Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta allt om gammalsvensk dvärghöna!  (läst 15983 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Berätta allt om gammalsvensk dvärghöna!
« skrivet: 01 sep-12 kl 12:36 »
Jag är nyfiken på rasen, och har läst allt jag har kommit över och tittat på massor bilder. Nu vill jag att ni berättar om era erfarenheter!

Hur skiljer de sig från andra höns i allmänhet, och från andra dvärghöns i synnerhet?
Har de några vanliga hälsoproblem och isåfall vilka?
Temperament?

Ja, det här var bara några exempelfrågor. Berätta allt ni kan och orkar!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel1983

• Västergötland
SV: Berätta allt om gammalsvensk dvärghöna!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 13:13 »
Den här tråden måste jag följa:)

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 13:15 »
Jag har rasen, ser ingen skillnad mellan dem och mina andra hönors beteende. De ruvar som f*n, alla mina gamelsvenskor (4) har ruvat i sommar.

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-12 kl 13:21 »
Jag antar att du enbart vill veta information om GAMMAL svensk dvärghöna och inte de "Moderna" svenska dvärghönsen?
De skilljer ju både i vikt, temperament och färg.
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 14:50 »
Jag vet förmodligen inte mycket mer än dig, har ganska nyligen skaffat rasen . Vad jag däremot har upptäckt, vad gäller ( iallafall mina gammelsvenska ) är skillnad i temperament. Vad jag har attjämföra med är mina dvärgkochin. Svenskarna är MKT livligare och aktiva. 2 av unghönsen beter sig mer som duvor ! Både i läte och sätt. De gillar inte när jag håller fast dem, däremot älskar de att sitta på axlarna ! Tom. svårt att bli av med dem  ;D De är väldigt smäckra, jätteduktiga flygare och låter nästan oavbrutet. " pratar" mkt. Helt annat " språk" än kochinhönsen. 4 av dem är yngre, har inte börjat lägga ägg än. Den enda vuxna hönan har fn 2 kycklingar som hon skyddar med livet.
Mina kochin är tamare, men de har jag haft sedan de var en vecka...
Sjukdomar vet jag inget om, och hoppas slippa  ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 15:34 »
Jag antar att du enbart vill veta information om GAMMAL svensk dvärghöna och inte de "Moderna" svenska dvärghönsen?

Ja, det var ju det jag skrev?  ;) För att undvika förvirring ser jag gärna att vi håller oss till den gamla svenska i den här tråden! :)

Jag vet förmodligen inte mycket mer än dig, har ganska nyligen skaffat rasen . Vad jag däremot har upptäckt, vad gäller ( iallafall mina gammelsvenska ) är skillnad i temperament. Vad jag har attjämföra med är mina dvärgkochin. Svenskarna är MKT livligare och aktiva. 2 av unghönsen beter sig mer som duvor ! Både i läte och sätt. De gillar inte när jag håller fast dem, däremot älskar de att sitta på axlarna ! Tom. svårt att bli av med dem  ;D De är väldigt smäckra, jätteduktiga flygare och låter nästan oavbrutet. " pratar" mkt. Helt annat " språk" än kochinhönsen. 4 av dem är yngre, har inte börjat lägga ägg än. Den enda vuxna hönan har fn 2 kycklingar som hon skyddar med livet.
Mina kochin är tamare, men de har jag haft sedan de var en vecka...
Sjukdomar vet jag inget om, och hoppas slippa  ;)

Oj, det låter ju supertrevligt! Om de flyger upp på axlarna måste de ju ändå vara väldigt tama för att vara höns!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-12 kl 16:59 »
Oj, det låter ju supertrevligt! Om de flyger upp på axlarna måste de ju ändå vara väldigt tama för att vara höns!

Nja...tama o tama... De flyger för livet när man närmar sig  ;D
Men visst, det är väl kanske inte alla höns som gillar att sitta på axeln  :P
De är en rolig ras, eller iallafall mina individer  :D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 18:36 »
Nja...tama o tama... De flyger för livet när man närmar sig  ;D

Haha, förlåt för att jag vägrar släppa ämnet, men hur går det ihop med att de flyger upp på axeln?  :P Menar du att om man står still, och de får närma sig människan, så kan de flyga upp på axeln? Eller är vissa individer så tama att de flyger upp på axeln, medan andra flyr för livet?

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 sep-12 kl 18:56 »
 ;D såhär är det ; man får " jaga" dem , eller ja, fånga dem.. DÅ flyr de för livet, men när man väl lyckas fånga dem och sätter dem på armen, då kliver de vidare till axeln  ;D
Sen sitter , eller tom ligger de där i godan ro ! Heeelt orädda ! Å vägrar gå av  ;D
Låter som värsta sortens djurplågeri, men jag tror inte de lider alltför mkt  ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 sep-12 kl 19:39 »
Om man ser till rasen som helhet så är gammalsvensk dvärghöna en väldigt naturlig och till stora delar oförädlad/ofördärvad (vilket man vill) ras. Vad är det för skillnad på en "tam" höna och en "trögtänkt/dum" höna?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 01 sep-12 kl 19:48 »
Vad är det för skillnad på en "tam" höna och en "trögtänkt/dum" höna?

En tam men smart höna ser människor som ofarliga, men är lika vaksam som vilda höns när det gäller andra saker... Finns det sådana tama smarta höns?

Marielle

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 sep-12 kl 19:49 »

Frågar du mig ,kan jag bara svara att mina höns är MKT hanterade, DET tycker jag är en tam höna.
Dumma eller trögtänkta skulle jag definitivt inte kalla dem !  Har du dumma/ trögtänkta djur ?

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 07:20 »

Frågar du mig ,kan jag bara svara att mina höns är MKT hanterade, DET tycker jag är en tam höna.
Dumma eller trögtänkta skulle jag definitivt inte kalla dem !  Har du dumma/ trögtänkta djur ?

Nej, jag frågade bara vad det var för skillnad. Jag sa inte det var samma sak. Kanske därför riktigt smarta höns gör skillnad på folk och folk? När jag eller min sambo går in till våra höns är de helt lugna men om någon för hönsen okänd kommer för nära dem blir det ett jäkla liv. 

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 09:26 »
Är gammalsvenk dvärghöna samma som svensk dvärghöna ?

Köpte en grupp om tre  i Juli. Otroligt charmiga, smäckra och fina.
Är frigående och har funnits sig väl tillrätta bland mina höns.

Mona :)
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Pullarius

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-12 kl 12:57 »
Gammalsvensk är med i genbanken där man har härstammning på djuren och svensk dvärghöna är de djur som är utanför genbanken, men ja de e samma lika djur annars

Här är man inte överens om skillnader. Vad är det som gäller?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 13:03 »

Pullarius

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 02 sep-12 kl 13:18 »
Tack Henrik!  Mycket trevlig tråd. Men kan dom verkligen ha olika beteende när det stort sett är samma ras?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 14:51 »
Skillnaden mellan "svensk dvärg" och "gammalsvensk dvärg" är inte så lätt att förklara. De har samma ursprung i de bruna bantamhöns som kom till Sverige på 1800-talet. Skillnaden i dag är främst den att de "gammalsvenska" aldrig blivit standardiserade och selekterade efter utseende för utställnings- och tävlingsändamål. Olika avelsmål kan givetvis förändra en hel del på ett antal generationer. De "gammalsvenska" bevaras inom genbank där härstamningen dokumenteras medan man för standardiserade raser som "svensk dvärghöna" avgör rastillhörighet efter standardbeskrivningen. Kjell-Fredrik är inne på detta i sitt svar, men det är inte så lätt att förklara så det blir lättbegripligt. Jag vet därför inte om mitt försök blev det.

Marielle

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 15:56 »
....så om jag har fattat det rätt.. (?) betyder det att mina gammelsvenskar, som INTE är med i någon genbank, inte räknas som gammelsvenska då ? Eller , hm..?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 17:03 »
....så om jag har fattat det rätt.. (?) betyder det att mina gammelsvenskar, som INTE är med i någon genbank, inte räknas som gammelsvenska då ? Eller , hm..?

Jodå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser