Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burkar med vattenlås?  (läst 9830 gånger)

pernissila

• -
Burkar med vattenlås?
« skrivet: 26 aug-12 kl 17:00 »
Någon som vet vart man kan köpa täta burkar med vattenlås i locket, för att t.ex göra surkål? Är det lätt att "installera" vattenlås själv i konserveringsburkar? Vad krävs för att de ska sluta tätt osv?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -

pernissila

• -
SV: Burkar med vattenlås?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 22:08 »
Jag tänkte mer något mindre. Som t.ex Pickle-It.
Se: http://www.pickl-it.com/

Olav

• jag ger mig inte,promenadstråk skall anläggas där
    • Skåne
    • ola
« Svar #3 skrivet: 22 dec-12 kl 15:47 »
Ett fördigt mjölksyrekrus är ju att föredra.Min första mjölksyrning gjorde jag så här.När allt var tillrett och blandat i en ganska stor konserveringsburk stoppade jag ner en plastpåse och fylde den med vatten den håller då tätt för inkomande syre men gerefter för jäsningen, smaklig måltid OLA

ironpower

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-13 kl 17:38 »

Billigare alternativ men kanske inte lika snyggt som glasburkarna är ju en plasthink med lock. borra ett hål i locket och sätt i ett jäsrör.

Plasthink: http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=3-27
Jäsrör: http://shop.humle.se/utrustning/jasning/jashinkar/tillbehor/jasror

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-13 kl 18:37 »
Någon som vet vart man kan köpa täta burkar med vattenlås i locket, för att t.ex göra surkål? Är det lätt att "installera" vattenlås själv i konserveringsburkar? Vad krävs för att de ska sluta tätt osv?
Kruka är bäst och det finns även mindre. (tror ner mot 5l )
Men du kan även mjölksyra i en glaskruka med snäpplock och gummipackning men jag rekommendera att inte mjölksyra i en kruka mindre än 3l. Dessutom ska man bara fylla glaskrukan till 2/3, alltså ca 1/3 luft ovanför grönsakerna. Det beror på att det blir gasblåsor bland grönsakerna och massan 'sväller' och då behövs lite utrymme. I en riktigt mjölksyrningkruka har man stenar ovan på och då uteblir detta fenomen. Gummiringen och snäpplocket fungerar som 'vattenlås'. Snäpplocket hindrar luft/syre att tränga in i krukan och när koldioxiden från jäsningen ska ut uppstår ett övertryck som lyfter locket pyttelite så gasen pyser ut förbi gummiringen under jäsningen. Burken står lite 'under tryck'. Det fungerar bra, jag mjölksyrade nyligen en mindre mängd gurkor på det viset. Annars jäser jag i 'riktiga' krukor.
Har du en krukmakere i närheten kan du ju fråga om den kan tillverka ett mindre kärl med vattenlås åt dig! Helst av stengods så den tål lite grov hantering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser