Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man ge kanin gran?  (läst 15307 gånger)

theresepålsson

• Gäst
kan man ge kanin gran?
« skrivet: 18 dec-06 kl 15:28 »
Har en underbar kanin hemma och vill inte att nåt ska hända honom. Därför undrar jag (nu i juletid) om man kan ge sin kanin gran? ??? kan man ge ifrån den man köper själv? kan de äta både barren och grenen?

hade varit väldigt tacksam för svar :)

gimskogen

• gimskogen.se
Re:kan man ge kanin gran?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-06 kl 15:46 »
Vanliga frinska grenar av gran, tall, enris samt löv träd brukar slinka ner... Bara du inte ger kaninen någon förädlad "fin "jul gran... vet inte hur det är med silver ranar osv... men tex idegran dödligt giftig...

Men tex ask, asp, sälg, björk o andra svenska friska grenar även äppel kvistar då man beskär äppelträden är upp skattat...
i alla fall av våra kaniner...

Men ge den frächa kvistar... inte din julgran som barrat efter 20 dag knut...  den är nog inte lika upp skattad.. men ibland måste man ju säga bort en o annan kvist för att få på julgransfoten...
de kvistarna går säker bra...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

PiaW

• Ebias
« Svar #2 skrivet: 18 dec-06 kl 16:21 »
Tänk på att bara ge den gran som har vuxit i skogen och som du vet inte är besprutad, som en odlad julgran kan vara.
Mina kaniner älskar gran och får det nästan varje dag den här årstiden.

theresepålsson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-06 kl 16:43 »
tack ;D

då är det bara att gå till skogen och klippa några grenar ;)

AKS

« Svar #4 skrivet: 18 dec-06 kl 17:21 »
Mina gillar allra mest enris, gran verkar de inte gilla lika mycket. Angående gimskogens inlägg så har jag läst på flera ställen att björk inte är bra för kaniner. Varför minns jag inte riktigt, men det är för starkt på nåt sätt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-06 kl 19:55 »
Mina gillar allra mest enris, gran verkar de inte gilla lika mycket. Angående gimskogens inlägg så har jag läst på flera ställen att björk inte är bra för kaniner. Varför minns jag inte riktigt, men det är för starkt på nåt sätt.

Björken lär ha en smak som inte tilltalar kaniner, men den är inte giftig.
Landsflykting i storstan...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-06 kl 17:17 »
Verkar som om det är mycket individuellt även det med foder.. har kaniner som rör inte gran och en.. andrar gillar det. Björk och ask är inte populärt.

Har någon försökt tall?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 19 dec-06 kl 20:16 »
Verkar som om det är mycket individuellt även det med foder.. har kaniner som rör inte gran och en.. andrar gillar det. Björk och ask är inte populärt.

Har någon försökt tall?

Januschka
Har ingen tillgång till varken svensk gran eller tall...däremot ger jag mina skuttare grenar från Hemlock vilket dom gillar mycket (både barren och barken).
Ett urmärkt sätt att dryga ut vintern med gratis färskt grönt som dessutom innehåller en massa energi och vitaminer.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 dec-06 kl 22:28 »

Har någon försökt tall?

Japp, mina äter gärna tall  :) Mest gillar de barken på lite tjockare grenar, istället för de tunna med barren på.
Landsflykting i storstan...

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-06 kl 23:17 »
Jag passade på att beskära äppelträden innan löven föll av i somras. Dessa grenar torkade jag och har nu i garaget så får kaninen en gren då och då. Det gillar han skarpt plus att jag slapp kratta upp alla löv i höstas. pinnarna som blev över eldas i vedspisen. Perfekt tändved. Inget spill här inte!  ;)
« Senast ändrad: 28 dec-06 kl 23:18 av Helenan »

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 29 dec-06 kl 00:13 »
Fick lära mig när jag gorde min praktik på en djuraffär för många år sedan att björk kan vara högst olämpligt att ge till djur en viss tid på året, men fick ingen klarhet i när och varför  ???
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 29 dec-06 kl 02:53 »
Man kan bli lös i magen av sockerarten (xylitol) som finns i björk.

Adnil

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 dec-06 kl 03:25 »
Mina kaniner tycker om hassel & ljung.

Ett tips: Torkade ormbunkar kan man plocka (till strö) & blanda med halm.  

:)

« Senast ändrad: 29 dec-06 kl 03:37 av Adnil »

Lena A

« Svar #13 skrivet: 29 dec-06 kl 10:24 »
Helenan, vilken bra idé att använda de avgnagda grenar som blir över som tändved till kakelugn och vedspis  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Varmblod90, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser