Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?  (läst 17038 gånger)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: hur högt kan redena sitta? bästa golvunderlag?
« Svar #20 skrivet: 31 aug-12 kl 16:59 »
Snyggt kelpie! Nu har jag *äntligen* fått klarhet i hur jag ska inreda inne hos de stora!  :)

Vad är stegen gjord av?

Tack  :)  !     Stegen var en snabblösning - en överbliven sektion av inhägnaden monterad med osb skiva och pinnar.. det blev inte lyckad - skivorna på undersidan tog jag bort (lättare att rengöra) och nu har jag hängt den under sittpinnen för att minska vinkeln.. men letar efter en bättre lösning.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

larssons

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 sep-12 kl 18:26 »
förretsen hur höga ska redena vara?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 05 sep-12 kl 22:22 »
förretsen hur höga ska redena vara?

Den högsta kanten på redet ska vara lägre än sittpinnen (annars kanske hönorna sitter på redet). Undertill bör det vara så högt så en höna kan stå upprätt. Du får mäta dina hönor. ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

larssons

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 sep-12 kl 13:23 »
aaaokejär nog lättare sagt en gjort ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 sep-12 kl 13:47 »
Om du gör enkelreden och hänger upp dem på väggen, så kan du flytta dem efter behag. Varför man oftast inte vill ha dem stående direkt på golvet är nog för att utnyttja golvutrymmet och kanske för att det kan vara lite obekvämt om man ska kolla om det finns ägg att hämta. 50-100 cm kan vara lagom. Annars är faktiskt det naturliga för höns att "bygga" sitt bo på marken. Vildhöns gör så.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jogar

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 sep-12 kl 13:54 »
De reden jag har på golvet är de som används. Har hedemorahöns. Nu har jag inga problem med råttor (peppar peppar) men jag skulle tycka att det skulle kännas tryggare om de ville använda redena högre upp. Men tar jag bort de låga så lägger dom direkt på golvet istället :-\

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #26 skrivet: 06 sep-12 kl 14:13 »
Annars är faktiskt det naturliga för höns att "bygga" sitt bo på marken. Vildhöns gör så.

Vi har rede på golvhöjd. Våra orpington, som ska vara "slarviga" med att lägga ägg lite här och var, lägger nästan alltid ägg i redet.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 06 sep-12 kl 14:31 »
Mina hedemora lägger i en plastbalja på golvet.
har lagt frigolit i botten och spån över.
Dyra fina inköpta reden på väggen ratar de.
Hedemorahöns

knatt

• Finland
« Svar #28 skrivet: 07 sep-12 kl 19:55 »
jag byggde ett torn av åtevinningsmaterial nyss.
det nedersta redet är godkännt av en som sticker in sej på dagen då dörren står uppe. höjden är ca 45 cm
hoppas de 2 andra redena oxo blir godkända..

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 08 sep-12 kl 10:07 »
Tack för svaren! Jag tänkte att det var enklare att krafsa bort spån än höet. Men jag ska testa i morgon.
Först bara med kutterspån som Henrik, och om det inte funkar lägger jag till hö.
Annars får jag väl prova med en fat-boy i botten... :-)

Jag har spån i botten och hö ovanpå. Funkar oftast bra.

Som golv har gjutet och strö är lite av varje :) Halmpellets, spån, lite hö.. fast höt blir snabbt smutsigt..
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

larssons

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 sep-12 kl 10:21 »
okej, ja ä nästan klar :P bara sittpinne och bräda upp till den som ska fixas plus lite lamop osv :P

Peggan

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 10 sep-12 kl 01:35 »
Massor med bra råd här som jag kommer att ha nytta av..
Tack tack..
Härligt forum med massor med kunskap..
En ny fråga; Hur tjock ska sittpinnen vara då..
Jag kommer att få hem en liten familj på fyra stycken dvärgkochin snart....

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 10 sep-12 kl 09:39 »
En ny fråga; Hur tjock ska sittpinnen vara då..
Jag kommer att få hem en liten familj på fyra stycken dvärgkochin snart....

5-8 cm. Höns vilar på bröstbenskammen när de sover, så måste ha en ganska grov pinne för att det ska bli så bekvämt som möjligt.

larssons

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 sep-12 kl 21:28 »
en annan fråga hur brant kan man ha trappen upp till pinne? kan den vara ganska brant eller? vill ta upp så lite utrymme som möjligt :P

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 11 sep-12 kl 21:38 »
Det behövs ingen trappa upp till pinnarna, har man höns som flyger dåligt får man sätta pinnarna lite lägre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

knatt

• Finland
« Svar #35 skrivet: 11 sep-12 kl 21:45 »
jag byggde ett torn av åtevinningsmaterial nyss.
det nedersta redet är godkännt av en som sticker in sej på dagen då dörren står uppe. höjden är ca 45 cm
hoppas de 2 andra redena oxo blir godkända..

men några dagars facit i handen så byggde jag tornet i onödan. de lägger inte ägg där, men de sover i nedersta redet. så jag tror jag kastar ut hela redet, det tar ju bara onödigt med utrymme. de lägger äggena i ett annat hörn (där jag gissade att de skulle vilja lägga dom.. så jag sätter dit 3 reden istället. nu är där en halmbal som de strider om att värpa på..
ja se höns..

larssons

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 sep-12 kl 21:47 »
okej ja ha ju då byggt trappor i onödan ;) nä men tänkte sätta upp iaf utifallatt, tänkte sätta dom längs efter väggen, så då blir dom inte ivägen mitt på så att säga, men kan man göra dom brant? eller faller dom av då?

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 12 sep-12 kl 08:46 »
Jag måste tyvärr sätta pinnen högt då det blir svårt att inreda annars...var ju ursprungligen ett ankhus o då spelade det ingen roll var dörrarna satt.  ::)

Kan man möjligtvis sätta stegen längs med pinnen, på tvärsan över rummet sas. Annars kommer den ivägen både för min dörr in o hönornas lucka ut, alternativt blir brantare än K2...  :P
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 12 sep-12 kl 09:10 »
Klart  att du kan sätta stegen längs med sittpinnen, om du nu tror att den behövs. Mina lätta höns flyger lätt upp över 2 m för att sätta sig i trädgrenar, mina ganska tunga wyandotter flyger utan problem upp till sin sittpinne på ca 1,6 cm höjd. Har aldrig ens övervägt att sätta dit en trappa/stege.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 12 sep-12 kl 15:31 »
Har märkt att min ena brahma-höna inte gillar att flyga upp till pinnen när den sitter så högt. Damerna har lite svårt att ta sig ner också, Henning tar ett elegant skutt (hela kåken gungar) men damerna...de liksom mer kraschlandar.  :o

Tänkte även att stegen kunde tjäna som extra-pinne åt faverollerna innan de går till slakt. Det ryms många fler på själva pinnen men de vill fortfarande klumpa ihop sig o har stor respekt för fam H. Brahma.  ;D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser