Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårsax  (läst 5191 gånger)

Körven

• Värmland
Fårsax
« skrivet: 28 aug-12 kl 08:50 »
Jag har både elsax och några handklippningssaxar,fick några av en bekant som jag nu skulle provklippa med,det fungerade inte alls. Kommer ihåg faster Amanda,hon klippte förhand och det gick undan som tusan. Själv fick jag inte av ett enda ullstrå,så jag fick ta till en vanlig sax,för att snagga pungen på baggen.
Vad gör jag för fel ellr är det saxarna som det är fel på,dom verkar vara obegagnade. Det hade varit himmla käckt att kunna klippa med en riktig ullsax,nu så får man skavsår på fingrarna bara genom att frissa till fåren lite.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Fårsax
« Svar #1 skrivet: 28 aug-12 kl 08:57 »
Kan det vara så att du håller ullsaxarna fel. Man får hålla i nära spetsen eller hur jag ska förklara. Jag brukade anlita en fårklippare men då och då blev något får oklippt av någon anledning och då klippte jag dem med en riktig fårsax. Jag tyckte de var väldigt bra men det tog en stund första gången innan jag kom på hur jag skulle hålla den och hur jag skulle klippa. Det allra bästa tyckte jag var att det gick så bra att klippa utan risk för att klippa i skinnet på fåret.
Åsenfår, hundar och katter

Körven

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-12 kl 09:21 »
Jaha nä jag håller i själva handtaget så att säga. Jag tycker dom verkar vara slöa,men jag klipte i en kartong så fungerade det jättebra,men inte på fårullen.
Får prova att hålla längre fram på saxen,och se om det fungerar bättre.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 30 aug-12 kl 10:05 »
Testa ändra vinkeln på saxen mot fåret.. Svårt att förklara.
Men om du tänker dig att du ska klippa en remsa längs ryggraden på fåret så kan du inte gå med spetsen nedåt mot fåret, utan låta saxen "glida" över ryggen i samma vinkel som ryggen.
Ska du bara klippa bort tussar så försök att få dem så långt bak på skären som möjligt, det är svårt att klippa med spetsarna, glappar det någonstans så är det där.
Klipp "nära" huden. Alltså i det lager man kan se när man glesat på ullen, där den är ren och fin och inte har börjat tova sig.
Olika får och ullkvaliteer känns olika att klippa. ju tätare ull desto mer jobb, men samtidigt brukar resultatet bli rätt fint.

Har klippt med handsax i två år nu och gav upp i våras ;) Men brukar ha en redo för finputsning efter maskinklippning i alla fall.
Man får en himla fin kontakt med sina djur när man klipper dem för hand i alla fall! Hade ett par ungtackor som vi köpt in och som inte hade något förtroende alls för mig. Men efter klippning var det flera som var som förbytta. En tacka lade sig ned och började idisska mitt i klippningen.. :) Sen tittade hon på mig med bedjande blick när jag slutade frisera haha
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 30 aug-12 kl 11:26 »
Det där med kontakten med djuren har jag samma erfarenhet av som vallar-elin. Jag hade alltid anlitat fårklippare men en gång var det en tacka, som blivit "efter" och jag måste klippa henne själv. Jag trodde det skulle bli jobbigt, hon hade varit utlånad och var lite osäker för mig. Jag trodde det skulle bli jättejobbigt men tackan stod "stilla som en droppe" så fort jag började klippa och var sedan helt trygg med mig. Det gjorde att jag sedan vågade klippa flera.
Åsenfår, hundar och katter

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-12 kl 20:36 »
Blir inte saxen slö och behöver slipas. Jag provade på hunden,och håller långt fram på saxen,inte ett strå fick jag av.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 22:00 »
hehe oops..
Jo men nog kan de ju behöva slipas. Men det verkade ju på dig som om de var oanvända :) Kan vara så att de är lite skeva så att skären inte tar emot varandra?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Gun i Ekås

• Gun i Ekås
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 22:47 »
Jag antar att du vet "ull får man skära tunna skivor av" ;-) Klipp jättesmala stråk, får du för tjockt med ull mellan skären händer inget, då tuggar det bara.

Lasagnebäddaren

• Gästrikland
    • ekobyggmedlera
« Svar #8 skrivet: 04 sep-12 kl 08:22 »
Vi har Svärdsjöfår som jag valt bl.a. av skälet att jag verkligen gillar deras ull-kvalitet... jag tovar gärna. (Har haft ett par andra sorters får tidigare och har faktiskt tre andra nu med, men HUVUDSAKLIGEN riktar vi in oss på Svärdsjöingarna! ). Tidigare har jag inte klippt själv men köpte 2010 en handsax. Jag delar upplevelsen som Vallar-Elin och Mona W kommenterat om KONTAKTEN med djuren som man kan få av att klippa för hand själv : ) 

Men det beror ju förstås delvis på hur stor flock man har, och hur intensivt man vill/måste få klippningen gjord när det är dags (alla på en gång eller ett får om dagen eller så) om man ORKAR klippa för hand eller vill använda maskin eller leja bort sysslan. Kanske har man för ont i händerna för att klippa själv t.e.x...

Men när det gäller sax så valde jag att köpa från LG-produkter som jag tycker har så bra grejor -  speciellt för får! "Världsmästarsaxen" köpte jag. Har nu använd den två ggr/år på min lilla flock. Saxen har t.o.m. blivit kvar utomhus någon natt tyvärr men jag har aldrig slipat den och den fungerar utmärkt. Slipar sig själv genom hur den är konstruerad verkar det som.

jag kan VERKLIGEN rekommendera både LG-produkter generellt (t.ex. deras el-får-nät som INTE säckar som andra el-nät jag stött på) och inte minst rekommenderar jag denna sax:

http://se.lgprodukter.se/product.html/varldsmastarsaxen-enkelbage?category_id=32

www.ekobyggmedlera.se
erbjuder kurser i att bygga med lera, flera tekniker
chapelstjoseph.wordpress.com

gnällvis

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-12 kl 13:58 »
Skären kan ha kommit i böj på något vis eller blivit slöa, de skall gå i omlott och gör de inte det eller är oslipade så får man inte loss ett strå. Sen vi köpte våra handsaxar så har vi inte använt annat och de med "lättklippt" ull brukar vara färdiga på 15 minuter. Det tog lite tid att lära sig tekniken men aldrig mer maskin för vår del.

Mecki

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 08 sep-12 kl 22:36 »
Försök med LG produkters lilla handsax istället, den är kortare och lättare att hantera. http://se.lgprodukter.se/product.html/liten-handsax?category_id=32
Vi hade den större modellen först och det gick inte alls bra, men med den lilla klipper vi numera hela besättningen på 12 tackor och två baggar.
Be att få komma på studiebesök hos någon som är van vid handsax, det gjorde vi och då försvann vår rädsla för att skada fåren i samband med klippning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser