Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon med shirehäst här?  (läst 16254 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon med shirehäst här?
« Svar #20 skrivet: 01 okt-12 kl 21:25 »
Inte hästintresserad...  ;D  Men Polly, är hon människointresserad?  Och accepterar diverse underligheter från de där tvåbeningarna som kommer med mat och skyddar mot faror?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vitkål

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 01 okt-12 kl 21:48 »
Hon är väldigt människointresserad faktiskt. Hon är alltid den som kommer travande i hagen och vill så gärna få följa med vart man än går. Hon är så rolig på så sätt :) Man ska klia hela kroppen, och så ska man pussa och blåsa henne på mulen. Shiren är verkligen en sällskaplig häst som gör allt för att förstå vad man ber dem om :)

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 01 okt-12 kl 21:58 »
Ja, det där verkar vara som gjort för "frihetsdressyr" och vad det kan heta!  :D  Natural Horsewomanship?

Fin bild!  Vi ser fram emot flera!  Särskilt såna där hon interagerar med såna där tvåbeningar!  :D

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 01 okt-12 kl 22:08 »
Alltså jag smälter jue!!! :D

Larco

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 02 okt-12 kl 21:52 »
Nämen, se där, min häst :)
Det är jag som är vitkåls sambo och ägaren av denna fina häst.

Trollmor

• -
POLLY-intresserades Klubb
« Svar #25 skrivet: 21 nov-12 kl 16:34 »
Dags att byta namn på tråden?

Och att få se lite fler bilder på flickan?  Helst tillsammans med andra varelser, så att vi ser hur stor och hur snäll hon är!  Det lilla frimärket till sadel säger inte mycket om hennes storlek, men hur högt upp når shettisarna att gosa med henne?  Hur beter hon sig när ni gör saker ihop med henne?

:D  Vi är ju också Polly-intresserade!  :D

Vitkål

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 23 nov-12 kl 12:35 »
Ja, det var ett tag sen det var någon uppdatering i denna tråden, det har varit många sena (och mörka)kvällar i stallet. Inte idealiskt att knäppa bilder men jag har faktiskt några här nu!

Leran är ett stort problem just nu med allt det hovskägg hon har, det sätter sig i tjocka korvar runt hela benen. Med andra ord har det blivit några fotbad = stoppa fötterna i vattenhinkar och gnuggat rent i iskallt vatten. Har dessvärre ingen spolspilta, damn! Lyckligtvis är hon fri från mugg och annat äckelpäckel. Hovslagaren har varit ute och fixat fossingarna, sa att hon hade de perfektra barfotafötterna. Då blir man glad :)
Hon växer så det knakar. När vi fick hem henne var hon några centimeter lägre än mig men idag är hon nästan exakt lika hög som jag, 1.74. Det blir en dam med storlek!
Hon tycker fortfarande att människor är det bästa som finns, lämnar med glädje hagkompisarna promenerande mot oss när vi ska hämta in henne. Ibland undrar jag om grimma ens är nödvändigt.

Det börjar också bli dags att införskaffa en sele, lär bli en dyr historia så jag tar gärna emot tips på var man får tag i en i bra storlek för en lagom peng.

Vitkål

• Uppland

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 nov-12 kl 12:53 »
Det är alldeles väldans svårt att inte bli Pollyintresserad när man läser den här tråden!

Vitkål

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 23 nov-12 kl 13:21 »
Efter jag skrubbat rent från lera, mycket bättre...!

Trollmor

• -
Polly-intresserades tråd
« Svar #30 skrivet: 23 nov-12 kl 23:59 »
Ah, så skönt att rulla sig!  En häst i storlek som en shettis, eller hur?  ;)  Vem av Pollys människor ställer upp som storleksreferent?  Eller någonting annat som vi kan jämföra med, så vi ser hur stor hon faktiskt är!

Vitkål

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 24 nov-12 kl 08:55 »
Sambo och häst!

Vitkål

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 24 nov-12 kl 08:56 »
Gosa i gamla ladugården

Vitkål

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 24 nov-12 kl 09:10 »
Ok, det ser värre ut än vad det är, med tanke på att hon står lös i en byggnad som är alldeles för lågt i tak för henne. Tyvärr är det så att hon precis går in genom dörren, skitdåligt och farligt, jag vet. Och ja, taket är för lågt. I nuläget har vi inte så mycket att välja på om vi inte vill stå ute i mörkret och regnet utanför. Detta får duga sålänge till vi har köpt eget hus. Vi är i nuläget inhyrda på en lösdrift men just denna byggnad hör inte dit. Tottohästarna har en annan byggnad med godkända mått :)

Att hon står lös är viktigt för mig, jag vill att hon ska förstå att hon ska stå still om jag ber henne, utan att vara uppbunden. Det är en trygghet att veta att en häst av denna storlek är väluppfostrad och hanterbar i alla lägen. Vi har även börjat jobba lite med "teckenspråk", jag tycker att hon svarar bra då hon är så pass uppmärksam.

Vitkål

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 24 nov-12 kl 09:13 »
Gullunge!

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 nov-12 kl 10:51 »
Just det!

Kom på att min sambo pratat om(hon har en Tinker)att man kan smeta in hovsmäggen med vaselin tex så blir det lättare att hålla dem rena på vintern :)

Kan va så att jag inte minns rätt, ska höra med henne när hon kommer hem!

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 24 nov-12 kl 19:36 »
Ah!  Fina bilder.  Heter hon Poppa nu?  Kärt barn har många namn, ja.

Men inte blev jag mycket klokare på storleken.  Ett par tonåringar som kelar med en ardenner?  ;)

Självklart vill vi gärna att alla våra fyrbeningar lyssnar på oss.  Läge för en liten instruktionsfilm?  Starring:  POPPA & Crew!  :D

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 nov-12 kl 02:03 »
Olja in med vanlig matolja typ hälsar hon :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #38 skrivet: 26 nov-12 kl 22:20 »
 :-[ Jag är INTE hästägare men tänker så här: Det borde vara viktigt att oljan inte är av "torkande" typ som ex v linolja, utan att den lätt släpper med vanlig stallsåpa eller motsvarande.  Jag vet inte om det sker men jag kan tänka mig att lera i en något intokad olja i ett hovskägg är ungefär lika skojj som trätjära med fin blästersand i Tomteskägget! :-X   /Tt

PS Jag är inte förtjust i hästar men inför  dessa bilder så är jag beredd att kanske ändra åsikt!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Vitkål

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 27 nov-12 kl 19:10 »
Haha, vad söta ni är!

Jo, vi oljar in med rapsolja (köper 10l.dunkar på willys, ekonomiskt och bra när man har en ras som ska ha i snitt 4dl olja/dag). Kör en ordentlig fottvätt och sen öser vi på med olja, både hovar och hovskägg. Karlederna låter vi vara så det ska hålla sig torrt och fint. Helt otroligt dock att hon inte fått mugg el. liknande än, med tanke på att det har spöregnat här i jag vet inte hur många dagar. Usch, ibland önskar man att man bodde på Bahamas, hur mycket jag än älskar Sveriges klimat, skogar, tomtar och troll.

Jag var ute och mockade lösdriften idag och hon var jättepussig och satt som klistrad på en, jättemysigt men det blir svårt att arbeta när man hela tiden har en 800kiloshäst vart man än försöker gå. Hon är helt människofixerad! Ska ta och filma någon dag hade jag tänkt. Måste se lite kul ut :)

Någon som har tips på roliga aktiviteter och lekar man kan pyssla med från marken tillsammans med hästrackarn? Vi har dessvärre inte tillgång till inhägnad volt el. ridhus, så det måste vara något kul man kan göra på lina. Skulle önska man hade tillgång till någon typ av lekpark där man kan busa runt med henne.

Och Torptomten, jag är smickrad! Hon är ganska fin, tycker jag själv iaf! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser