Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maran, rasstandard och avel  (läst 9748 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Maran, rasstandard och avel
« skrivet: 21 aug-12 kl 20:04 »
Jag har sökt mycket information om rasen Maran, men inte lyckats få svar på alla frågor.. Flera har även frågat mig om avel och rasstandard angående rasen Maran och tänkte därför skapa en tråd för tips, länkar och diskussion för marannördar ;D.

Min fråga är om benfärgen har någon betydelse vid avel av blå och svart kopparmaran? Jag kan ej hitta den infon eller så har jag svårt att översätta det jag läst... ::)

jerker_s

• Södermanland

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Maran, rasstandard och avel
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 12:50 »
I den länk du skickade...

Tarsi :              average size, with some feathers white or lightly pink coloured for all the varieties except for the BLACK, BROWN-RED and BIRCHEN Marans
were grey or dark grey is permitted, although not preferred, for both sexes. Four long and well separated toes with the outer one sparsely feathered.
The claws are white or horn- coloured

Ben:   normala i storlek, med lätt befjädring (med några fjädrar) vita eller ljusrosa i färgen för alla färgvarianter förutom Svarta, Brun-Röda (koppar) och Björkfärgade Maraner där grå eller mörkgrå är tillåtet , dock ej önskvärt. för båda könen. Fyra långa och väl åtskiljda tår med den yttersta sparsamt befjädrad. klorna vita eller benfärgade.

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

jerker_s

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 19:18 »
I den länk du skickade...

Tarsi :              average size, with some feathers white or lightly pink coloured for all the varieties except for the BLACK, BROWN-RED and BIRCHEN Marans
were grey or dark grey is permitted, although not preferred, for both sexes. Four long and well separated toes with the outer one sparsely feathered.
The claws are white or horn- coloured

Ben:   normala i storlek, med lätt befjädring (med några fjädrar) vita eller ljusrosa i färgen för alla färgvarianter förutom Svarta, Brun-Röda (koppar) och Björkfärgade Maraner där grå eller mörkgrå är tillåtet , dock ej önskvärt. för båda könen. Fyra långa och väl åtskiljda tår med den yttersta sparsamt befjädrad. klorna vita eller benfärgade.

TACK så jättemycket!! Vad jag har läst den texten många gånger utan att förstått den, har till och med översatt den med google översättning utan att förstå....

Är svarta samma som svarta koppar?

Men hur skall man tolka "grå eller mörkgrå är tillåtet, dock ej önskvärt"? Vad är önskvärt?

Vad räknas blå koppar in som för färg av de nämnda?

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 19:22 »
finns den inte på svenska?

Jag har inte hittat några bra sidor om rasstandard på svenska.
De sidor jag länkat är de bästa sidor jag hittat, dock är jag dålig på engelska.. men använder google översättning..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-12 kl 19:26 »
För att få fram bra information om maraner så bör man vara en hejjare på franska... ;) Fransmännen är sådär bra på engelska, och är det nån som kan maraner så är det fransmännen. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-12 kl 19:30 »
För att få fram bra information om maraner så bör man vara en hejjare på franska... ;) Fransmännen är sådär bra på engelska, och är det nån som kan maraner så är det fransmännen. ;)

/Sara

Jo så är det ju.... kan du franska... ::) ;D

Ha du några bra sidor att länka, kanske går att köra google översättning på dem..??

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 23 aug-12 kl 20:08 »
Nä, jag är urusel på franska... Kan typ bara fråga vad klockan är...  ;D  Men börja med att läsa allt på den engelska versionen av sidan, finns en del där, men inte alls lika mycket som på den franska sidan.

Man kan även testa att gå med i deras forum på marans.eu och be dom om hjälp, finns många hjälpsamma där inne. Men det var längesen jag var in där, så jag vet inte hur aktivt det är för tillfället. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

jerker_s

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 18:52 »

Men hur skall man tolka "grå eller mörkgrå är tillåtet, dock ej önskvärt"? Vad är önskvärt?

Måste ju vara så att hos svart kopparmaran måste ju svarta ben vara att föredra, dock är gråa godkända... eller vad tror ni..???

jerker_s

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-12 kl 22:03 »
Om någon är intreserad så verkar det vara så att grå till svart är det som gäller på Maranbenen (om jag förstått det rätt), åtminstonde på de svarta.. Blå koppar är vad jag förstått ingen godkänd färg, så kriterier är svåra att hitta...

Tråkigt att det är så lite intresse för maranavel här... Vore ju kul om vi tillsammans kan förbättra Maranstammen här i Sverige med hjälp av att utbyta kunskap..
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 10:02 av jerker_s »

Minimika

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 25 aug-12 kl 23:16 »
Hejsan!

Jag är intresserad! Har vetefärgade maraner. Här en länk

http://marans-club.chez-alice.fr/varieang.htm#varietes

Vi får kanske lägga in lite bilder här?! Jag tycker maranerna är så vackra!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 26 aug-12 kl 08:34 »
Hejsan!

Jag är intresserad! Har vetefärgade maraner. Här en länk

http://marans-club.chez-alice.fr/varieang.htm#varietes

Vi får kanske lägga in lite bilder här?! Jag tycker maranerna är så vackra!

Vetefärgade är riktigt fina de med! Jag tycker Maran är den mest fullländade hönsrasen då den är efter rasstandarden, med sin ståtlighet, snabbvuxen (bra slaktkropp), vackra ägg mm.. Extra kul att försöka få fram så mörka ägg som möjligt.. Klart vi vill se bilder på dessa vackra djur!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-12 kl 08:37 »
Den sida som gett mest information vid överättning med google efter allt mitt letande är än så länge
http://www.marans.eu/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 27 aug-12 kl 08:32 »
Om man vill avla efter den Scndinaviska standarden så är "köttfärgade" ben dvs hudfärgade med ev  inslag av hormonrött det som gäller. Benbfjädringen ska vara lätt men det ska finnas fjädrar på den yttersta tån. Det gäller alla färger.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jerker_s

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 27 aug-12 kl 19:51 »
Om man vill avla efter den Scndinaviska standarden så är "köttfärgade" ben dvs hudfärgade med ev  inslag av hormonrött det som gäller. Benbfjädringen ska vara lätt men det ska finnas fjädrar på den yttersta tån. Det gäller alla färger.

"köttfärgade", vad är det för färg? Rått kött? Typ rosa/hudfärgade..??

Gäller det endast i skandinavien eller i fler länder? Frankrike, England?

Det är ju inte så lätt med översättningen... men man kunde ju tolka den franska sidan lite olika med google översättning..

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 27 aug-12 kl 22:38 »
"köttfärgade", vad är det för färg? Rått kött? Typ rosa/hudfärgade..??

Gäller det endast i skandinavien eller i fler länder? Frankrike, England?

Det är ju inte så lätt med översättningen... men man kunde ju tolka den franska sidan lite olika med google översättning..
Jag har inte franska eller engelska standarden och då den inte gäller om man vill visa sina djur på utställning i Sverige föredrar jag att avla efter den standard vi har. Köttfärgade är precis som jag skriver i mitt tidigare inlägg
...dvs hudfärgade med ev  inslag av hormonrött det som gäller....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 aug-12 kl 22:53 »
Den franska klubbens hemsida finns på engelska oxå (om du missat det ;) ) dock hittar jag inget om benfärg i deras standard som ligger på hemsidan, inte hittar jag det på engelska klubben heller. Som Azoo-Lina skriver så är det nog bäst o avla på den skandinaviska standarden.

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 28 aug-12 kl 09:56 »
Den franska klubbens hemsida finns på engelska oxå (om du missat det ;) ) dock hittar jag inget om benfärg i deras standard som ligger på hemsidan, inte hittar jag det på engelska klubben heller. Som Azoo-Lina skriver så är det nog bäst o avla på den skandinaviska standarden.

Vad jag kan få fram så har de riktlinjer på den franska sidan, som tidigare diskuterats i tråden! Jag har läst både den engelska sidan och den engelska klubbens..

Visst är det bra att hålla sig till våra riktliner! Var bara nyfiken och intreserad... om någon visste.. Det vore ju bra om vi har samma riktlinjer i sverige som i andra länder tycker jag..  Sen har jag heller inte tidigare fått fram någonstans om riktlinjer angående detta efter mycket letande... Även om jag inte skall ställa ut mina djur, så kan det ju vara trevligt att inte förstöra rasen, utan göra vad man kan för att förbättra aveln i sverige!!!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 28 aug-12 kl 10:05 »
Köttfärgade är precis som jag skriver i mitt tidigare inlägg

Sorry, jag missade att du skrev hudfärgade också!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 28 aug-12 kl 19:29 »
På den Franska maranklubbens hemsida står följande om benen:

average size, with some feathers; white or lightly pink coloured for all the varieties except for the BLACK and for the BROWN-RED and for the BIRCHEN Marans hens (grey or dark grey). 4 long and well separated toes with the outer one sometimes feathered. The claws are white or horn- coloured

Vilket sammanfattningsvis skulle innebära att dom ska ha köttfärgade ben med undantag för svarta, koppar och björkfärgade där grå eller mörkgrå ben är OK för hönor.
Klorna ska alltid vara vita eller hornfärgade.

I listan över allvarliga fel står det svarta eller gula ben samt ben utan befjädring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser