Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingslampa inomhus - var köpa?  (läst 23779 gånger)

tropfrog

• Västergötland
SV: Odlingslampa inomhus - var köpa?
« Svar #40 skrivet: 13 jan-16 kl 08:09 »
PGA denna tråden så har jag snöat in på lite ljus de sista dagarna. Bra att fräscha upp sina minnen. Det finns en hel del jämförande mellan hps och led på youtube, men det är nästan uteslutande cannabis odling. Men enligt ovan så har tomater och cannabis ungefär samma ljuskrav. Det finns I vilket fall en hel del cannabis odlare som menar på att led funkar lika bra eller bättre än hps.

Som du säger så är det inte så stor skillnad I verkningsgrad att man kan jämföra 250 w led och 400w hps. Teoretiskt borde ändå 400w led slå 400w hps vid samma spektrum. Sen kan man kanske tänka att tillväxten ser olika ut, att hps ger buskigare utseénde. Men I torrvikt räknat skall led vinna. Sen hur det star sig I totalekonomin är en annan sak, led kostar ju trots allt fortfarande en del mer pengar. Enligt en träff på youtube med ganska så seriös genomgång av driftskostnaderna så tar det 6 år innan led har betalt sig. Och det är väl ungefär livslängden på dagens led?

Jag blir nog ändå tvungen att köpa lampa I höst och testa lite inomhusodling. Jordgubbar på julbordet kanske :)

MVH
Magnus

christelle

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 13 jan-16 kl 08:30 »
Det verkar föreligga skillnader när det gäller växtlampor. Jag har inomhusodlat i flera år med Willab gardens odlingsbelysning 2 x 24 W i varje odlingslåda och det har ju gått bra, men nu skulle jag utöka odlandet denna vinter och köpte Biogreens Plant Light L15 (max 14 W och lampa ingår i paketet)  lampor och märkte direkt vilken skillnad på hur mycket bättre allt växer under Biogreens lampor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #42 skrivet: 13 jan-16 kl 09:21 »
Det verkar föreligga skillnader när det gäller växtlampor. Jag har inomhusodlat i flera år med Willab gardens odlingsbelysning 2 x 24 W i varje odlingslåda och det har ju gått bra, men nu skulle jag utöka odlandet denna vinter och köpte Biogreens Plant Light L15 (max 14 W och lampa ingår i paketet)  lampor och märkte direkt vilken skillnad på hur mycket bättre allt växer under Biogreens lampor.
Inget illa menat, alls, men det här måste väl ändå vara helt olika ligor?
Vet iofs inte vad biogreens plant light är, men en 14 wattare, av i princip vad som helst (kanske inte LED i lika stor utsträckning då) kan väl knappast jämföras med Hps, Mh och lysrör i 100 watts-klassen?
Och det beror ju fullt ut på vad man ska ha det till. Förkultivering av ett par tomater? Eller kanske ett tio tal tom. kanske funkar.
Men vill man få fruktsättning, eller de fetaste plantorna, är väl alltid mer bättre..?
Eller är det det? Om man tex skulle odla tomater för försäljning till privatpersoner i början på sommaren, då kanske en viss mängd ljus räcker. Att sälja meterstora plantor kan kanske vara svårt :p
Detsamma kanske även gäller på egenodling.
Lite fler tomatfrön och lite extra jord kanske är en bättre prioritet än att odla två enorma tomatplantor tex?

Och tropfrog, vad menar du med applikation? Användningsområde? Armatur? Förstår inte riktigt :-[

husbehov

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 13 jan-16 kl 10:02 »
ja en 400w led . då börjar vi snacka lampa!  ;) kallvitt då buskar det till sig rejält ! blå alltså . eller 2700k om jag inte minns fel. klart det beror på vad man ska odla oxå . extra ljus i fönstret så behövs ju inte 400w såklart

andtol

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 jan-16 kl 10:18 »
Lite snabba beräkningar på köp av belysning får mig ändå, som väl sagts, till att lysrör torde vara det mest prisvärda.
Och som sagt är tanken för min del troligtvis att bedriva/testa någon mindre kommersiell odling av tex chili och tomatplantor. Och såklart förkultivering av egna plantor.

Lysrör är absolut bäst. Och speciellt eftersom forskningen säger att LED är inte vägen att gå. Om man inte har LED-lampor i alla våglängder. ;)

Hur många plantor handlar det om, wannabehippie?

100? 10000? 1000000?

christelle

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 13 jan-16 kl 10:26 »
Inget illa menat, alls, men det här måste väl ändå vara helt olika ligor?
Vet iofs inte vad biogreens plant light är, men en 14 wattare, av i princip vad som helst (kanske inte LED i lika stor utsträckning då) kan väl knappast jämföras med Hps, Mh och lysrör i 100 watts-klassen?
Och det beror ju fullt ut på vad man ska ha det till. Förkultivering av ett par tomater? Eller kanske ett tio tal tom. kanske funkar.

...
Jag spelar bara i hemmalaget  ;) och odlar ärtor/ärtskott, sallad, mizuna, källfräne etc för eget bruk i Willabs lådor https://www.willabgarden.se/produkt/odlingsbelysning/1900-1275
och de har ju någon form av växtbelysning. Bio greens lampor
https://www.willabgarden.se/produkt/vaxtbelysning-inne/1898-1276
är ju oxå växtbelysning som jag från och med denna vinter odlar under inomhus och jag gjorde en jämförelse mellan dessa olika belysningar sett till mina små inomhusodlingar och ser en markant skillnad i hur snabbt och bra det går för växterna att komma igång. Nu odlar jag även tomater och chili på prov under Bio greens lampor och det blir en markant nergång när små chili och tomatplantor flyttar ner under Willabs belysning.
Får tillägga att BioGreens lampor kostar runt 400 kr/st medan hela Willabs odlingslåda kostar runt tusenlappen.
« Senast ändrad: 13 jan-16 kl 11:51 av christelle »

husbehov

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 13 jan-16 kl 10:42 »
men menar ni att ni har så klena lampor till inomhusodling? eller bara som tillskott?

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 13 jan-16 kl 10:49 »
men menar ni att ni har så klena lampor till inomhusodling? eller bara som tillskott?
Ja och nej.

husbehov

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 jan-16 kl 11:08 »
ja det låter ju bra om det räcker . men blir inte chilin och tomaterna lite rangliga och sköra då? vet att är det för klent med ljus så brukar de ju sträcka på sig och bli klena . körde själv under 125w le som extrabelysning i fönster och då vart det riktigt buskiga både chili och tomat samt tobak som jag satte ut sen visserligen . fördelen med le och lysrör är ju oxå att man kan ha ljuskällan extremt nära pga att det inte blir så varmt med så man bränner krakarna . med hps och mh krävs ordentlig ventilation i utrymmet med

christelle

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 13 jan-16 kl 11:14 »
ja det låter ju bra om det räcker . men blir inte chilin och tomaterna lite rangliga och sköra då? vet att är det för klent med ljus så brukar de ju sträcka på sig och bli klena . körde själv under 125w le som extrabelysning i fönster och då vart det riktigt buskiga både chili och tomat samt tobak som jag satte ut sen visserligen . fördelen med le och lysrör är ju oxå att man kan ha ljuskällan extremt nära pga att det inte blir så varmt med så man bränner krakarna . med hps och mh krävs ordentlig ventilation i utrymmet med
Tomaterna gör ju inget om de ränner - det är bara att sätta om dem djupt, nästan ända upp till bladen.
Chilin ränner inte än i alla fall.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 13 jan-16 kl 11:27 »
Lysrör är absolut bäst. Och speciellt eftersom forskningen säger att LED är inte vägen att gå. Om man inte har LED-lampor i alla våglängder. ;)

Japp, just den forskningen som länkats oven säger att led lampor med enbart röda och blåa dioder inte är optimalt. Jag ställer mig själv skeptisk till dessa då jag tycker att de känns som att det är riktigt farliga för ögonen. Kanske bara en känsla? Sen ser ju växterna för tråkiga ut I det ljuset.

MEN: Led kan skräddarsys precis som man vill. Det finns massor av lampor där ute som är fullspektrum precis som lysrör. Vill man ha en exakt kopia av solljuset så tror jag att det är lättare att få med led än med lysrör. Detta då en lampa ofta inehåller 100-300 olika led som man kan blanda som man vill. I ett lysrör är man last till en gas I varje rör och kanske max 10 rör? Nu tror jag inte att solljuset är det optimala tillväxtljuset ur spektrumsynpunkt (styrkemässigt överträffar det dock de absolut flesta artificiella ljus). I en växtbelysning räcker det tex med en enda topp I det gröna spektrat som gör ljuset behagligt för ögonen. Dessutom kan man ju ifrågasätta användandet av det ultravioletta spektrat I en artificiell belysning.

Wannabehippie: Med application menar jag användningsområde. DVS vill du odla tomater och det inte går med led så skall du givetvis välja HPS eller MH även om verkningsgraden är för låg. Men man kan tänka sig att titta på odlingsutrymmet också. Tex kan ett tält I reflekterande material ge en mycket bättre resultat än byte av ljuskälla (använder senaste tidens research på olika obskyra medicinalväxtssiter som referens). Och dessutom är det en engångsinvestering.

MVH
Magnus

husbehov

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 13 jan-16 kl 11:45 »
vitmålade väggar reflekterar gott nog . de där tälten är bra men det blir mer värme än vitmålat när det reflekterar mot ytan i tältet . spelar ju ingen roll om man kör le eller lysrör dock men ska man ner på lagom temperatur med mh och hps så måste man tänka massor på just temperaturen . gärna sval omgivning t.ex källare . eller cooltube . men den stjäl ju en del ljusstyrka pga ett extra glas runt

Granelunds odling

• Närke
« Svar #52 skrivet: 15 jan-16 kl 09:07 »

Hur många plantor handlar det om, wannabehippie?

100? 10000? 1000000?

Inget jag räknat mer exakt på men tänkte mest testa på det i år så får jag se hur det utvecklas.
Dvs inte ens uppåt hundra skulle jag tro.
Men det tycker jag spelar lite mindre roll just i den här tråden. Hur pass starka lampor jag skulle vilja ha kommer ju ändå bara generera ljus till ett begränsat antal plantor. Fler plantor kommer ju betyda fler lampor. Inte starkare ljus.
Funderar därför på hur pass starkt ljus man kommer behöva om man vill ha (oavsett hur många) knubbiga och fina plantor, och kanske tom några med frukt på.
Någon som har koll? Är det som sagt onödigt med allt för mycket ljus kanske?

husbehov

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 15 jan-16 kl 09:36 »
ju starkare "rätt" ljus desto fetare plantor . även ha en fläkt mot dom så fetar dom till sig och stärker stammen . sen är det ju vad du ska odla och hur mycket såklart .

husbehov

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 15 jan-16 kl 09:59 »
allt är ju beroende på vad du ska odla med . hur stort utrymme du ska ha även takhöjd och placering samt temperatur i omgivningen . jag har faktiskt plockat ihop några paket till bekanta varav det största jag hjälpte till med var på 3600w bara belysning då var det i ett sådant tält som nämnts tidigare och rejäl ventilation . först mh sedan hps . vart väldans varmt där inne iaf ! och även haft många inomhus odlingar själv med i mitt tidigare hus . nu har jag bara tillskott på kallvitt 125w lågenergi i fönstret på vårkvisten till tomater, chili , tobak . lyser fint och suspekt ut mot vägen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser