Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lingon  (läst 5577 gånger)

Älgen

  • Inlägg: 12
    • Halland
Lingon
« skrivet: 18 aug-12 kl 00:00 »
Har varit ute idag och plockat ca 100 liter lingon, härligt med det röda skogsguldet

TheoA

  • Inlägg: 259
    • Södermanland
SV: Lingon
« Svar #1 skrivet: 18 aug-12 kl 00:12 »
Vågar jag frga hur lång tid det tog..  ???
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Älgen

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Lingon
« Svar #2 skrivet: 18 aug-12 kl 00:21 »
Det tog ca 5 timmar

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Lingon
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 00:45 »
Har varit ute idag och plockat ca 100 liter lingon, härligt med det röda skogsguldet
-Jisses snacka om att spendera dagen.. Ja ja det funkar ju att frysa och göra sylt efterhand..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Lingon
« Svar #4 skrivet: 18 aug-12 kl 06:42 »
Med bärplockare då väl? Men tar det inte lång tid att rensa sen? Blir så avis, jag har plockat (och rensat!) många timmar redan i år, men ännu inte fått ihop mer än att det ätits upp ganska omgående :) (måste ha en synnerligen ineffektiv plockstil!)
Tala ut människa!!!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lingon
« Svar #5 skrivet: 18 aug-12 kl 12:24 »
Att plocka 20 liter lingon per timme är inget problem alls, och lingon är inget problem alls att rensa med ett rensgaller


Coyote

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
SV: Lingon
« Svar #6 skrivet: 18 aug-12 kl 12:47 »
Lingon är ju inte alls mosiga av sig som ex. blåbär.

Det går jättesnabbt att plocka lingon även utan bärpockare, bara att "dra ner bären" i hinken. :)


KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Lingon
« Svar #7 skrivet: 18 aug-12 kl 14:27 »
Jag trodde inte de var mogna redan?
Var är det du plockat?

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Lingon
« Svar #8 skrivet: 18 aug-12 kl 14:43 »
Att plocka 20 liter lingon per timme är inget problem alls, och lingon är inget problem alls att rensa med ett rensgaller



Det går jättesnabbt och smidigt att rensa med denna! Man kan ta med den ut i skogen och rensa på plats så är man redan färdig när man kommer hem :D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Lingon
« Svar #9 skrivet: 18 aug-12 kl 14:56 »
Själv byggde jag en sådan här:


Den rensar en hink blåbär på några minuter.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lingon
« Svar #10 skrivet: 18 aug-12 kl 17:14 »
Ja det blir säkert mycket nyttiga blåbär, med extra fiber

backtonature

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
SV: Lingon
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 17:29 »
Koka en lag på en liter vatten och en halv liter socker, häll i lingon i glasburkar och slå på lagen när den kallnat. Sätt på lock och ställ burkarna (upp och ner) kallt i minst 2 månader.
Otroligt gott att äta till glass - och till kött också. Men godast är det till glass.. :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 3 användare
Tli, mommo, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser