Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordgubbar i växthus- hur övervintrar de bäst?  (läst 3385 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Jordgubbar i växthus- hur övervintrar de bäst?
« skrivet: 23 aug-12 kl 22:59 »
Vi har jordgubbasplantor på en upphöjd bädd i växthuset vilket gav massor med fina bär men nu då? Hur hanterar jag dem över vintern? Flytta ut dem (jag kan ju inte gå och vattna dem hela vintern) antar jag men var trivs de i så fall bäst? Ska jag täcka över dem eller vad. Ja, ni hör jag har noll koll så jag är tacksam för alla svar!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Jordgubbar i växthus- hur övervintrar de bäst?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-12 kl 11:40 »
Vi har också jordgubbar i växthus så jag undrar också ::). Förra året gjorde jag i stort sätt ingenting, på vårkanten vattnade jag när jag kom ihåg det dvs kanske var tredje vecka. Slngde in lite snö mitt på vintern. Det blev massor av fina jordgubbar i år ;D

I år har jag satt lite fler plantor och tänkte låta hönsen vara inne i växthuset under vintern så nu tänkte jag avdela med lite nät på den sidan där jordgubbarna är. Så det blir väl samma koncept i år. Vattnar när jag kommer ihåg dvs sällan men mer desto varmare det blir.

Säkert inte det bästa med det funkade för oss förra året.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Jordgubbar i växthus- hur övervintrar de bäst?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-12 kl 22:31 »
Ok, när slutaade du vattna/drog ned på vattnanden under hösten? Det skulle ju vara skönt att slippa flytta dem men det får ju inte bli allt för mycket vattnande.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 7 användare
javill, Aletaalmoni, alternaiv, Stengrim, Nock, peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser