Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pension  (läst 1726 gånger)

Kira

• Småland
Pension
« skrivet: 18 aug-12 kl 10:22 »
Ni som är egna företagare, hur gör ni med pensionen? Hur fungerar systemet för egna företagare? Måste man spara privat?

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Pension
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 20:22 »
Jag har inget bra svar på frågan, men en tanke som slår mig är att det är väl bara inkomst av tjänst som är pensionsgrundande? I så fall beror det väldigt mycket på hur mycket du tar ut i lön. I normalfallet är ju avsättning till tjänstepension också angiven som en andel av lönen, i alla fall när man är anställd.

Dvs om man väljer att behålla så mycket pengar som möjligt i företaget (ta ut liten egen lön) så kommer pensionen att bli därefter. Av det följer att ett privat pensionssparande i praktiken blir en nödvändighet om du vill ha en vettig månadsinkomst efter att du går i pension, om du inte hör till det lyckliga fåtal som lyckas sälja sitt företag och tjäna en rejäl slant samt också förvalta denna väl.

Naturligtvis förutsätter det här resonemanget ett jämfört med idag oförändrat pensionssystem, men frångår man det så blir ju alla diskussioner bara mer eller mindre gissningslekar. Det kan vara konstruktivt på sitt sätt, men svarar ju inte ett dugg på din fråga.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-12 kl 23:33 »
Det beror ju som sagt på vad man tar ut i lön från sitt företag, dvs inkomsten man redovisar i deklarationen.

Oftast har det ju i alla tider varit så att små företagare gjort allt för att undvika skatt så långt det går, och deklarerat låga inkomster, och då blir ju pensionen därefter.

Drar man in 250 000 innan skatt men efter egenavgifterna, så får man ju en hyfsad pension likt alla andra vanliga löntagare.

Så en pensionsförsäkring är ju bra, och avdragsgill som för alla andra.

Sen kan man även trixa lite, och sätta av pengar i expansionsfonder, som man sen återför efter pensionen. Då betalar man ju lägre egenavgifter och skattar mindre än man hade gjort om man plockar ut dom innan pensionsdagen.

pindel

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-12 kl 19:30 »
Under mina tio år som egenföretagare har min revisor tjatat om att jag måste börja pensionssparande. Har haft en lagom omsättning för att hålla företaget flytande, men aldrig tagit ut mycket lön, det har inte funnits utrymme. Något sparande blev det aldrig, men nu startade vi AB i våras. Sedan dess är jag anställd i företaget och har inte stor lön, men betydligt mer än jag är van vid.
Rekommendationen är förstås att pensionsspara, men det är inte alltid lätt att få till det...

MagnusH

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-12 kl 17:10 »
Systemet fungerar så att du får lika mycket i påension som en klöntagare som haft samma "lön" som du har efter egenavgifter. Haken är att man kan snåla rejält med den här "lönen", så om man gör det får man tänka på vad man nissar. Även sjukförsäkring etc.
Jag sparar i företaget istället, och så har jag lite pensionsförsäkringar från mitt tidigare jobb. Sparar inget erxtar pensionsförskäringar sedan 8 år tillbaka. Jag tror pengarna kan användas bättre innan jag pensionerar mig.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 01 nov-12 kl 17:50 »
Pension är pengar som börshajar vill komma åt att spela på Börsen med, fast de inte är hans egna. Det fanns en tid även jag svalde betet men inte de sista åren.

Varför tror ni de ringer runt och vill "förvalta" dina och mina pensioner?
För vår skull eller för sin egen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-12 kl 18:37 »
Pension är pengar som börshajar vill komma åt att spela på Börsen med, fast de inte är hans egna. Det fanns en tid även jag svalde betet men inte de sista åren.

Varför tror ni de ringer runt och vill "förvalta" dina och mina pensioner?
För vår skull eller för sin egen?

Det är skillnad på pensionssparande och pensionssystemet allmänt, och företag som har som en del av sin affärsidé att tjäna pengar på detta.

Själv har jag för tillfället 100% av mina bundna pensionspengar som jag har kontroll över (tjänstepension, premiepension och privat bundet pensionssparande) i olika slags räntepapper. Det har varit en ganska bra strategi för tillfället i alla fall. När tydligen inte ens AP-fonderna klarar av att slå avkastningen på svenska statspapper med aktieinvesteringar, så känns det helt okej med en sådan allokering även privat - jag lär ju i alla fall inte lyckas bättre. Sen pensionssparar jag också i att göra i ordning huset och betala av på lånen. Det realistiska målet är total personlig skuldfrihet och en bostad utan renoveringsbehov (utom mindre, löpande underhåll) inom sisådär femton år, det förhoppningsfulla målet är att klara av det inom tio år.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser