Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klimatsmart mat  (läst 11134 gånger)

LimJans

• Dalarna
Klimatsmart mat
« skrivet: 02 sep-12 kl 11:32 »
Så, då är tråden skapad.

Här tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om klimatsmart mat. Att kyckling är bättre än nötkött och att man bör undvika holländska tomater då deras växthus drivs på fossila bränslen.

Länka gärna till bra säsongskalendrar och annat intressant!

Trivial

• Gäst
SV: Klimatsmart mat
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 11:42 »
Bra tråd! Jag tycker att det är ohyggligt svårt. I grunden är det väl enkelt - det som släpper ut minst skit vinner - men mat vi äter påverkar ju oss också.

Om jag äter klimatsmarta bönor och bröd bakat på säd som växt runt knuten så blir det inte mycket utsläpp, men jag blir sjuk och måste äta cellgift och ligga på sjukhus och där är inte miljön i fokus - och jag tror att cellgiftsproduktionen är sämre än en del matproduktion?

Jag tänker att många livsmedel är onödiga och borde gå att stryka rakt av. Enligt någon undersökning som kom för ungefär ett år sedan tror jag (jag borde väl leta upp den) är nötkött och skumgodis lika dåliga för miljön. Skumgodis är väl inte något som någon kan behöva, så bort med det tycker jag! Överlag, hur skulle det se ut om alla åt mat, och ingen åt godis, läsk, snacks, kakor? Jag tror att det vore en bit på vägen.

Sedan finns ju den svåra frågan med eko vs icke-eko, där somliga hävdar att vi inte har råd att framställa all mat ekologisk och somliga att vi inte har råd att inte framställa den eko. Hur påverkas näringsvärdet av respektive produktionssätt och hur påverkas jordarna och klimatet? Hur påverkas vi, blir vi sjukare och slöare av något så borde vi väl undvika det?
Det var lite funderingar jag har kring det. Mina konkreta tankar:

Färska örtkryddor har jag hört ska vara riktigt uselt klimatmässigt, iom att de är känsliga och snabbt blir dåliga så blir svinnet i butikerna stort, och de kräver växthusodling och konstbelysning vilket är krävande. Som jag förstått det är det bättre att i så fall köpa fryst eller torkat, men allra helst givetvis odla själv för just örtkryddor är som regel väldigt lättodlat dessutom.

Skumgodis tycker jag alltså är något som borde bort bort bort!

Kaffe och kakao kommer från i regel riktigt vidriga och hårdbesprutade miljöer. Vad som är bäst för miljön vet jag inte men troligtvis är ekologiskt bättre i det fallet, vad som är etiskt försvarbart borde vara självklart: Köp eko och fairtrade kaffe och kakao. Blir det för dyrt? Minska konsumtionen.

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 11:44 »
Bra ämne! Här hakar jag gärna på o lär mig!
Vad det gäller tomater köper jag aldrig utländska sådana då de bara smakar vatten och oftast inte är odlade särskilt klimatsmart.

Jag har hört, tror det var ett radioprogram på P4, att Spanien är de som besprutar frukt o grönsaker värst så jag undviker att köpa varor därifrån.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 11:45 »
Något jag ofta undrar över är hur KRAV-märkning står sig i förhållande till transporter. Fossilbränsleanvändning kontra konstgödning och bekämpningsmedel. Är en importerad ekologisk gurka "bättre" än en lokal, icke-ekologisk?

Inte så lätt att reda ut kanske, men nån som vet? (Antagligen är svaret att köpa kålrötter i stället  ;))

Trivial

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 11:49 »
Något jag ofta undrar över är hur KRAV-märkning står sig i förhållande till transporter. Fossilbränsleanvändning kontra konstgödning och bekämpningsmedel. Är en importerad ekologisk gurka "bättre" än en lokal, icke-ekologisk?

Inte så lätt att reda ut kanske, men nån som vet? (Antagligen är svaret att köpa kålrötter i stället  ;))

Vet gör jag inte, vet inte om någon vet, men vet att fossilbränsle går ju åt en hel del till framställning av konstgödsel osv också - och det slipper vi ju med KRAV. Så kanske, kanske blir det bättre så?

Klimatsmart mat bör väl kräva så lite fossilbränsle som möjligt och orsaka så lite skada som möjligt, eller snarare orsaka bättring. Så klimatsmart mat borde inte få leda till fosforläckage till exempel...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 11:52 »
Vet och vet. Hörsägen, och läst i lokalblaskor och dylikt. Men... Som jag förstått det så finns det ofta lokala odlare, som inte är krav-anslutna, just för att kravloggan kostar lite för mycket. Men deras grödor kan ses som "nästan-eko"... Sånt köper jag gärna! Det egenodlade kan väl också klassas som "nästan-eko"? Är ju helt klart obesprutat i alla fall!

Och... det som Trivis säger om skumgodis... Det finns ju ekologiskt skumgodis, men det kanske är bättre att skippa det överhuvudtaget?

Själv börjar jag ruttna rätt rejält på just köttindustrin, med alla avarter som finns där! Inte så att jag tänker bli vegetarian, men undvika kött vars ursprung jag inte känner till. Om det sen innebär att jag köper kött i affärn, som kommer från slakteriet i grannstaden, eller om jag går lite mer "hardcore" och håller mig till eget och grannars kött, det vet jag inte. Än. Men jag vill helst inte ha in allt för mycket "övrigt kött" i mitt hus, det känner jag definitivt!

Kaffe köper jag numera bara eko. Borde jag ha gjort under längre tid när man tänker efter, men... sent ska syndaren vakna..
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 11:55 av Fru Jansson »

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 11:53 »
Närodlat är väl alltid bäst? Det är min spontana tanke iallafall.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 11:56 »

Skulle tippa att det är så i Sverige i stort. Möjligtvis är det annorlunda om man är granne med stora besprutade konstgödda monokulturer..
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 12:00 av Fru Jansson »

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 11:57 »
Ica Maxi skickade ut säsongssnurror till oss som är kortkunder. Egentligen bara en rund kartongbit indelad i en tårtbit per månad och med små bilder och namn på det som är i säsong den månaden. Min sitter på kylskåpet. Praktisk och enkel.  :)
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 12:30 av Jennifer86 »

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 11:59 »
Jag känner som så att de stora feta leverantörerna/grossisterna vill jag helst göda så lite som möjligt.
Typ scan och liknande.
Köper jag kött i butiken blir det Ydrekött som är lokalt, charkvaror tillverkade av Börjeschark som är lokalt för oss osv.
Vi har även nära till Boxholmsost så den köper vi (även om de numera är uppköpta som jag förstått det, men osten tillverkas fortfarande här).

För mig känns det viktigt att de mindre företagen finns kvar.
Och varför importera det vi kan göra själva?
Typ kaffe o kakao som måste importeras köper jag fairtrade och eko.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 12:00 »

Ja, det känns ju så. Men det beror väl också på hur odlingen gått till? Mina egenodlade ärter, potatis, lök och pac choi som blev dagens lunch borde ju vara extremt klimatsmart, allt odlat med handkraft och hästskit från grannen. Även om jag använde en del importerade kryddor.

Fast sen beror det ju på hur grannens hästhållning är, hur fröer och sättor hanterats osv osv. Ju längre man tänker i produktionskedjan, desto rörigare blir det.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 12:04 »
Jag känner som så att de stora feta leverantörerna/grossisterna vill jag helst göda så lite som möjligt.
Typ scan och liknande.
Köper jag kött i butiken blir det Ydrekött som är lokalt, charkvaror tillverkade av Börjeschark som är lokalt för oss osv.
Vi har även nära till Boxholmsost så den köper vi (även om de numera är uppköpta som jag förstått det, men osten tillverkas fortfarande här).

För mig känns det viktigt att de mindre företagen finns kvar.
Och varför importera det vi kan göra själva?
Typ kaffe o kakao som måste importeras köper jag fairtrade och eko.

Har också tänkt en del på det där... Detta med globaliseringen... Och detta med enorma multinationella företag, som äger en massa mindre livsmedelsföretag... Hur svårt är det inte att veta vad som egentligen är bra? Jag menar. Om jag köper ekologiska linser av ett märke, så kanske jag därmed stödjer en jätte som har en hel massa andra underföretag som inte är fullt så etiska som de ekologiska linserna?

Vet inte, men jag inbillar mig att jag sett mindre av Saltå Kvarns produkter i de stora kedjorna på sista tiden. Har jag fel? Hoppas det! Och, vilket ska jag köpa istället? Var det nån oetisk jätte som äger Risenta? Jag måste alltså ta och kolla upp lite av de olika företagen, för att veta bättre! Kanske skriva till Ica och Coop och fråga? Jag menar. Jag kanske väljer att avstå, för att det inte finns det jag söker av "rätt" märke. Men, sen har affären en massa fler kunder, som kanske muttrar, och så köper samma produkt av annat märke?

Hur många har "mudimumsguiden"?

LimJans

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 12:04 »
Ja, det känns ju så. Men det beror väl också på hur odlingen gått till? Mina egenodlade ärter, potatis, lök och pac choi som blev dagens lunch borde ju vara extremt klimatsmart, allt odlat med handkraft och hästskit från grannen. Även om jag använde en del importerade kryddor.

Fast sen beror det ju på hur grannens hästhållning är, hur fröer och sättor hanterats osv osv. Ju längre man tänker i produktionskedjan, desto rörigare blir det.

Precis. Det är svårt, men Rom byggdes inte på en dag...  ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 12:05 »
Vet gör jag inte, vet inte om någon vet, men vet att fossilbränsle går ju åt en hel del till framställning av konstgödsel osv också - och det slipper vi ju med KRAV. Så kanske, kanske blir det bättre så?

Klimatsmart mat bör väl kräva så lite fossilbränsle som möjligt och orsaka så lite skada som möjligt, eller snarare orsaka bättring. Så klimatsmart mat borde inte få leda till fosforläckage till exempel...

Tyvärr är det inte alltid så enkelt.  Vi är ju inga kineser direkt till antalet, så det finns inte folk till att rensa ogräs manuellt, utan de ekologiska gårdarna lägger enorma mängder diesel på att bekämpa ogräs.
Men nu har man kommit på det inom KRAV, och börjat med att gårdar måste göra en energideklaration för att ha koll på sin bränsleförbrukning.  Men som med allt, man börjar lite väl lamt tycker jag.  Men allt är en balansgång. Sätter man för höga krav, så finns det alltid nån annan som är beredd att hoppa in som leverantör, från nåt annat land.

Sen tycker jag att man inte får glömma det personliga välmåendet. Jag kanske är egoist, men vill unna mig mat som jag tycker är både god och ibland spännande.
Jag kan ärligt säga att jag inte alltid orkar tänka på vad som är bäst för klimatet. Men många grejer går ju bort ändå, som spanska tomater t.ex.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 sep-12 kl 12:05 »

Jag har förstått det som att det inte alltid är givet vad som är bäst lång transport eller odlat tex i växthus eller storskaligt lokalt. Så någon uträkning om att sockerärtor odlade i Afrika faktiskt var bättre än växthusodlade på närmare håll (det besta är förståss att hålla sig till att äta sockerärtor när man få dem från en vanlig trädgård.)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 12:11 »

Sen tycker jag att man inte får glömma det personliga välmåendet. Jag kanske är egoist, men vill unna mig mat som jag tycker är både god och ibland spännande.
Jag kan ärligt säga att jag inte alltid orkar tänka på vad som är bäst för klimatet. Men många grejer går ju bort ändå, som spanska tomater t.ex.

Utmaningen består kanske i att det ena inte måste utesluta det andra? Och, är det inte så att för väldigt många har mat blivit nåt man hasplar i sig på stående fot för att magen är tom? Utan vidare eftertanke, eller ens särskillt mycket njutning?

Jag tycker det är helt underbart att se gossebarnets glädje, när han för skörda squash. Då är det jättegott! Jag trodde inte att han skulle äta mangolden med sån glädje som han gjorde, men, det var också uppskattat! Och, när vi provade plocka in några bönor, och satt och pillade ut bönorna ur skidorna, så var det lite spännande "titta, dina var större än mina!"... Och, sen när vi åt så var han väldigt mån om att få veta vilka bönor som kom från vår trädgård.. Är inte det att ge måltiden en extra dimension av njutning?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 02 sep-12 kl 12:14 »
Jag har förstått det som att det inte alltid är givet vad som är bäst lång transport eller odlat tex i växthus eller storskaligt lokalt. Så någon uträkning om att sockerärtor odlade i Afrika faktiskt var bättre än växthusodlade på närmare håll (det besta är förståss att hålla sig till att äta sockerärtor när man få dem från en vanlig trädgård.)

Men varför i hela fridens namn odlar man sockerärter i växthus, när det är en gröda som trivs i vårt svala klimat.  ??? ???

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 12:16 »
Och eftersom jag just nu håller på att städa ut kylskåpet från diverse mögelodlingar  :-X så kan man ju konstatera att den mat som äts upp alltid är mer klimatsmart än den som slängs, även om den hamnar i komposten...

Trivial

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 12:19 »
Tyvärr är det inte alltid så enkelt.  Vi är ju inga kineser direkt till antalet, så det finns inte folk till att rensa ogräs manuellt, utan de ekologiska gårdarna lägger enorma mängder diesel på att bekämpa ogräs.
Men nu har man kommit på det inom KRAV, och börjat med att gårdar måste göra en energideklaration för att ha koll på sin bränsleförbrukning.  Men som med allt, man börjar lite väl lamt tycker jag.  Men allt är en balansgång. Sätter man för höga krav, så finns det alltid nån annan som är beredd att hoppa in som leverantör, från nåt annat land.

Enkelt är väl det sista som det här ämnet är, men jo - konstgödsel ska väl inte finnas på KRAV-gårdar, och därmed slipper vi den fossilbränsleposten. Att det kryllar av andra, det vet jag. Och precis som du skriver, första trappsteget måste väl vara i en nivå som går att nå. Därifrån går det att nå nästa.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 12:28 »
Egenodlad kirskål är klimatsmart mat  o:)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser