Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölksyrat som inte jäser  (läst 6672 gånger)

Björn

mjölksyrat som inte jäser
« skrivet: 25 aug-12 kl 19:36 »
Finns det någon som är haj på mjölksyrning som kan hjälpa mig. Har lagt vaxbönor (förvällda en minut) i saltlake. 3 msk jodfritt salt till en liter vatten. Varför jäser det aldrig? Nu har dom legat i burken i 11 dagar och ingeting har hänt. Burken har stått framme i ett ljust rum med ganska mycket sol fast skyddad från direkt solljus. Är det för mycket salt månne? Hoppas någon har ett tips om vad som har gått fel.

Björn

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: mjölksyrat som inte jäser
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 19:45 »
Finns det någon som är haj på mjölksyrning som kan hjälpa mig. Har lagt vaxbönor (förvällda en minut) i saltlake. 3 msk jodfritt salt till en liter vatten. Varför jäser det aldrig? Nu har dom legat i burken i 11 dagar och ingeting har hänt. Burken har stått framme i ett ljust rum med ganska mycket sol fast skyddad från direkt solljus. Är det för mycket salt månne? Hoppas någon har ett tips om vad som har gått fel.

Björn

Nu är jag ingen mjölksyreexpert men jag har betydligt mer salt 1 1/2 dl till en liter vatten. Sen ställer jag mina burkar i skafferiet, mörkt på en bricka. Jag häller nästan kokande saltvatten i burken över det som ska mjölksyras. Man får passa bara så att det inte är för varmt för då kan burken spricka.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 20:11 »
Och jag har betydligt mindre salt, ca 1 tsk salt per liter burk, inte per liter vatten, eftersom mängden vätska som går i beror på hur finfördelat det man ska mjölksyra är. Kokt avsvalnat vatten hälls på, man kryddar med valfria kryddor och har gärna i ett svart-vinbärsblad eller hallonblad, som är bra för att sätta igång mjölksyrningen.

Jag ställer burkarna på en bricka eller braspanna, med hög kant, så att ev överskottsvatten hamnar där, sätter på locken, men skruvar inte. Sedan får burkarna stå i rumstemperatur i ca 10 dagar, då har de jäst lagom. Luktar så att de luktar rätt, skruvar sedan på locket och ställer burken svalt, typ matkällare eller svalskåp. Låt stå minst ett par veckor, så att smaken mognar, ät sedan med njutning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 20:25 »
Jag använder 15 gram per kilo råvara och 15 gram per liter lake om jag använder sådan.
Har man i för mycket salt kan det förhindra syrningsprocessen.

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #4 skrivet: 27 aug-12 kl 14:20 »
Vet ej om det funkar om du förväller först, mycket som dör då. Vi kör såhär, det funkar alltid (ett ungerskt familjerecept, väl beprövat :) ) :

• Tvätta och rensa det du vill syra
  • Lägg i en burk tillsammans med valfria kryddor (vi kör med dillstjälkar). Burken får EJ vara av rostfritt stål. Av någon anledning kommer det inte igång som det ska då.
  • Häll på saltlag tills det täcker. Vi kör med ca 1,5 msk salt per liter vatten. Vattnet ska vara så salt som man vill att grönsakerna ska vara.
  • Man kan lägga på 1-2 skivor vitt bröd på toppen för att hjälpa processen komma igång, om man vill.
  • Låt stå 3-4 dagar i rumstemperatur (eller tills det är klart, smaka!), sedan kan man ta ur brödbiten och ställa in allt i kylen

Berätta gärna hur det går :)

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 21:10 »
Det finns så många recept som innehåller socker och är otroligt krångliga? Behövs det verkligen socker? vad gör sockret? Jag använder oftast kål som bas som jag masserar med salt så det blir saftigt och packar hårt i glasburk så saften kommer ovanför grönsakerna.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 05 sep-12 kl 12:37 »
Det finns så många recept som innehåller socker och är otroligt krångliga? Behövs det verkligen socker? vad gör sockret? Jag använder oftast kål som bas som jag masserar med salt så det blir saftigt och packar hårt i glasburk så saften kommer ovanför grönsakerna.

Sockret är mjölksyrningens bränsle.
Om man vill fermentera svårstartade grönsaker med låg sockerhalt kan man tillsätta socker.
Det behövs inte till lättsyrade saker som kål, morötter, rödbetor.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 05 sep-12 kl 21:01 »
Sockret är mjölksyrningens bränsle.
Om man vill fermentera svårstartade grönsaker med låg sockerhalt kan man tillsätta socker.
Det behövs inte till lättsyrade saker som kål, morötter, rödbetor.

Tack! Vilka är svårstartade? Går det lika bra att använda lite lättsyrade eller kåljuice kanske istället för socker för att få igång syrningen?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Byracka

• -
« Svar #8 skrivet: 06 sep-12 kl 12:18 »
Tack! Vilka är svårstartade? Går det lika bra att använda lite lättsyrade eller kåljuice kanske istället för socker för att få igång syrningen?

Annelies Schöneck skev om detta vill jag minnas, själv brukar jag bara syra vitkål, gurkor och blandade grönsaker vilket sällan misslyckas.
Just dom blandade grönsakerna blir ju det du beskriver en blandning mellan vitkål morötter, paprika och blomkål, vitlök och kryddor.
Jag ser inte varför man inte skulle kunna använda ex. vis vetegräsjuice eller kåljuice istället för socker om man så vill, men jag har aldrig provat själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
Dmslr, Spruce Recin, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser