Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äntligen kan jag nog köpa get=)  (läst 5899 gånger)

tottizen

• Västergötland
äntligen kan jag nog köpa get=)
« skrivet: 30 aug-12 kl 10:43 »
Hej alla. Jag har köpt hus och kan köpa getter=)  (måste bara kolla me grannar och så, men HOPPAS) vad behöver jag veta/tänka på? 1600kvm skogs och trädgårdstomt.antar de inte vill vara själva, så 2 kanske är bra? . funderar på raser. nån som är "bättre" sämre? Jag vill köpa dem "små" så att de blir tama.

vad är skillnaden på får/getter.
 jättetacksam för svar!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: äntligen kan jag nog köpa get=)
« Svar #1 skrivet: 30 aug-12 kl 10:48 »
Tyvärr är din tomt alldeles för liten för att ha varken getter eller får. De är flockdjur, du måste ha minst 3 för att de ska må bra. Och de behöver mycket mer plats än 1600 m2. Satsa på höns, ankor, gäss och/eller kaniner.

Om du inte kan arrendera mark förstås. Ca 4 djur per 10 000 m2 kan man räkna med, om det är normalt bördig mark.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tottizen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-12 kl 11:00 »
aha :( guuud va trist :(

Men gäller det alla raser? läst massa om folk som har dem i radhusträdgård och små tomter ju... sjukt elakt av dem om det nu är som du säger! vill verkligen ha get/får men absolut inte om det blir olagligt eller på djurets "bekostnad"

Tösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 11:01 »
Mina går på 1600 kvm  :-\ De har inte betat av allt under sommaren och därför känns det inte för litet.. Men vad vet jag, den dagen de gör sitt första rymningsförsök får jag väl tänka om..
Det blir vad du gör det till!

tottizen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-12 kl 11:07 »
men om det bara gäller för hur mycket mat de får, så är väl att köpa hö/ensilage en bra lösning?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 aug-12 kl 11:14 »
Det är aldrig bra med litet utrymme om man vill hålla ett lågt parasittryck. Sen så kan man ju utmärkt använda mindre utrymme om man stödforar. Men det beror på vilken typ av person man är.
Jag skulle aldrig hålla betesdjur om omständigheterna var sådana att jag behövde släpa hö och fora dem under sommarhalvåret. Enligt min mening ska de sköta sig själva då. Är man typen
som absolut vill ha getter och snarare betraktar dem som keldjur istället för husdjur, tja då är det bara en fråga om hur mycket du tänker lägga på dina bäbisar. I mitt tycke så är det senare ett
uttryck för vansinne men det finns ju olika ingångar till djur.

Tösen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-12 kl 11:20 »
Ja hö går åt under vintern i vilket fall.. och även under vår och höst då kanske om man inte har så stora betesmarker. 2 eller högst 3 getter kan säkert trivas hos dig men det kräver att man fixar lite "hopp och lek" yta, typ stenar och stockar för annars blir de lätt rastlösa, de älskar att stå så högt upp som möjligt och spana på omgivningarna :)

tottizen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-12 kl 11:29 »
tomten är kuperad och "rolig"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 11:32 »
Är det detaljplanerat område? Finns det mark att arrendera i närheten? Vad är syftet med din djurhållning (mjölk, kött, sällskap...?). Hur mycket pengar får din djurhållning kosta?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tottizen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-12 kl 11:38 »
oj... hmm, jag är ju bara i startfasen där jag kollar om det ens är möjligt. men det är ett detaljplanerat område, jag har kolla med hälso/miljö och jag kan ansöka om det. ja har mailat bygglovsenheten oxo. Jag har alltid haft hästar, farmor hade får, jag har jobbat på bondgårdar osv, men att skaffa egna har inte vart möjligt då jag bott i lägenhet. så d e mest att jag älskar djur och hade tyckt det var kul att ha som sällskap. sen så om det går o kombinera me annan "nytta" så hade det ju vart perfekt. svårt att veta vad det får kosta när jag inte har nån aning om vad det kostar... så jag ä jättetacksam för alla tips och råd.  ;D

Tösen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 11:47 »
Är man typen som absolut vill ha getter och snarare betraktar dem som keldjur istället för husdjur, tja då är det bara en fråga om hur mycket du tänker lägga på dina bäbisar. I mitt tycke så är det senare ett
uttryck för vansinne men det finns ju olika ingångar till djur.

Med rätt yta till sina djur så fungerar väl getter utmärkt som slyrensare, OCH keldjur om man föredrar det. Kan väl aldrig vara fel att umgås fysiskt med sina djur, bra för både kropp och själ :) Om du sen väljer att äta dom eller inte, eller sälja till någon annan som äter dom, det spelar ju mindre roll i sammanhanget. Fokus bland oss som har djur måste väl ändå vara att djuren mår bra, så länge de får må. Sen måste jag bara tillägga att jag tycker människor i största allmänhet ÄR vansinniga varelser  8)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 30 aug-12 kl 11:55 »
Är det detaljplanerat så får du inte ha lantbruksdjur utan tillstånd. Tillstånd kan du troligen få för höns eller andra fjäderfä, med stor sannolikhet får du inte tillstånd att ha getter eller får.

Om du vill ha stora djur, så är det bättre att bo utanför detaljplanerat område.

Är det ett hus du äger, eller ett du hyr?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 30 aug-12 kl 17:03 »
Mina går på 1600 kvm  :-\ De har inte betat av allt under sommaren och därför känns det inte för litet..

Att de inte betat av allt kan också bero på att getter är väldigt noga med att inte beta i närheten av sin egen spillning. Gräset kan se hur fint ut som helst för våra ögon, men geten kan tycka det är otjänligt som föda. Smarta djur, som på så sätt undviker parasiter! :)

För att få gräset att räcka lite längre så kan man dela in hagen i små, små rutor så de betar av en bit i taget (alternativ tjudra dem, men det anser jag personligen att man bara bör göra när man har direkt uppsikt över djuren, det är alldeles för stor olycksrisk annars). Vintertid får de så klart inte gå och skita ner i sin hage. Frågan är kanske hur många år man kan ha det så innan det blir problem med parasiter eller hela betet är "getotjänligt"?

Har man getter på litet utrymme får man nog räkna hagen som rastgård och inte som betesmark och utfodra dem hela året. Man kan slå gräs och klippa sly åt dem, ta dem på dagliga promenader så de får beta lite.  Så, det går ju det också, om man gärna vill ha getter och har tid, råd och lust att lägga lite extra jobb och pengar på dem.

De är flockdjur, du måste ha minst 3 för att de ska må bra.
Njae.... det håller jag alls inte med om! Får är får och utpräglade flockdjur. Getter är inte alls så flockbundna, men de vill förvisso absolut inte vara ensamma. Så två getter räcker gott och väl! :)

Tösen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 30 aug-12 kl 19:25 »
"Frågan är kanske hur många år man kan ha det så innan det blir problem med parasiter eller hela betet är "getotjänligt"?"

Ursäkta att jag kapar tråden här lite :/ Men hur långt kommer man med hjälp av avmaskning? Vad är det för typ av parasiter man kan få problem med? Vi har för avsikt att stängsla ytterligare en hage på
kanske 1000 kvm. Nästan ett måste har jag förstått nu att kunna flytta runt dom lite.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 01 sep-12 kl 14:37 »
Detaljplanerat område är nog det största problemet.  Tillstånd kan dras in.  Jag vet en ridskola som fick problem därför att det byggdes ett dagis i närheten - och någon ansåg att barnen kunde bli allergiska!  Notera vem som fanns där först!

Nånstans här på gettavlan finns en tråd med bilder och beskrivning av en som gjort om en villatomt till lekpark för sina getter.  Med mycket kontakt med sin människa har de getterna en fin tillvaro.  Promenader är ett bra sätt att höja getternas livskvalitet.

Helst ska man försöka hålla marken parasitfri, och den vanligaste metoden är betesväxling.  Kanske ni kan skaffa sommarstuga, och föra getterna till "fäbod"?

Jag vill passa på att puffa för våra utrotningshotade allmogeraser.  Kanske du kan ha ett par sådana i stället för att de går till slakt?

Och ett stort VÄLKOMMEN till gettavlan!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tottizen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 sep-12 kl 09:11 »
tack för alla svar. oj va svårt. Självklart kan jag tänka mig att hjälpa till med att bevara den utrotningshotade rasen som nämns här ovan=) Men det känns som att min tomtyta kanske är i minsta laget ändå, om jag inte kan hitta nån snäll bonde i närheten som kan arrendera ut lite mark i mitten på somrarna!?
Det nämns ofta om pengar, är det jättedyrt att ha dem? (inte för att det e nåt jätteproblem, blir mer nyfiken)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 04 sep-12 kl 09:16 »
Det kan såklart bli dyrt att hålla djur om man har för lite mark, så att man kanske måste arrendera mark, och dessutom köpa in allt grovfoder som går åt. Dessutom är det dyrt att stängsla, särskilt för getter, som är duktiga på att bryta sig ut om de har för dåligt med mat och sysselsättning. Ska man arrendera mark får man i normalfallet bekosta stängslet där själv.

Blir djuren sjuka kan det kosta mycket pengar, rymmer de och förstör saker, så kan det kosta mycket pengar.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 04 sep-12 kl 10:13 »
Tänk om nån av oss kunde hitta den där tråden där någon la ut bilder och beskrivning på sin villatomt där han hade gjort en gethage med massor av klättersaker och små krypin.  Getterna såg ut att stortrivas där.  Bara som glädje och inspiration åt oss alla ...

Köpa foder är alltid dyrare än att odla själv, och transporter blir allt dyrare.

Jogar

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 sep-12 kl 11:07 »
Det var nog inte den här sidan Trollmor menade, men det visar ju lite hur man kan göra med ganska enkla medel :)

http://www.getjonte.n.nu/fotogalleri

Trollmor

• -
SV: äntligen kan jag nog köpa get =)
« Svar #19 skrivet: 04 sep-12 kl 16:08 »
Bilderna är i alla fall snarlika dem jag har sett.  Klart det kan ha varit en länk i en tråd, inte tänkte jag på det ...  :-[

Som inspiration passar sidan väldigt bra i den här tråden, tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser