Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frysa in i glasbehållare  (läst 29094 gånger)

idalinda

frysa in i glasbehållare
« skrivet: 26 aug-12 kl 22:36 »
Hur är det ? Har någon erfarenheter?

Jag har läst någonstans att det går att frysa in i olika glasburkar och flaskor,
men min man är lite skeptisk och är rädd att glaset går sönder i frysen.
Så vad säger ni?

Shimoda

SV: frysa in i glasbehållare
« Svar #1 skrivet: 26 aug-12 kl 22:49 »
Jag har fryst in sylt i glasburkar. Fyller man inte dem ända upp utan lämnar lite utrymme för innehållet att expandera på går det bra.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 22:54 »
Javisst går det som Shimoda säger, sprit kan ju förvaras i frys för att vara iskall, jag har haft burk med smultron i frysen. Det är mängden du häller i burken/flaskan som är hotet.

Men.. Burkar är ofta runda, och kan inte packas tätt pga formen, vill du inte använda något annat? Vad är det du ska frysa, eller rättare sagt; jag är nyfiken på varför du vill frysa i just glas. :-)
Mvh
Karin

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 aug-12 kl 23:25 »
Om bara sockerhalten (eller för den delen halten av något annat som påverkar tillfrysningen, t ex salt eller någon slags alkohol (glykol, etanol etc)) är tillräckligt hög så är det ingen risk för frostsprängning som det blir när man t ex fryser rent vatten.
En god regel är att blandningar som inte "tvärfryser" utan blir gradvis mer och mer issörjiga, inte riskerar att ge någon sprängverkan.

Jämför med en bilmotor, om kylvätskan fryser så är det ingen risk att motorblocket fryser sönder om det bara finns med några procent glykol i blandningen. Men med rent vatten i kylmanteln får man obönhörligen sönderfrysning.

idalinda

« Svar #4 skrivet: 27 aug-12 kl 23:44 »
Jag har lite lösa funderingar kring plast, om hur nyttigt det egentligen är att frysa in saker i plastlådor och plastpåsar. Brist på bättre använder jag just plast, men funderar....

torbjorn, dessvärre har jag ingen socker alls på saften jag fryser och förövrigt är det bär jag tänker på.
Så kanske fungerar lite glasen alls då.  ::)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 aug-12 kl 07:46 »
torbjorn, dessvärre har jag ingen socker alls på saften jag fryser och förövrigt är det bär jag tänker på.

Det finns ju socker naturligt i alla bär, så sockerhalten är nog tillräckligt hög även om du inte har tillsatt något ytterligare.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-12 kl 08:18 »
Jag har lite lösa funderingar kring plast, om hur nyttigt det egentligen är att frysa in saker i plastlådor och plastpåsar. Brist på bättre använder jag just plast, men funderar....

Apropå att fungera; jo, det går ju, men man måste tänka till.

Du kan ju alltså frysa vätska men det måste finnas utrymme att expandera, fyll inte ända upp. Prova först med en tom PET- flaska så ser du hur mycket volym som måste sparas. Sen kan du testa glas.

Bär fyller ju inte ut en burk på samma sätt som vätska, utan det blir mellanrum som de kan expandera i.

Detta är inte bästa sättet, men om man inte vill ha plast så vill man inte.

idalinda

« Svar #7 skrivet: 28 aug-12 kl 23:11 »
Frågan är om det går att veta tillräckligt om plast heller.
Just nu har jag fryst in nästan allt...
kanske kommer jag grubbla ett par år till  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser