Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?  (läst 17042 gånger)

larssons

• Gäst
hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?
« skrivet: 23 aug-12 kl 06:53 »
går det att ha redena högre upp så att golvyta frigörs? hur högt kan dom hoppa eller måste man ha en stege? trivs dom bäst på golvet eller? vad ska man tänka på i formen om man sätter dom högre upp? (om de nu är möjligt)
och sen.. bästa golvmaterialet? plastmatta? träskiva?
håller på att bygga om en lekstuga :D

rosita51

• Skåne
SV: hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 07:52 »
Vi har ett litet hönshus och har satt pinnarna högt för att behålla platsen på golvet. Under bajsbrädan har vi redena, de är byggda ovanpå varandra och sitter så nedersta redet kommer 40 cm från golvet. Redena är 40x40cm.

« Senast ändrad: 23 aug-12 kl 07:59 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 11:26 »
Oftast går det finfint att ha redena en bit upp. De flesta höns kan flyga upp en meter eller två utan problem, men de finns vissa raser som inte flyger bra, t ex silkeshöns, och då måste man ha stege, eller ha redet väldigt lågt.

Det går lika bra att ha reden på golvet, om man har plats för det.

Tänk dock på att inte ha redena högre än sittpinnarna! Höns kommer sova på det högsta stället de kan sitta, och det är inte bra om de sitter i redena och bajsar ner hela natten istället för att sitta på pinnarna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

larssons

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 15:43 »
okejokej :P men vad är bäst som golv? :)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 19:42 »

Vi har också en ombyggd lekstuga - och det blev plastgolv.. använder sk lättströ och när det är storstädning passar jag på tvätta golvet också.
Helst (tycker jag) ska den limmas en bit uppför väggen. Sedan har vi reden ca 40cm från golvet och våra Orpingtons (stora o tunga!) hoppar in utan problem..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

larssons

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 18:57 »

Vi har också en ombyggd lekstuga - och det blev plastgolv.. använder sk lättströ och när det är storstädning passar jag på tvätta golvet också.
Helst (tycker jag) ska den limmas en bit uppför väggen. Sedan har vi reden ca 40cm från golvet och våra Orpingtons (stora o tunga!) hoppar in utan problem..
snyggt! kan lägga upp´en bild på mitt sen då de är klart, :P men vad är det som är under pinnen? ser ut som att det sitter snett neråt :P eller är det bara en synvilla, tänkte omdet var någon smart form utav bajsbräda :P

Mimie

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 aug-12 kl 19:36 »
Sorry att jag kapar tråden lite, men jag kan inte posta ett nytt ämne. Postaknappen saknas.
Jag undrar vad har ni för material i era reden? Mina höns har hö och de boar runt i det tills botten kommer fram och ofta händer det att äggen är spruckna.
Har försökt med massor av hö, men det hjälper inte. De boar till det och ser till att botten är tom.
Någon som har något fiffigt tips?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 25 aug-12 kl 19:40 »
Sorry att jag kapar tråden lite, men jag kan inte posta ett nytt ämne. Postaknappen saknas.
Jag undrar vad har ni för material i era reden? Mina höns har hö och de boar runt i det tills botten kommer fram och ofta händer det att äggen är spruckna.
Har försökt med massor av hö, men det hjälper inte. De boar till det och ser till att botten är tom.
Någon som har något fiffigt tips?

Jag har kutterspån och det funkar bra.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 25 aug-12 kl 20:19 »
Du kan grunda med sand eller strö för att få mjukt , sedan lägga på halm/hö som hönorna får boa runt i.

Sätt gärna reden/gödselbräda minst 50 cm från golvet så hönsen vill nyttja ytan under och spatsera kring på.
Plastmatta låter skönt och lättstädat.

Mellan sittpinnar och gödselbord är det bra med nät som hindrar dem att hoppa runt i sitt bajs. Jag använder galler från gammal kyl/frys (ungefär som kompostgaller)som sitter på krokar i väggen och lutar ner ca 45 grader så framkanten står på gödselbrädan. Begripligt eller snurrar jag till det? :-D

Mimie

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 aug-12 kl 21:22 »
Tack för svaren! Jag tänkte att det var enklare att krafsa bort spån än höet. Men jag ska testa i morgon.
Först bara med kutterspån som Henrik, och om det inte funkar lägger jag till hö.
Annars får jag väl prova med en fat-boy i botten... :-)

Kelpie

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-12 kl 22:29 »
men vad är det som är under pinnen? ser ut som att det sitter snett neråt :P eller är det bara en synvilla, tänkte omdet var någon smart form utav bajsbräda :P

Bajsbräda var det!  ;D iom att den lutar så behövs inget nät..  - det blir också 'tak' till redena, och går att enkelt haka loss och tvätta, nu har jag vaxduk på som jag sköljer av
så gott som dagligen... men så har jag bara sex hönor också.
Jag använder halm i redena (som syns kanske) funkar bra hittills..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Kringlan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-12 kl 22:51 »
Kelpie: fastnar bajset på den lutande skivan eller rutschar det ner på golvet? Eller, har du en avsats där det samlas?

Nyfiken Karin

Kelpie

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 aug-12 kl 23:01 »

Det fastnar.. sedan har jag en kant på plåten ifall det inte gör det  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Kringlan

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-12 kl 23:38 »
Aha  :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 25 aug-12 kl 23:57 »
Snygg tapetbård!  ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 31 aug-12 kl 12:58 »
Snyggt kelpie! Nu har jag *äntligen* fått klarhet i hur jag ska inreda inne hos de stora!  :)

Vad är stegen gjord av?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

skogensrå

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 31 aug-12 kl 13:04 »
Oftast går det finfint att ha redena en bit upp. De flesta höns kan flyga upp en meter eller två utan problem, men de finns vissa raser som inte flyger bra, t ex silkeshöns, och då måste man ha stege, eller ha redet väldigt lågt.

Det går lika bra att ha reden på golvet, om man har plats för det.

Tänk dock på att inte ha redena högre än sittpinnarna! Höns kommer sova på det högsta stället de kan sitta, och det är inte bra om de sitter i redena och bajsar ner hela natten istället för att sitta på pinnarna.
då borde jag flyta ner mina reden blir galen på att dom bajsar ner men flyted upp det ena efterso,m hönorna bråkade om det översta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 31 aug-12 kl 13:18 »
då borde jag flyta ner mina reden blir galen på att dom bajsar ner men flyted upp det ena efterso,m hönorna bråkade om det översta.

Sover dom i redena? Du kanske kan flytta upp sittpinnen annars?

skogensrå

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 31 aug-12 kl 13:31 »
Sover dom i redena? Du kanske kan flytta upp sittpinnen annars?
dom sitter på sittpinnarna på kvällen men nån verkar flytta över till ett av redena i bland.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 31 aug-12 kl 13:42 »
dom sitter på sittpinnarna på kvällen men nån verkar flytta över till ett av redena i bland.

Kan det vara för kort sittpinne? Man brukar rekommendera 30 cm per höna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser