Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?  (läst 14803 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:stödregler..
« Svar #40 skrivet: 05 jan-07 kl 16:45 »
;D ;D
-Se det är det ingen som vet än...
det är ju bara ett förslag för 2007 det som man kan läsa nu.
eller som dom själva uttrycker det:
Programmet är ännu inte definitivt beslutat. På de här sidorna hittar du därför endast kortfattade beskrivningar av de olika stöden som föreslås ingå i programmet.

-Det är ju det som gör det så spännande att söka EU-bidrag,
förslaget o det som kommer att gälla är inte samma sak alltid... 8)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #41 skrivet: 05 jan-07 kl 17:14 »
jamen då är ju allt som vanligt i myndighetssverige....

jag struntar nog i att söka EU-medel i år också  :P
får väl utropa min gård till EU-fri zon  ;)

men bidragen för hamlade träd är ju principiellt lockande eftersom jag tillämpar detta i hyfsat stor utsträckning i syfte att få foder (inte för syns skull mao)

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #42 skrivet: 05 jan-07 kl 17:40 »
Äh, det blir ändå alltid som tjänstemännen föreslår. Det är min erfarenhet av kommunalpolitik. Om EU är likadana vet jag iochförsig inte.

Men för oss småbrukare verkar det riktigt bra. Tidigare fick man inte bidrag för kulturhistoriskoch miljöbevarande grejer förrän man samlat på sig så mycket att man kunde få 3000 kr i bidrag. Nu föreslås den gränsen sänkas till 2000, just för att de med små gårdar oftast inte kunde komma åt stödet. Det går alltså inte att söka för tex fem hamlade träd, eftersom det bara ger ca 600 kr. Man måste ha så mycket grejer att det blir 2000 kr.  


signe

  • Inlägg: 498
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #43 skrivet: 05 jan-07 kl 19:33 »
Bidraget för utrotningshotade husdjursraser infördes väl för att öka antalet djur av dessa raser?! Då är det väl de som håller raserna och vill föröka dem och sälja renrasiga avelsdjur till andra som ska få bidraget. Att söka kryphål och få bidrag utan att uppfylla syftet låter mycket tveksam. Den som vill starta en ny besättning med "rena" allmogefår bör nog akta sig för att köpa djur från en blandbesättning. Förr eller senare sker det en "olyckshändelse" och det blir uppblandade djur.

Det är helt OK att hålla på att korsa raser men då ska man inte räkna med att få detta bidrag.

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #44 skrivet: 10 jan-07 kl 20:30 »
Jaha, det blev varken det ena eller andra:) Två pälsfår och ett finull/dorset ramlade över mig för en billig peng. Idag flyttade de in å vi har myst i stallet med knäckebröd och kramar! Nångång i vår lammar de.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Gotlandsfår
« Svar #45 skrivet: 11 jan-07 kl 10:27 »
Jaha, det blev varken det ena eller andra:) Två pälsfår och ett finull/dorset ramlade över mig för en billig peng.
Gotlandsfår o Finullskorsning.....
Åhh där flög de där 150:- i bidrag som du pratade om tidigare all världens väg  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #46 skrivet: 11 jan-07 kl 14:57 »
Eller 2000 kr, eftersom jag troligen inte kommer upp i minimisumman nu. Hör att du tycker jag är fånig som vill åt bidraget, hoppas jag lyckats förklara nu.

Pia

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #47 skrivet: 22 jan-07 kl 17:09 »
Hej! Har erfarenhet av Gutefår och N Spelsau (norskt svar på Värmlandsfår), dem är i stort sett lika förutom att Värmlandsfåren oftare har horn. Svårt att se skillnad på dem. Jag föredrar spelsau eller typ Värmlandsfår för att dem har en annorlunda ull jämfört med gutarna och för deras temperament.  Tycker att Gutarna är dem mest robusta och tuffa, lugna av landets får, som kor i litet format (?).  Jag upplever Värmlandsfåren mer lätthanterliga och "lättare" i lynnet, inte riktigt så allvarliga och envisa som jag upplever gutarna. Båda raser blir goda mödrar, betesdjur och har okomplicerade lammningar, är mkt tåliga. Antar att det finns många svar på din fråga. Tror också att en blandning dememellan skulle kunna få fram bra skinn, kanske bättre än de båda raserna?

/Pia

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #48 skrivet: 30 jan-07 kl 14:56 »
Man behöver också vara ansluten till Maedi-Vistnaprogrammet för att få del av EU-bidragen för lantras. Ser ut att bli 800:- i fast bidrag plus någon liten penning per djurenhet. Eller ngt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser