Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?  (läst 14805 gånger)

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #20 skrivet: 28 dec-06 kl 12:15 »
Finnemang med fakta, vilken källa har du? Nån beräkning som går att få se?

Jag kontaktade Öströö för flera månader sedan, de har aldrig svarat så jag gav upp dem. Men vad känner du till om deras legoslakt? Verkar ju skitbra!

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #21 skrivet: 28 dec-06 kl 14:51 »
Man kan visst det leva professionellt på gamlahalvutdöda raser. Kolla in det här företaget som lever på gutefår!

http://www.brunnsnas.se/

Pelargon

  • Gäst
Re: brunnsnas
« Svar #22 skrivet: 28 dec-06 kl 18:55 »
Man kan visst det leva professionellt på gamlahalvutdöda raser. Kolla in det här företaget som lever på gutefår!
http://www.brunnsnas.se/


Men snälla du......  ::)

Det är ju en Konferensgård med övernattning och mat !!!!!



louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #23 skrivet: 28 dec-06 kl 22:21 »
Tack Alte för att du är posivitiv!  

Förresten är jag inte man utan kvinna, alltid lika roligt med mitt androgyna namn:)

Pelargon, du kanske missade att gå in på deras butik? De säljer gutekött för 65 kr kilot, plus skinn å en massa annat.
« Senast ändrad: 28 dec-06 kl 22:22 av Lollo »

Pelargon

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #24 skrivet: 29 dec-06 kl 17:31 »
Men snälla Lollo......

Fåren är ett gulligt inslag för konferans människorna att se på !
(att man slaktar gutefår och säljer kött o skinn driver inte en stor herrgård!  :-X  )

De lever ju på konferans delen det är ju en självklarhet som jag inte trodde man behövde nämna ens.

Pelargon

Pelargon

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #25 skrivet: 29 dec-06 kl 17:33 »
Man kan ju undra över företagets val av Gutefår.

Inte speciellt mycket.... antagligen för att det är en bidragsberättigad ras och för att de har stora horn och ser skojiga ut för konferans människorna att se på  ;D

Pelargon

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-06 kl 00:24 »
Man kan visst det leva professionellt på gamlahalvutdöda raser. Kolla in det här företaget som lever på gutefår!

http://www.brunnsnas.se/


Hehe !!!

Att tro att Brunnsnäs lever på fåren är blåögt  :)

Det är ju en konferensgård som tar 5500:- per dygn för att hyra ut anläggningen.

5500:- x 5 dagar ger 27 500:- plus moms för en vecka
Vilket motsvarar ca 40 slaktade lamm :P

Hur många får dom har framgår ju inte men med lite sunt förnuft så inser man ju snabbt att det krävs många lamm/tackor för att uppväga inkomsterna från konferensdelen.

Men denna diskution är ju egentligen extremt teoretisk.
Det är ju bara för var och en att sätta sig ner och räkna på hur mycket man tänker sig att få in i inkomst och sen se hur många lamm man då ska slakta  ::)

Det blir en hel massa lamm om man ska överleva  :-\

Och detta har inget med positiva åsikter eller negativa sådana att göra utan helt enkel REALISM......

Storbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #27 skrivet: 02 jan-07 kl 08:56 »
Jag har ju som du vet kollat under tråden ;)

Men det är absolut ingen ekonomi i mobila eller lokala slakterier i den utsträckningen du är ute efter tyvärr  :-\

Det är dessutom för lågt slaktutbyte på de raser du vill ha för att löna sig vare sig du ska slakta dem på eget slakteri eller hemma.

Jag har flera vänner som testat att köpa lammkött från dessa raser och de har blivit väldigt besvikna.
Slaktvikter på runt 10-12 kg per lamm är inget ovanligt och då består slaktkroppen till 60-65% av ben och det vill inte folk betala för.

Speciellt inte om dom köpt av andra större raser förut.

Ska du sälja kött så satsa på köttrasfår !!

Storbonden :)


Hej Jag slaktade tre tacklamm för en dryg månad sedan och dom vägde 15,9 15,7 17,8 alla födda i april och har endast gått på bete och köttet är alldeles utmärkt. slaktade på sjöbo slakteri kostade 250/sek per lamm + moms och jag tog tillbaka allt för egen konsumtion.
MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #28 skrivet: 02 jan-07 kl 10:31 »
Hej Jag slaktade tre tacklamm för en dryg månad sedan och dom vägde 15,9 15,7 17,8 alla födda i april och har endast gått på bete och köttet är alldeles utmärkt. slaktade på sjöbo slakteri kostade 250/sek per lamm + moms och jag tog tillbaka allt för egen konsumtion.
MVH  Göran

Vad trevligt !

Dom var stora för att vara Gutelamm. Men lite små för att vara slaktbara om dom ska levereras till slakteri och ge tillbaka några pengar. Man vill ju helst att lammen ska väga runt 20 kg slaktade för att komma i rätt prisnivå.

Men du gjorde ju helt rätt som tog tillbaks dom ! Det ska man göra med de lamm som inte riktigt klarar optimal vikt.

Det går bra att få fina slaktvikter på ett parasitfritt bete men då gäller det att hålla det parasitfritt under kommande år.

Klart att köttet är utmärkt det är det väl från alla lamm som håller slaktbar vikt !? Men väger lammen under 12 kg slaktade blir det som jag skrev tidigare mest ben och mycket lite kött.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Jazze

  • Inlägg: 13
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #29 skrivet: 02 jan-07 kl 15:46 »
I morse när jag gick ut med hö hittade jag årets första värmlandslamm frisk och kry bakom fårhuset. Jag blev helt tagen på sängen och har tillbringat dagen med att färdigställa den tidigare bara halvbygda lammboxen och annat pill. Som vid alla födslar får man perspektiv på tillvaron. Har man som vi 7 får tror jag inte att det spelar så stor roll vilken ras man har. Ekonomiskt är det inte försvarbart men det bidrar till livskvaliteten. ;) ;D

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #30 skrivet: 02 jan-07 kl 16:21 »
Jo, men för genbanksfår får man ca 150/styck i eubidrag, så visst gör det skillnad! Fast värmland eller gute, nä, det gör kanske ingen skillnad. Jag tänker mest på hur de är att handskas med, och kanske ullkvaliteten.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #31 skrivet: 02 jan-07 kl 18:27 »
Fast det blir så lite pengar... 7 st Genbanksfår genererar 1050:-
det är inte mycket pengar.
De pengarna (150:-) tar tyngre raser lätt in genom sina slaktlamm.

Jag har haft Gutefår
men tröttnade på deras dåliga ull och låga slaktvikt...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #32 skrivet: 03 jan-07 kl 16:03 »
Fast om man ändå vill ha allmogefår är det ju bättre att skaffa de som drar in en tusenlapp extra, än de som inte har några intyg eller m-status å man blir helt utan pengar. I min värld är en tusenlapp mycket pengar!

 Vad kostar annars köttraser per tacka att köpa in? Tänker mig att det är mycket dyrare. Man kanske tjänar på lägre investeringskostnad?
« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 16:04 av Lollo »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #33 skrivet: 03 jan-07 kl 16:32 »
De pengarna (150:- per tacka) tar tyngre raser lätt in genom sina slaktlamm dubbelt så tunga lamm.
Mvh Rosa

Köttrasfåren kan du ofta köpa för 800 kr  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

  • Inlägg: 498
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #34 skrivet: 03 jan-07 kl 18:26 »
Det finns fårraser som är framavlade för att producera mycket kött vid optimal foderstat med kraftfodertillskott. Dessa väljs i regel av dem som ska leva på sin fårskötsel. Sedan finns det gamla lågproducerande raser som kan klara sig på enbart foder producerat på den egna gården och ändå producera både kött och ull.  Jag tycker inte man behöver jämföra dessa två grupper då det är frågan om helt olika produktionsformer. För den som vill ha "hushållsfår" och leva ekologiskt och självförsörjande så är det ganska naturligt att man väljer de gamla allmogeraserna. De är också ett kulturarv som vi ska värna om. Men det gör vi inte om vi matar dem med importerat sojakraftfoder för att få så höga slaktvikter som möjligt. Låt oss behålla allmogefårens fina egenskaper som duktiga foderomvandlare och använd de moderna raserna till "högproduktion". Själva har vi slutat väga och det känns jättebra att producera eget kött utan sojafoder.

leifhh

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #35 skrivet: 04 jan-07 kl 13:07 »
Det finns ju mellanvägar också.... Håll en grupp tackor av lantras och betäck några eller alla med en köttrasbagge för att få upp slaktvikten. Tackorna förblir renrasiga och kan vara genbanksanslutna. Efter att man låtit dem gå ett par säsonger med x-lamm så kan man betäcka de som visat upp de egenskaper man framför allt eftersträvar (enkla lammningar, bra modersinstinkt, lugn eller what ever) med en renrasig lantbagge av samma ras.

Kika på äldre nummer av Gutefåret så kan du hitta en diskussion om detta där. Som jag ser det är det ett ekonomiskt försvarbart tillvägagångssätt samtidigt som man behåller en uppsättning renrasiga djur. Men som sagt, samtlig avkomma bör i så fall slaktas av och bagglammen måste skiljas ut i god tid före könsmognad. Det borde ej bli problem med bidragen eftersom livdjuren är renrasiga!

Kikar man runt lite på hösten så brukar det dyka upp köttrasfår till överkomligt pris....

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Bidrag för Gutefår och Värmlandsfår...
« Svar #36 skrivet: 04 jan-07 kl 19:59 »
Det finns ju mellanvägar också....
Håll en grupp tackor av lantras och betäck några eller alla med en köttrasbagge för att få upp slaktvikten. Tackorna förblir renrasiga och kan vara genbanksanslutna.
Det borde ej bli problem med bidragen eftersom livdjuren är renrasiga!


OBS !
Man får absolut inte betäcka tackorna med bagge av annan ras om man vill kunna söka EU-bidraget för hållande av utrotningshotade raser !!!

Man får ju bidraget för att man ska hjälpa till och föröka rasen...
det är ju därför man inte får bidraget för kastrerade djur!

citat:
Ett krav för ersättning är att jordbrukaren följer en avelsplan som har godkänts av Jordbruksverket.
Hondjuren får endast betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras.


mvh Rosa
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 15:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #37 skrivet: 05 jan-07 kl 10:41 »
Intressant...
Jag kikade på jordbruksverkets godkända (mja, se mer om det nedan) avelsplaner för Gutefår: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff36754/Avelsplan_Gutef%C3%A5r.pdf
respektive allmogefår: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff36748/Avelsplan_Allmogef%C3%A5r_2003.pdf

I inget av dokumenten ser jag några hinder mot att producera slaktlamm efter en bagge av köttras. Tackorna, vilka i det långa loppet ingår i avelsplanen, är och förblir rasrena vilket är det som krävs utifrån min läsning av dokumenten.

Men nu skall man hålla i minnet att avelsplanerna (åtminstone den för gutar, har inte orkat efterforska allmogefåren) var giltiga endast fram till 31/12 2006! Jag utgår från att arbetet med att ta fram en ny avelsplan pågår eller att ett nytt accept från jordbruksverket håller på att klubbas (alternativt så finns det nya klubbade avelsplaner men att dessa ännu inte offentliggjorts på verkets hemsida).

Eventuellt är Rosas citat från Jordbruksverket inte så absolut som det framstår eftersom det är utbrutet ur ett större sammanhang.... Speciellt om man betänker avelsplanernas giltighet.  ;)  Min personliga erfarenhet av myndighutsövning (ja jag har jobbat på 2 olika myndigheter inom helt olika lagområden som tjänsteman/utredare) är att tillämpningen av myndighetens regler varierar mellan 1/ olika tjänstemän, och 2/ regionalt.

Observera att jag inte förespråkar modellen reservationslöst utan ventilerar den som en teoretisk möjlighet att få lite mer ekonomi i att hålla lantraser.
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 10:42 av leifhh »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:EU-stöd utrotningshotade fårraser
« Svar #38 skrivet: 05 jan-07 kl 11:03 »
Eventuellt är Rosas citat från Jordbruksverket inte så absolut som det framstår
eftersom det är utbrutet ur ett större sammanhang....

Jaha då kommer Hela texten här!
Om det nu blir mera gällande av det ..... /Rosa


Bevarande av utrotningshotade husdjursraser
Informationen på den här sidan gäller endast LBU-programmet 2000-2006. Du hittar information om landsbygdsprogrammet 2007-2013 här.
Ersättning lämnas för att hålla djur av utrotningshotade raser. Syftet är att öka antalet vuxna, renrasiga djur av svenska utrotningshotade husdjursraser så att rasernas fortlevnad och den biologiska mångfalden säkras.
Ett krav för ersättning är att jordbrukaren följer en avelsplan som har godkänts av Jordbruksverket. Hondjuren får endast betäckas eller semineras med renrasiga handjur av samma ras. Djuren ska även vara individmärkta. Femårsåtagandet omfattar ett totalt antal djurenheter. Jordbrukaren åtar sig att under hela perioden hålla minst 50 % av antalet djurenheter i femårsbeslutet. Hållandeperioden är 2 månader för får, getter och grisar. För nötkreatur krävs ingen hållandeperiod eftersom antalet nötkreatur beräknas automatiskt ur det centrala nötkreatursregistret (CDB). Räkningseriod för nötkreatur. Stödet lämnas för vissa raser av nötkreatur, svin, får och getter. Stödet lämnas i hela landet.
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 11:09 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:EU-stöd utrotningshotade fårraser
« Svar #39 skrivet: 05 jan-07 kl 16:00 »
Jaha då kommer Hela texten här!
Om det nu blir mera gällande av det ..... /Rosa

Bevarande av utrotningshotade husdjursraser
Informationen på den här sidan gäller endast LBU-programmet 2000-2006.

Ja men vad gäller för 2007 och framåt?
Nu krånglar jag lite för saks skull  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
sayerbýr, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser