö och vatten.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 03 sep-12 kl 16:35 »
Risken är att det lilla livet drar på sig någon brist ...  :P  En modell är filmjölksost, har du provat det?  Några lättdiskade hinkar med lock, ett fräscht paket fil då och då, och så en stor rostfri kastrull att värma mjölken i.  En sil av nån sort.  Det minst arbetskrävande sätt jag vet att göra nytta av mjölken.

arivle

• Halland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-12 kl 16:41 »
ja men om man ger mineralsten?  :) det är bara de hon reagerar typ inte om hon bara får hö och vatten,nästan  lika välproducerande ändå ; ) får se hur jag gör.. nä sån ost har jag inte testat : )

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-12 kl 16:44 »
Risken är att det lilla livet drar på sig någon brist ...  :P

Geten kan väl få ha sin mineralsten också. Då uppstår ingen brist under den tid det kan ta att sina ner henne  :).

arivle

• Halland
« Svar #11 skrivet: 03 sep-12 kl 16:47 »
Precis  :)

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 03 sep-12 kl 16:47 »
Om hon behagar sina inom rimlig tid, ja!  Men det *** kräket ger ju FYRA LITER OM DAN!!!  Inte klokt helt enkelt!  Så därför tänkte jag att TS kanske ändå ville prova att ta vara på den fina produkten.  Det enda riktiga problemet är att filmjölk som man köper i affären KAN vara död, så man bör satsa på ett par paket från olika mejerier.  Den här produkten är inte alls lika känslig som vanlig hårdost för variationer i tid och temperatur, jag tänkte det kunde vara en idé.
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 21:21 av ieenilorac »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1462 gäster, 4 användare
Dha87, hustomtar, Tallefjant, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser