Någon som vet vart man kan köpa täta burkar med vattenlås i locket, för att t.ex göra surkål? Är det lätt att "installera" vattenlås själv i konserveringsburkar? Vad krävs för att de ska sluta tätt osv?
Kruka är bäst och det finns även mindre. (tror ner mot 5l )
Men du kan även mjölksyra i en glaskruka med snäpplock och gummipackning men jag rekommendera att inte mjölksyra i en kruka mindre än 3l. Dessutom ska man bara fylla glaskrukan till 2/3, alltså ca 1/3 luft ovanför grönsakerna. Det beror på att det blir gasblåsor bland grönsakerna och massan 'sväller' och då behövs lite utrymme. I en riktigt mjölksyrningkruka har man stenar ovan på och då uteblir detta fenomen. Gummiringen och snäpplocket fungerar som 'vattenlås'. Snäpplocket hindrar luft/syre att tränga in i krukan och när koldioxiden från jäsningen ska ut uppstår ett övertryck som lyfter locket pyttelite så gasen pyser ut förbi gummiringen under jäsningen. Burken står lite 'under tryck'. Det fungerar bra, jag mjölksyrade nyligen en mindre mängd gurkor på det viset. Annars jäser jag i 'riktiga' krukor.
Har du en krukmakere i närheten kan du ju fråga om den kan tillverka ett mindre kärl med vattenlås åt dig! Helst av stengods så den tål lite grov hantering.