Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ÄNTLIGEN hönshus!!  (läst 8033 gånger)

knatt

• Finland
SV: ÄNTLIGEN hönshus!!
« Svar #20 skrivet: 29 aug-12 kl 20:37 »
jag sade till gubben i morse att virket jag återvanvänt från hönshuset börjar vara slut. spiken likaså,
nå han tog en stock ( ! ) och sågade trappsteg i den. och vips så var en  elefantsäkrad trappa färdig till sittpinnen.
den är fel väg enligt mej, men rätt enligt honom. jag näns inte säga att den är lite onödigt massiv.. den tar upp 2 hönors sittpinneplatser...han var ju gullig och hjälpte till.

sen fick jag redet färdigt, gud vet hur många löss som kommer att flytta dit.
kanske hålena är för stora?

fel väg?

« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 20:39 av knatt »

knatt

• Finland
« Svar #21 skrivet: 01 sep-12 kl 20:04 »
nu e det färdigt!

knatt

• Finland
« Svar #22 skrivet: 05 sep-12 kl 09:31 »
Hönsen har inte fått vara över natt där ännu, men på dagen har jag haft dörren öppen, så de kunna kika in,
Idag låg Klara i nedersta redet!! Så kanske det fick godkänt. men kanske det bara är det nedersta som duger..

knatt

• Finland
« Svar #23 skrivet: 08 sep-12 kl 19:26 »
nu har hönsen flyttat in i nya huset, så att de sover inne på nätterna men går ut på dagarna.

Jogar

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 sep-12 kl 19:30 »
Ser finfint ut! Och pannan redo för stekta ägg ser jag :P

knatt

• Finland
« Svar #25 skrivet: 08 sep-12 kl 19:36 »
det stör mej att det är så litet, men kanske jag kan klämma in 16 höns på 8 m2?
pannan är alltid redo, detta är en nödlösning, jag ska fundera ut nåt bättre :)

knatt

• Finland
« Svar #26 skrivet: 08 sep-12 kl 20:06 »
var och tittade till hönsena och bara 3 hade fattat att kliva upp på sittpinnen, 3 trängde in sej i samma rede och tuppen + en höna låg i ett hörn..

Smajsan

• -
« Svar #27 skrivet: 08 sep-12 kl 20:13 »
Grattis till hönorna att dom har fått flytta in i sitt nya hem  :) jag tror det tar några dagar innan de sitter på pinnar allihop,jag fick lyfta dit mina i början.Det blev ett jättefint hönshus.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jogar

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 sep-12 kl 21:42 »
Har du sett om de använder den "felvända" trappan då?  Går den förövrigt inte att vända på? Den sitter väl inte fast?  Om det nu är fel håll överhuvudtaget ???

knatt

• Finland
« Svar #29 skrivet: 09 sep-12 kl 09:57 »
jo dom har gått på trappan, och jag kom fram till att den är rättvänd, fast den ser avig ut ;)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 11 sep-12 kl 13:26 »
Så fint och mysigt!
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

knatt

• Finland
« Svar #31 skrivet: 11 sep-12 kl 21:47 »
tack hörni!

nu har hönsen bott i huset någon natt, och redet jag byggde med stort besvär är överlopps. de sover i nedersta redet, men äggen lägger de i hörnet under foderhyllan. får fixa dit någon låda istället...

andtol

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 12 sep-12 kl 13:57 »
Så gjorde mina också i början. Och ibland har de lagt ägg utomhus också...

Vänta ett tag så kanske de växer till sig och väljer redet av sig själv?

Hur gamla är hönsen?

knatt

• Finland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-12 kl 21:47 »
hönsen är mellan 3,5 och ½ år. De har hittills bara sovit i redet.
Och hörnet de valt är det mörkaste, så de ska få en låda där. redet kan jag lika gärna ta bort och få bättre golvutrymme.

annat jag märkt att jag måste fixa till på denna vecka är bajsbräda.. jag gjorde ingen, men det ska jag göra. så kan man skrapa ner bajset istället för att " mocka" runt med en liten spade..

kan ni svara på hur jag bör fixa belysningen? hönshuset hade ett lysrör. det lyser upp bra, men kan man koppla en klocka till den? helst skulle jag vilja att medan lysröret slocknar, tänds någon liten natt lampa så de ser att ta sej till sittpinnarna..

hur långa dagar måste de ha ? om jag tänder lampan kl 6 när jag far på jobb, när kan den tänkas släckas? eller kan man " ta till vara" den naturliga skymningen? alltså ha lampan på mellan 6-15 kanske och på så sätt ge tid till att hitta pinnen, eller får de för lite ljus då? jag är inte ute efter maximal äggproduktion.

andtol

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 sep-12 kl 09:25 »
Har du tänt lampan i hönshuset dygnet runt?

Jag har ingen lampa i hönshuset, förutom på vintern när det är som kallast har jag en värmelampa för vattnets skull. Hönsen klarar sig utmärkt ändå att ta sig in där de vill sitta, någon timme innan skymning.

Det blir väldigt dammigt i hönshus, är lysrörslampan godkänd för ladugård? Vad heter det? IP65?

Neon Knight

• -
« Svar #35 skrivet: 15 sep-12 kl 10:33 »
det stör mej att det är så litet, men kanske jag kan klämma in 16 höns på 8 m2?

0,5 m2 per höna är absolut inte trångt.

Det blir väldigt dammigt i hönshus, är lysrörslampan godkänd för ladugård? Vad heter det? IP65?

I dammiga miljöer som hönshus bör man ha D-märkta armaturer. Skall den monteras på brännbart underlag gäller dessutom F-märkning.

knatt

• Finland
« Svar #36 skrivet: 15 sep-12 kl 17:10 »
jag har faktiskt inte kollat för hittills har jag bara haft på lampan ibland en stund..men tror inte den är D märkt eller passande för ladugårdar ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser