Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon med shirehäst här?  (läst 16250 gånger)

Vitkål

• Uppland
Någon med shirehäst här?
« skrivet: 28 aug-12 kl 17:35 »
I veckan får vi hem våran vackra shirehäst Polly på två år!
Det ska bli så kul att jag inte vet var jag ska ta vägen och det är en helt overklig känsla. Jag har drömt om en shire i hela mitt liv men trodde aldrig att den dagen skulle komma som jag faktiskt skulle äga en. Speciellt som vi nu får möjligheten att utbilda henne själva, sambon och jag!

Tanken är att det ska bli drag -och ridhäst av henne, men jag är även jättesugen på att, när tiden är inne, att börja plöja och dra timmer. Det är ju trots allt en riktig brukshäst som är avlad för ändamålet ;)

Ville bara skriva av mig lite och kanske hitta någon med samma typ av häst för att utbyta tankar och ideér, funderingar och tips!

Lycka

• Ångermanland
SV: Någon med shirehäst här?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 18:13 »
Vet bara att det finns någon som har två, här i krokarna.
De är i tidningen ibland, för att de är så ovanliga.
Hedemorahöns

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 18:26 »
De är så stiliga så man tror inte det är sant!  Själv skulle jag inte ha råd med en bakhov en gång!  Hur mycket kostar en sån?  Hur mycket ska man beräkna att de äter?  Hur är livscykeln, när kan man börja träna dem på riktigt?  Vad kan hon redan, av sånt som en väluppfostrad häst behöver kunna?

Och du glömmer väl inte att låta oss få se en bild på skönheten när hon har anlänt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vitkål

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 01:03 »
De är så fruktansvärt vackra att jag får hjärtevärk! :)

Vi betalade en duktig peng, exakt hur mycket vågar jag inte säga för folk kommer antagligen tycka att vi inte är kloka, men vi resonerade som så att en shire har allt vi vill ha i en häst. Det känns dumt att vara dumsnål när det kommer till hästköp och hon var helt oemotståndlig, vi föll pladask!

Vi har räknat på att hon i nuläget som tvååring kommer äta runt 11-13 kg grovfoder. Mer under vintern då hon ska stå på lösdrift. Som vuxen lär det väl landa på kanske en 15-17 kg/dag. Försäkringen är relativt billig, vi har henne på A1 med veterinärvård på 100 000 och högt livförsäkrad och landar på runt 9000:-/år. Utan livförsäkringen hade det legat på drygt 3000:-/år tydligen. Inte mer än en hund med andra ord:).

Vanligtvis börjar man sätta igång dem lite lätt när de är 3, men vi kommer inte börja arbeta henne från ryggen förrän hon är i fyraårsåldern, finns ingen anledning att stressa och vill verkligen inte riskera något. Hon kommer på onsdag direkt från uppfödaren i Skåne och hon är onekligen välhanterad. Hade åkt transport alldeles ensam till veterinärbesiktningen för första gången och hade varit lugn som en filbunke. Stått som ett ljus i transporten och var jätteduktig under besiktningen.
Hon är som en 900kgs hund och när vi tittade på henne ville hon om krypa in under jackan på mig och bara gossa, så himla fin!

Åldersmässigt är de inte lika långlivade som andra hästar, de är ju så fruktansvärt stora. De landar som jag förstått det runt 20 år, ibland något äldre. De löper ju större risk för tarmvred, mugg, förlossningskomplikationer och diverse andra problem, just pga sin storlek, än andra hästar, tyvärr. Dock är det många shires som lever komplikationsfria liv ända till slutet.

Och jag lovar, det blir nog en och annan bild på henne:D

Vitkål

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 22:50 »
I onsdags kom Polly hem till oss! Hon hade då åkt transport hela dagen och var alldeles vinglig och vimmelkantig, stackars!
Hon vandrade ut ur transporten, såg sig omkring i nattmörkret och ställde sig sen och betade, lugn som en filbunke.
Morgonen efter släppte vi henne med de andra, två tinkrar, två nordsvenskar, en shettis och en korsningsponny, allt gick jättefint. De sneglade på varandra och drog sen några varv i hagen och mer var det inte. De spenderade dagen med att smågnabbas lite och leka tillsammans. Så fint att se! En toppenfin liten grupp hästar, och så trygg flocken är sen. Aldrig sett på maken!

Hon är så fin att pyssla med och vill verkligen vara med och umgås. Kommer alltid promenerande och möter mig och sambon i hagen och följer fint också utan grimma. Har bra koll på fötterna och är noga med att hålla avståndet. En riktig superhäst och ibland måste jag nypa mig själv för att kontrollera att jag inte drömmer! :)

drömsk

• Närke
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 23:26 »
Åh vill gärna se bilder på henne!
Rider själv en ardenner och de är ju inte små, men oj en shire, häftigt! :-)
Läsa, måla, keramik, nålbindning, goth, ridning, medeltid, sömnad, teckna, skriva, skog, natt, självhushållningsdrömmar, vardagsfilosof - där har du mig.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 12:02 »
Ja, nu kommer du inte undan, Vitkål!  :D ;) Och vi nöjer oss inte med vilka bilder som helst, vi vill se hur hon myser och arbetar tillsammans med er och med sina hästkompisar!  :D :D Sju hästar, det är ju en flock!  Är det hyfsat jämn könsfördelning i den flocken?  Hur är det, går hästar efter ålder, som hundar? :) ???

Vitkål

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 12:28 »
Hon går med fyra valacker och två ston, alla i olika åldrar, men hon är yngst. De är jättegoa med henne :)

Vitkål

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 12:29 »
Vi provade sadla lite försiktigt, men det brydde hon sig inte om ett endaste dugg:)

Jogar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 12:35 »
Oj, så fin  :)

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 22:13 »
Hon verkar tycka att det som människor hittar på är åkej.  :D :D  Men du snubblar väl inte i linan!  :o

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 sep-12 kl 22:32 »
Jisses, vilken stilig häst. Lyllo dej!  :D
"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

drömsk

• Närke
« Svar #12 skrivet: 11 sep-12 kl 13:55 »
Oh, vilken drömhäst! Hur är hon att rida? Skumpar det mycket eller är hon mjuk i stegen? Vad har hon för mankhöjd? :)
Läsa, måla, keramik, nålbindning, goth, ridning, medeltid, sömnad, teckna, skriva, skog, natt, självhushållningsdrömmar, vardagsfilosof - där har du mig.

sannah

• -
« Svar #13 skrivet: 11 sep-12 kl 14:06 »
så söt hon är :) tänk att de ser så föliga ut, som hundar kan se valpiga ut

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 11 sep-12 kl 14:30 »
Jag tror inte dom har suttit på henne än.  Hon är ju bara barnet - två år!

Vitkål

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 11 sep-12 kl 16:07 »
Mja, hon är bara bebis, vi kommer inte rida henne föränn om en minst 1,5 år. Än så länge fungerar allt jättebra och jag slås av hennes otroliga lugn och viljan att alltid vara med. Nyfikenheten är det heller inget fel på. När hon kommer studsande och lägger mulen mot min kind och bara står där och snusar smälter jag. Hon är ganska långsam och tar god tid på sig till och från hagen. Jag vill heller inte skynda på henne utan låter henne vara den hon är. Dock uppmuntrar vi henne att länga lite på stegen ;)

Hon förstår snabbt vad jag ber henne om och hon har respekterat mig från första stund. Hon är väl medveten om var hon sätter fötterna och är noga med att hålla ett bra avstånd till mig när vi promenerar. Detta är en dam jag aldrig kommer göra mig av med! Hon är helt underbar och ibland undrar jag hur vi lyckades hitta en så bra tjej :)
Ska ta en dag då vi knäpper lite fler bilder :)

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 11 sep-12 kl 16:09 »
Vi får väl titta på din avatar så länge.

drömsk

• Närke
« Svar #17 skrivet: 11 sep-12 kl 22:25 »
Ja oj, jag kom på att hon var så ung, givetvis ska du vänta.
Hon låter helt underbar iallafall, väldigt bra temperament och mysig, grattis till en härlig häst!

Vitkål

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 01 okt-12 kl 21:08 »
Liten miniuppdatering!

Funnit sig väl till rätta har hon, och vågar till och med ta lite mer plats i hagen, trots sin ringa ålder :)
I förra veckan tömkördes hon för första gången och det märks på henne att hon är avlad för ändamålet, knatade på väldigt säkert och förstod snabbt vad det hela handlade om. Kul att se! Det var så häftigt att promenera bakom henne med tömmarna i hand och veta att det är första gången hon gör något liknande. Och vilken snygg rumpa hon har sen ;)

Vi promenerar mycket i skogen, utanför stigarna för att öva balans och koordination, men också för att bygga upp en stark och bra kropp. Hon tycker det är superkul men blir trött fort då hon bara har gått i hage tillsammans med två shiretanter hela sitt liv. Rullar sig gör hon inte, tack gode gud för det, och hon tycker inte om att gå i lera, fisförnäma damen. Man blir ju smutsig om fötterna!

Hovslagare var ute för tre veckor sedan och klippte av hennes långa tår, det var väl behövligt. Hovis var lite osäker på att verka en så stor häst men han tyckte efteråt att det hela gick bra, trots att hon var så ung. Fast det blir svårt att fixa skor, om hon ska ha såna, sa han när han plockade fram de största skor han hade som var alldeles för små. Gör mig ingenting, jag vill ha henne barfota! Det är ju så det ska vara :)

Min sambo, som tidigare aldrig varit det minsta intresserad av hästar, blev helt förälskad i rasen när vi hälsade på uppfödaren i skåne. Det slutade med att det faktiskt var han som tillslut sa att vi borde köpa henne. Nu står han som hästägare och vägrar låta mig åka ut till stallet utan honom. Hon vill aldrig sluta gosa med henne, de är supersöta ihop :)
Dock vidhåller han starkt att han inte är hästintresserad, han är Pollyintresserad :)

Vitkål

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 01 okt-12 kl 21:21 »
Morgonen innan hovis ska dyka upp. Ligger och solar i höstsolen, hon tillät mig att krypa upp lite försiktigt på ryggen. Hon tittade lite undrande på mig men brydde sig inte i övrigt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser