Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?  (läst 17039 gånger)

rosita51

• Skåne
SV: hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?
« Svar #40 skrivet: 12 sep-12 kl 15:53 »
Klart  att du kan sätta stegen längs med sittpinnen, om du nu tror att den behövs. Mina lätta höns flyger lätt upp över 2 m för att sätta sig i trädgrenar, mina ganska tunga wyandotter flyger utan problem upp till sin sittpinne på ca 1,6 cm höjd. Har aldrig ens övervägt att sätta dit en trappa/stege.

Nu blev jag nyfiken  :P Jag har ett litet hönshus och mina blommehöns måste flyga nästan rakt upp till pinnen. När de ska upp hoppar de först upp på en pall och sedan vidare till pinnarna, men när de ska ner verkar de behöva längre landningssträcka. Har du lång sträcka för hönsen att flyga upp till pinnen, eller flyger de rakt nedifrån och upp?
MVH Rosita zon 1

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 12 sep-12 kl 15:56 »
Nu blev jag nyfiken  :P Jag har ett litet hönshus och mina blommehöns måste flyga nästan rakt upp till pinnen. När de ska upp hoppar de först upp på en pall och sedan vidare till pinnarna, men när de ska ner verkar de behöva längre landningssträcka. Har du lång sträcka för hönsen att flyga upp till pinnen, eller flyger de rakt nedifrån och upp?
Det är väl ca 1,5 m mellan pinnarna och den andra väggen. Men när de flyger upp brukar de stå ca 50 cm framför pinnen och hoppflyga upp. När de hoppar ner landar de också ca 50 cm framför pinnarna.

Det finns inget att mellanöanda på, de tar sig från golvet till pinnen och sedan ner igen utan problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #42 skrivet: 12 sep-12 kl 16:18 »
Jag försökte med en stol men...det blev en himla skräll o så låg den omkullvält...de är liksom inte så smidiga mina damer... :D Jag är rädd att de gör illa sig...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

rosita51

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 12 sep-12 kl 20:21 »
Det är väl ca 1,5 m mellan pinnarna och den andra väggen. Men när de flyger upp brukar de stå ca 50 cm framför pinnen och hoppflyga upp. När de hoppar ner landar de också ca 50 cm framför pinnarna.

Det finns inget att mellanöanda på, de tar sig från golvet till pinnen och sedan ner igen utan problem.

Mina mellanlandar inte på väg ner, utan bara när de ska upp. Då kan jag kanske sluta upp att oroa mig för att de har svårt att komma ner... Nedersta pinnen sitter på 1,5 m höjd och från pinnen till andra väggen är det 1,4 m. Så skönt att slippa oroa mig mer!
MVH Rosita zon 1

larssons

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 sep-12 kl 21:10 »
meeen alla tror alltså att man inte behöver en trappa?? :P hm.. tänkte att ja skulle fästa den på väggen och så kan dom gå upp för att sen också kunna komma ut genom fönstet till hagen :P meen.. finns det ingen som vet hur brant man kan sätta den, eller spelar det som ingen roll?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 12 sep-12 kl 21:28 »
Du får väl prova, det är säkert individuellt och rasbetingat hur bra de tar sig upp för olika branta trappor och vilken utformning som är bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

larssons

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 13 sep-12 kl 16:15 »
Du får väl prova, det är säkert individuellt och rasbetingat hur bra de tar sig upp för olika branta trappor och vilken utformning som är bäst.
jo jag antar det.. kändes jobbigt att behöva sruva flera hål i väggen bara, tänkte om det fanns nån regel typ :P

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #47 skrivet: 13 sep-12 kl 21:19 »
Fixade en stege "på snedden" idag. Ena längden sitter fastskruvad i sittpinnen o ändarna vilar mot väggen. Kom nyss hem från en byaträff o gick in för att natta dem. Kan säga att stegen verkar vara mäkta populär; tre bastanta brahma-damer sitter ihopklämda på översta stegpinnen!  ;D

Fotar imorgon!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

larssons

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 14 sep-12 kl 07:13 »
gör de :P så här ser mitt ut.. inte klart men ja, lär ju märka om man gjort fel ;) helst ingen kritik orkar ändå inte göra om ;) hehe pinne bajsbräda,redesbotten, och trapp :P hm ja
ni som har höns, hur mycket grisar dom ner på väggar/tak? kommer det att vara svårt att hålla fräscht? pickar dom sönder lister och väggar? hönsen skiter ju rätt ner, medans kor skiter åt alla håll lixom :P hönsen dammar väl mest bara? för gör man en ordentlig vår och höststädning och skurar ut allt så borde de ju se helt ok ut?
just det är det någon som har gardiner?? är så sugen på att sätta in, har tre små fönster, är bara rädd att dom äter upp dom?

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser