Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idiotbank  (läst 1832 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Idiotbank
« skrivet: 12 dec-06 kl 21:45 »
Jag har varit kund i Skandiabanken i ungefär fem år pga deras excellenta sajt som fungerar utmärkt med Mozilla/Firefox och Linux. Igår möttes jag plötsligt av meddelandet:

För att uppnå högsta möjliga säkerhet måste vi ställa vissa krav på din dator och din browser. Våra tester visar att du använder följande:

browser:       Mozilla
version:       1.8.0.8
plattform:       Linux
cookies:       Ja

Tyvärr kan du inte använda vår tjänst med din konfiguration.

Jag tror självklart att det är något misstag och ringer upp dem och frågar. Nejdå, kombinationen Mozilla och Linux fungerar inte, får jag veta. Jag provar med lite "fejkade" inställningar, t.ex. Netscape 6 och Linux, vilket förstås fungerar precis lika bra som vanligt trots att det fortfarande är Mozilla och Linux i verkligheten.

Provar idag igen, blir fortfarande inte insläppt, ringer igen och ber dem avsluta mitt konto och föra över behållnigen till mitt personkonto. Istället föreslår de att jag skall fejka att jag använder en annan browser än Mozilla! Jag blir lite förvånad, vad är det för mening med att först spärra ut mig och sedan föreslå att jag skall kringgå spärren?

Citera
> Hej!
> Beklagar att du har problem att logga in på Internetkontoret.
> Några av våra Linuxanvändare har löst problemet genom att ändra i
> "User agent switcher". https://addons.mozilla.org/firefox/59/

Men det är ju trams. Man kan inte först spärra ut sina kunder och sedan
rekommendera dem att fejka sig förbi spärren. Den enda vettiga lösningen är
att ta bort spärren.

F.ö. har jag använt kombinationen Mozilla/Firefox och Linux med
Skandiabanken i fem år. Det fungerar absolut perfekt och är huvudorsaken
till att jag är kund. Det kundförhållandet upphör i morgon om jag
fortfarande inte kommer åt mina pengar.

Citera
> Jag beklagar att du inte vill acceptera den mycket förnämliga lösningen
> med user agent switcher och den olägenhet allt detta medför. Det var
> aldrig meningen att "låsa ut" linuxanvändare. Jag hoppas du har möjlighet
> att finna alternativ så länge problemet består och hoppas att du inte
> byter bank pga ditt operativsystem. Jag är övertygad om att vi har många
> bra tjänster som är konkurrenskraftiga i förhållande till andra banker som
> kan övertyga dig om att ändå bli kvar.

Jag byter inte bank på grund av mitt operativsystem. Jag byter bank på grund
av att jag är utspärrad utan godtagbart skäl. Problemet finns inte i min
ände och jag tänker inte "lösa" det i min ände.

Så nu får det bli Nordea och skraplotter i fortsättningen. Det ironiska är att jag började använda Skandiabanken därför att Nordeas sajt på den tiden fungerade uruselt med Mozilla och Linux.

lite_av_varje

• Gäst
Re:Idiotbank
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 20:57 »
Jag har varit kund i Skandiabanken i ungefär fem år pga deras excellenta sajt som fungerar utmärkt med Mozilla/Firefox och Linux. Igår möttes jag plötsligt av meddelandet:

För att uppnå högsta möjliga säkerhet måste vi ställa vissa krav på din dator och din browser. Våra tester visar att du använder följande:

browser:       Mozilla
version:       1.8.0.8
plattform:       Linux
cookies:       Ja

Tyvärr kan du inte använda vår tjänst med din konfiguration.

Jag tror självklart att det är något misstag och ringer upp dem och frågar. Nejdå, kombinationen Mozilla och Linux fungerar inte, får jag veta. Jag provar med lite "fejkade" inställningar, t.ex. Netscape 6 och Linux, vilket förstås fungerar precis lika bra som vanligt trots att det fortfarande är Mozilla och Linux i verkligheten.

Provar idag igen, blir fortfarande inte insläppt, ringer igen och ber dem avsluta mitt konto och föra över behållnigen till mitt personkonto. Istället föreslår de att jag skall fejka att jag använder en annan browser än Mozilla! Jag blir lite förvånad, vad är det för mening med att först spärra ut mig och sedan föreslå att jag skall kringgå spärren?Så nu får det bli Nordea och skraplotter i fortsättningen. Det ironiska är att jag började använda Skandiabanken därför att Nordeas sajt på den tiden fungerade uruselt med Mozilla och Linux.

hej ulric, hur går det? har du bytt till skraplotter hos nordea eller?? hur blev det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser