Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄNTLIGEN hönshus!!  (läst 8034 gånger)

knatt

• Finland
ÄNTLIGEN hönshus!!
« skrivet: 22 aug-12 kl 21:00 »
Idag kom äntligen mitt lilla hönshus, lite för litet (annonsen lovade ett större)
det är 3,7x 2,2 m lite drygt 8m2. takhöjd ca 185.
Isolerat både i tak, golv och väggar. Mysigt och ljust, 3 fönster.
Enda såliga är att lyftkranen i försäljarens ända var DÅLIG = takplåtarna skrynklade i hop sej vid lyften >:(, men jag tror det är relativt lätt fixat. Vi har nån plåtbit i nåt hörn.
NU VILL JAG HA ER SYN PÅ HUR MAN BÄST SKULLE UTNYTTJA KVADRATMETRARNA !!!
Jag har för tillfället 7 hönor+tupp, medelstora. Sedan har jag 6 st kycklingar, dvärgkotchin. men vet inte ännu hur många hönor det är.
Så hur många höns skulle ni sätta dit? Jag hade tänkt 2 per kvadrat, men någon sa att det är för mycket. Hade tänkt göra 2 burar, då de 4 hybriderna är lite syrliga mot nykomlingar. Vi får se..
Här kommer ngr bilder :

Taket...

Bortre hörnet, här hade jag tänkt spara endel av hyllan till räden.

främre hörnet

mitt i finns en hylla, där skulle man bra få mellanvägg till de två burarna, eller så kunde man göra ett litet foderförråd?

sedan skulle det vara bra med en liten "farstu" så att hönsen inte springer ut när man öppnar dörren..

tips tack!! :)

Humla

• Närke
SV: ÄNTLIGEN hönshus!!
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 21:21 »
Åh! Vilken praktisk bod! Får man vara fräck och fråga vad du fick betala?

knatt

• Finland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 21:36 »
ja inte var det billigt. men det billigaste flyttbara jag sett på hela sommaren (lusläsit alla annons sidor)
själva huset var inte så farligt dyrt, om man tänker att jag inte kan och ingen annan hinner bygga själv (400 euro var det). transporten därimot var dyr. även den hälften billigare än andra företag jag frågade.( nästan lika mycket till...)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 aug-12 kl 21:47 »
Ska de hålla värme bra på vintern, så tycker jag att 2-3 stora höns eller 3-4 dvärgar per kvadratmeter är lagom. Under förutsättning att de har rejäla utegårdar, helst delvis under tak, så att de kan vara ute de flesta dagarna på vintern också.

Foderrum är bra och praktiskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 22:58 »
Kul med nytt hönshus att inreda!  :)
Mina tips; Bygg så att både gödselbord under sittpinnarna, och redena, hamnar minst 50 cm från golvet så att hönsen kan använda hela golvytan med bra ståhöjd.

Det är också fiffigt att göra en extra hönslucka i ett hörn så att du kan dela av en extrabur vid behov i framtiden. Till ruvhönor kanske : )

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 08:10 »
Mitt förslag är att du inte har fasta reden utan lösa som går att plocka bort. Så är det dels enkelt att ta bort dem och rengöra/kasta och sätta dit nya. För skitiga blir de. Och dels är det enkelt att flytta ruvande hönor till den plats där man vill ha dem.

Det gäller egentligen all inredning. Avtagbart och utbytbart.

Så rent och enkelt som möjligt i hönshuset. Måla gärna väggarna så är det enklare att hålla rent.

Lycka till! :)

knatt

• Finland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-12 kl 15:46 »
tack för alla svar  :D
bajsbräda under rädena och på så sätt att golvytan går att utnyttja hade jag tänkt.
mm..om rädena skall gå att flytta, bör jag inte spara nåt av hyllan.. hur skall jag då bygga? hur stort räde skall en inte så liten höna ha?
jag har tänkt kalka väggarna och taket. allternativt om jag får tunn skiva (vattenfast faner) så sätter jag det, så är det inga skarvar.. men det måste målas, det är så dyster färg på skivorna.
på golvet nån sorts cellplast.. eller är det ohygieniskt? svårt att hålla rent? nån hård sort...gubben skulle titta vad han hittar.

knatt

• Finland
« Svar #7 skrivet: 23 aug-12 kl 19:11 »
nu blev det stopp..
rev ner alla hyllor. det blev ljusare.
kalkade taket..och kom på en bra lösning för hur jag ska få allt utrymme använt, men det kräver att jag använder den andra dörren. den visade sej vara fastspikad, och utan ena gångjärnet :( så det var inte så lätt som jag trodde.

men vad tycker ni om detta :
om jag öppnar den andra dörren så får jag en bur på 1,2x2,2 m den skulle kunna ha de 4 hybriderna + eventuellt en höna, det andra utrymmet skulle bli lite större, ca 1,8x2,2.. då skulle det bli en del på ca 0,75x0,5 för att bara stå på och rakt fram en ca 1x0,5 hylla uppe för foder och en liten bur nere för tex ruvande höna.

typ så här.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 23 aug-12 kl 19:32 »
oj vilket fint hönshus det kommer bli!!! grattis till det  :) synd med taket.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

knatt

• Finland
« Svar #9 skrivet: 23 aug-12 kl 20:24 »
ja det var ju totalt onödigt :/

knatt

• Finland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-12 kl 10:24 »
takhöjden är 193 kom jag fram till idag när jag nu sen eftersom ingen har nekat mej, börjat sätta cellplast på väggarna som isolering.. det andas ju inte. så jag vet inte hur detta kommer att sluta.
men i en heldel trådar sägs att det skall sättas plast i väggarna, kan detta vara samma sak.. det vet jag inte, vi får prova en vinter, fiunkar det inte är det lätt att riva ut.
vad jag skall göra med taket och golvet skulle jag behöva få råd till!
taket är lite isolerat men inte mycket. och golvet är plank.. skall jag sätta nåt på eller blir det hemskt fuktigt om jag har torv/spån stö?

tacksam för tips!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-12 kl 10:44 »
Cellplast? "Ingen har nekat dig"? Hur menar du nu?

Det går kanske att isolera med cellplast av frigolit-typ, men du hade ju föreslagit det på golvet så jag antog du skrev fel och menade plastmatta eller linoleum du fått tag på.

Själv isolerade jag golv väggar och tak med mineral-ull av typen lambda från byggmax. Jag drog över byggplast innan jag la på ytskiktet som hos mig är osb- skivor i tak och vägg, samt råspont på golvet. Har målat allt med modern skit-färg som står mot fukt, typ våtrumsfärg frön beckers tror jag det var.

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 aug-12 kl 16:31 »
Varför isolera?

Höns tycker om vindfri och fuktfritt. Det gör inte så mycket att det är kallt på vintern. Det är klart det är jobbigt för att vattnet fryser hela tiden men det får man ta.

Jag satte vindpapp i väggarna i vårt hönshus och sen skivor. Tre lager alltså: brädor för ytterväggen, vindpapp och skivor. Bor i Småland. Ungefär två-tre månader har jag värmelampa för vattnets skull, men det hjälper inte så bra ändå.

Men pröva gärna! :)

Nissepisse

« Svar #13 skrivet: 25 aug-12 kl 17:35 »
Lite fakta med tanke på att du nämnde plast ovan:
Plast (ålderbeständig plast) sätter man på insidan av väggen/taket, men bakom gips el. dylikt, för att hindra att varm fuktig luft flyttas ut genom väggen. I väggen kommer den nämligen kylas ner ju längre ut genom isoleringen man kommer och ev. kondensera, vilket man inte vill. (varm luft kan hålla mer vätska än kall)
Är huset inte alltid uppvärmt så används ingen plast utan man låter istället väggarna andas så bra som möjligt. Problemet med kondens i väggarna finns ju inte iom. att temp.-skillnaden inte är så stor ute mot inne. Är det ordenligt med luftspalt i väggen behövs kanske heller ingen plast.
Rätta mig gärna om jag har fel, men så har jag förstått det.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 aug-12 kl 17:59 »
kul med hönshus,vi byggde ett i sommar och är supernöjd :) golvet som var i trä täckte vi med en plast/golvmatta som vi sparat från vi renovera golven i vårt hus....den var toppen! bara att ta ut spån och tvätta golvet när det behövs:)

knatt

• Finland
« Svar #15 skrivet: 25 aug-12 kl 22:02 »
tack igen!
ja jag vet inte vad jag ska göra.. huset har alltså yttre brädfodring, innanför det vindpappskiva(?heter det så??, sån där svart) sedan lite ull, sedan PLAST sedan tunn innepanel.plasten innanför panelen är dock igenomslagen med spik på många ställen.
ska jag bara kalka väggarna då? det är ju ganska mycket springor i panelen. men snabbast kalkar man ju det.
värmen lär inte hållas inne..men om ni tror dom klarar det. vi har kalla vintrar när det väl blir kallt(södra finland).
säg ännu vad jag ska lägga på golvet! hade tänkt försöka mej på sån där bädd som man har åt hästar, som brinner lite, så det skulle värma.kan man lägga det rakt på plankgolv??
gud hur jag ställer dumma frågor ::) men HJÄLP MEJ GJÄRNA!

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 aug-12 kl 09:38 »
gud hur jag ställer dumma frågor ::) men HJÄLP MEJ GJÄRNA!

Inga dumma frågor! Jag har ställt allihopa innan! Bara fortsätt! :)

Jag har betong och jord/grusgolv i mitt hönshus. Vet ej hur det blir med brädgolv. Men ventilation är bra. :)

Om du har en liten värmekälla under vintern (några plusgrader kanske?) och god ventilation så tror jag det inte blir så farligt med plasten i väggarna. Du får pröva och se vad som händer.

Fukt ser man ganska lätt och kan dessutom mäta, så det är lätt att öka värmen på vintern.

knatt

• Finland
« Svar #17 skrivet: 28 aug-12 kl 17:12 »
ja det här blir inte alls som jag tänkt mej :(
nästa år får jag dra ut allt och göra det så som jag tänkt. nu blir det ett experiment, och jag får lära mej av misstagen. detta blir första vintern med höns.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 29 aug-12 kl 11:38 »
Varför så nedslagen? Ta det lugnt.

Du har ett bra hus. Det är ju redan isolerat enligt dig. Då kan du ju prova en vinter, med värme. För det hade du väl tänkt ha om det kan bli riktigt kallt hos dig? (flyttbara element på hjul är inte svindyra, kolla om er motsvarighet till bygg/varuhus - hos oss jula, biltema etc.)

OM du tycker det drog för mycket el så isolerar du mer till nästa vinter.

Lägg ingen djupströbädd som ska brinna på plankgolvet, det mår nog inte golvet bra av. Lägg 10 cm strö så isolerar det en aning. Gödsla sen ut som vanligt under vintern.

Jag har brädgolv och det har inte blivit fuktigt med beläggning på knappt 3 hönor per kvadratmeter, och jag städar golvet var tredje eller var fjärde vecka.

knatt

• Finland
« Svar #19 skrivet: 29 aug-12 kl 11:56 »
jag blir på dåligt humör när det inte finns de rätta materialen, och tyvärr for alla mina pengar till själva huset.
så det finns olovligt mycket springor som drar åt sej ohyra.
tack för tipset, jag tänkte lägga torv+kutterspån på golvet.
det är isolerat i både tak,väggar och golv, men HUR mycket så det vet jag inte exakt. ca 10 cm skulle jag tro.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser