Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om getter för nybörjare!  (läst 9472 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Råd om getter för nybörjare!
« skrivet: 23 aug-12 kl 21:57 »
Hej! jag är väldigt sugen på att skaffa getter och skulle uppskatta tips och råd! :) kan man ha endast 2 getter eller vill dom va flera? behöver dom värmeisolerat i sitt "bohus"?,är dom som får att sköta å fodra? tacksam för alla svar :)

Silkesmamman

• Värmland
SV: Råd om getter för nybörjare!
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 21:59 »
är det skillnad på olika get-raser i deras sätt och humör? är inne på Afrikans dvärgget :)

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 08:50 »
Jag tänkte på dvärggetter när jag stod i valet och kvalet. Men när jag läst om allmogegetter så valde jag lappgetter i stället. Men det var mycket för att jag var sugen på killingar. Och Lappgetter är säljbara även om även det kan vara lite trögt att bli av med bockarna. Det är lite roligt att bidra med att de blir kvar som ras här på jorden.
Det går bra att ha 2 getter och ska man inte avla så finns många lösningar. Har bara haft Lappgetter så jag vet ingen skillnad på hur de olika raserna är. Men lapparna är trevliga tycker jag.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 09:04 »
så bra, tänkte isf börja med två när man är nybörjare så får man se om det blir mer i framtiden :) dom ser ut som väldigt trevliga djur,jag är uppvuxen med får så tänkte att det kanse inte är så stor skillnad på dom? dom hade passat perfekt här på gården :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 09:49 »
Jag hade haft getter i över tjugo år när jag tyckte att det kunde vara trevligt med får också.  Jag blev förvånad över hur mycket jag måste lära nytt.  De båda djurslagen kan leva tillsammans, men är mera olika än man kan tro när man tittar på dem.

Även jag tycker att det vore roligt om du ville hjälpa någon av de utrotningshotade raserna att överleva.  De är dessutom mera anpassade till vårt klimat, killar inte året runt bl a.   Eller, ja ...  För det mesta inte ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 10:56 »
Det här med antalet som man skaffar, tror jag är lite olika hur man resonerar. Själv skaffade jag 3 killingar. De trivs bäst i oisolerat hus, men de tycker inte om fukt och drag. Om du har ett oisolerat hus, sätt upp lite bräder, eller annat skydd, en bit upp, så klarar de sig fint. När det är riktigt kallt ute, så hittar man sina getter nerborrade i halmen, och de ligger tätt (detta gjorde mina), Det enda som kan vara jobbigt är att vattnet fryser, men de får man ta, jag ger mina varmt vatten.  Jag kan rekimmendera dig att göra en höhäck, lägga i foder där, och fylla på efterhand. De gillar även att ha något att klättra på, så sätt upp någon hylla, eller, som jag gjorde, jag satte in lite lådor, la dem på tvären, så att de kunde välja om de ville ligga på lådan, eller i den. Sen skall de ju ha fri tillgång till mineraler, och saltsten (men det vet du ju redan ;)). Jag satte upp ett stängsel med 4 trådar, där den lägsta satt 20 cm från marken, och 110 högst upp, sedan satte jag ett fårstängsel runt, och de har alltid stannat där inne. Det var en del svar på dina frågor, men jag tror, att det finns lika många ideer, som det finns ägare, för man lär sig ju hela tiden, och många gånger gör man det som känns bäst för en själv och sina djur. Lycka till med dina blivande getter.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 11:03 »
Jag är väldigt inne på att skaffa getter, så jag söker ungefär all information jag kan få! Men det verkar inte så helt jättelätt att hitta info på nätet faktiskt... Finns nån bra bok? Eller bara folk som vill ösa in all form av matnyttig information här? Framför allt vad gäller foderbehov, avel och mjölkning...

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 13:13 »
Allmogegeten har en hemsida där informationen är lite mer informativ än här. Gå med i deras forum och gå igenom den hemsidan. Där finns mycket och mycket kunskap att lära från. Det händer inte så mycket på gästboken och det kan ta tid att få svar men tycker den är bra att söka information på.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 13:37 »
Allmogegeten har en hemsida där informationen är lite mer informativ än här. Gå med i deras forum och gå igenom den hemsidan. Där finns mycket och mycket kunskap att lära från. Det händer inte så mycket på gästboken och det kan ta tid att få svar men tycker den är bra att söka information på.

Har kollat den, och tyckte att det mest var info om lantraserna, och inte så mycket allmänt om skötsel... Men jag kommer definitivt att gå med där. Det är jämtgetter jag fastnat hårdast för... Sen får man väl se vad det blir för ras när det väl blir, men hittills så ligger jämtarna bra till! :)

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-12 kl 14:15 »
tack för mer info! då tror jag att jag iaf har en perfekt bohus till dom :)är det bara lappgeten som är utrotningshotade eller finns det mer? och om man skaffar 2 getter är det bäst att ha av samma kön eller en av var? och måste dom ha el-stängsel(hört dom är bra rymmare)? :) ska dom ha klätter-saker även ute som stenar å stockar?

Tösen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 15:11 »
Jag har till att börja med bara ETT handfast tips.. och det är att ta sig tid att sitta och läsa och läsa i trådarna här.. Det liksom gömmer sig en massa bra läsning, men som sagt inte allt för lätt att hitta om man har bråttom ;)
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 16:15 »
Har kollat den, och tyckte att det mest var info om lantraserna, och inte så mycket allmänt om skötsel... Men jag kommer definitivt att gå med där. Det är jämtgetter jag fastnat hårdast för... Sen får man väl se vad det blir för ras när det väl blir, men hittills så ligger jämtarna bra till! :)

Du måste regga dig först sedan kommer du åt själva forumet. Där finns en stor avdelning med bra råd om "Skötsel och vård."  :)
« Senast ändrad: 25 aug-12 kl 07:45 av Sussilo »

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-12 kl 16:30 »
är det bara lappgeten som är utrotningshotade eller finns det mer? och om man skaffar 2 getter är det bäst att ha av samma kön eller en av var? och måste dom ha el-stängsel(hört dom är bra rymmare)? :) ska dom ha klätter-saker även ute som stenar å stockar?

Våra tre raser av allmogegetter (=inhemska, oförädlade lantrasgetter) dvs göingegetter, jämtgetter och lappgetter är alla utrotningshotade. Ska du inte syssla med avel kan du välja att ha två av samma kön. Stängsel finns det massor att läsa om här på gettavlan. Gott om sly, stenblock och klättersaker och ett bra vindskydd blir en fin gethage och minskar deras lust att rymma  :).

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 24 aug-12 kl 16:43 »
Tips:  Börja med ett par av samma kön.  När du är lite varm i kläderna, skaffa lämplig partner!  Gärna bock först; getter bör vara 1 - 2 år när de killar första gången.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 aug-12 kl 18:18 »
det blir att läsa igenom mer trådar å råd här,suger in allt :) bäst med 2 av samma kön då eftersom jag är osäker på avel,har så svårt att sälja djur :-\ titta även på svens lantras get,men dom finns det gott om för utrotningshota är dom inte eller? och behöver dom elnät ??? tycker det är så fint med trästaket nämligen,vill ha det gammeldags...

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 24 aug-12 kl 19:12 »
Om du med gammaldags trästaket menar gärdesgård, så har du jobb så det räcker framöver!  Det blir både snyggt och funktionellt, men mycket arbete!

Svensk lantrasget är inte direkt hotad, men jag tror den har nån sorts skydd eller stöd ändå.  Kan vara värt att ta reda på, om du ändå måste följa tvärvillkor.  Om du inte har andra EU-bidrag så lönar det sig knappast att ta emot stöd för några getter.

Välkommen till gettavlan, har vi sagt det?  :D

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 24 aug-12 kl 19:42 »
som tur är så är jag bortskämd med en pappa som är duktiga på att göra "gärde" :) så om dom inte klarar rymma från det så lutar det mot gärde-hållet :) vad menar du med tvärvilkor??? har inga andra eu-bidrag, har inte satt mig så mycke in i det än...vi köpte gården förra året,men vi har stora ängar å skogs parti som är fina för get eller får. tack...antar jag :-[ är det ett talessätt för nybörjare med getter eller?? ;D  och en sak till undrar jag på...ser på annonser att dom som säljer getter vill att man ska ha SE nummer(tror jag det står) vad menas med det? är det lätt att skaffa?

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 24 aug-12 kl 19:48 »
Våra tre raser av allmogegetter (=inhemska, oförädlade lantrasgetter) dvs göingegetter, jämtgetter och lappgetter är alla utrotningshotade. Ska du inte syssla med avel kan du välja att ha två av samma kön.

...och då helst bockar (kastrerade), eftersom hondjuren behövs i bevarandearbetet. :)

Zadie

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 25 aug-12 kl 00:03 »
och en sak till undrar jag på...ser på annonser att dom som säljer getter vill att man ska ha SE nummer(tror jag det står) vad menas med det? är det lätt att skaffa?

Det är ett produktionsplats-nummer och det får man genom att fylla i http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_1.pdf och skicka in den till jordbruksverket. Mer information finns på deras sida. Jag gjorde det i juni i år och det tog 1 vecka att få hem papper (och numret, då är det klart).

Sen när du väl köper djur vill de att du fyller i ett transportdokument som är med getterna under färden och sen sparas i minst 3 år på ankomstplatsen samt att både du och säljaren skall rapportera förflyttning av djuren från ett produktionsplats-nummer till ett annat. Samtliga dokument finns på jordbruksverkets sida.

Och hej och välkommen till gettavlan också! Jag är själv gröngöling i sällskapet med sådär 2 månaders erfarenhet nu som lycklig förvaltare av en flock lappgetter. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 25 aug-12 kl 00:33 »
toppen tack!!,då ska jag in där och beställa så ja är förberedd :) och läsa på jordbrukets hemsida,var mycket att läsa in där med.... åh roligt,lycka till vidare med dina getter :) hur många skaffade du?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vivianne, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser