Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon mer än jag här inne som har Collie?  (läst 5228 gånger)

Funkåsbonden

  • Inlägg: 24
  • Hej hej
    • Småland
Någon mer än jag här inne som har Collie?
« skrivet: 15 aug-12 kl 20:39 »
Har tre Collie två hanar och en tik
varav ena vallar får... men inte med husses med medverkan :)
  någon mer som har ullboll?
Månskensbonde med Hönor,får och hundar

Allin

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 23:24 »
Har haft. Två trefärgade tikar, en bluemerle korthårskille och sist min bluemerlepojk. Mycket lik din lilla valp i teckningen. Älskar colliens temperament, deras följsamma smidighet och mjuka styrka.
Pälsen har jag dock aldrig varit så förtjust i  :P
Nu har jag en liten blandras , en omplacering , passar min situation idag men blir mildögd var gång jag ser en riktig collie.


Funkåsbonden

  • Inlägg: 24
  • Hej hej
    • Småland
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #2 skrivet: 05 sep-12 kl 11:49 »
Va roligt :) jo håret kan bli mycket i bland men det kan jag leva med
Tränar och tävlar med mina helt underbara att jobba med :)
Månskensbonde med Hönor,får och hundar

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #3 skrivet: 05 sep-12 kl 11:54 »
Jag har blandras av Collie och Schäfer.Det är 2 bröder som jag har runt mig mest hela tiden. De har båda fått den långa vackra nosen och det smala huvudet som jag älskar. Jag tror jag vill ha renrasig Collie nästa gång.Men jag vet inte om de kanske måste få jobba med vallning eller så för att orka,alltså inte vara en sällskapshund?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

kbh

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #4 skrivet: 05 sep-12 kl 12:07 »
Jag har blandras av Collie och Schäfer.Det är 2 bröder som jag har runt mig mest hela tiden. De har båda fått den långa vackra nosen och det smala huvudet som jag älskar. Jag tror jag vill ha renrasig Collie nästa gång.Men jag vet inte om de kanske måste få jobba med vallning eller så för att orka,alltså inte vara en sällskapshund?
En sån hade ja till helt nyligen som ja fick tabort hastigt  både kilok och smart så det förslog snabb som viden  och en ypperlig kantarell och räv jägare  :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #5 skrivet: 05 sep-12 kl 12:18 »
Ja visst är de underbara  :) Vad synd att du var tvungen att ta bort din  :( var det något allvarligt eftersom det gick så hastigt?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

kbh

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #6 skrivet: 05 sep-12 kl 12:49 »
Ja visst är de underbara  :) Vad synd att du var tvungen att ta bort din  :( var det något allvarligt eftersom det gick så hastigt?
7 ann fall under  tio timmar så ja valde det då han nog aldrig skulle kunna leva ett någorlunda drägligt liv framöver  som att vara med och springa men hästarna  mm saka tilläggas det var inga lindriga anfall

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #7 skrivet: 05 sep-12 kl 13:27 »
Åhh ! Det var tråkigt. Stackars dig...och hunden  :'(
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

kbh

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #8 skrivet: 05 sep-12 kl 13:50 »
Åhh ! Det var tråkigt. Stackars dig...och hunden  :'(
Ja  värkligen  ja saknar honom värkligen  men ja tyckte ja inget anat kunde göra  då ja såg att han inte skulle kunna få det liv som han hade haft tidigare  ja kunde ju liksom inte bära hem han om han fick ett anfall uti skogen  så det fick bli som det blev men ja saknar han väldigt och mattroskan lika så  :'(

Funkåsbonden

  • Inlägg: 24
  • Hej hej
    • Småland
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #9 skrivet: 05 sep-12 kl 15:21 »
Jag har blandras av Collie och Schäfer.Det är 2 bröder som jag har runt mig mest hela tiden. De har båda fått den långa vackra nosen och det smala huvudet som jag älskar. Jag tror jag vill ha renrasig Collie nästa gång.Men jag vet inte om de kanske måste få jobba med vallning eller så för att orka,alltså inte vara en sällskapshund?

Ett misstag som många tror att collie är en sällskapshund.
Tvärtom det är en av våra äldsta bruksraser och är helt underbara att arbeta med. Många av djuren
Accepterar sällskapslivet men inte mina :) äter upp huset om dom inte blir aktiverade. Kort och gott ska man skaffa ska man jobba med den.
Månskensbonde med Hönor,får och hundar

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #10 skrivet: 05 sep-12 kl 15:30 »
Ja jag har misstänkt att det är så.Jag märker det på mina hundar,men jag har aldrig haft hund förrut,så jg har lite svårt att hitta på jobb åt dom.Dom är duktiga på att vakta gården med alla djuren som de lever med. Men annars är det mest promenader som de får och så kastar vi boll,det gillar dom. lite tipps på aktiviteter man kan göra skulle jag bli super glad över.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Allin

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #11 skrivet: 05 sep-12 kl 15:36 »
Ja  värkligen  ja saknar honom värkligen  men ja tyckte ja inget anat kunde göra  då ja såg att han inte skulle kunna få det liv som han hade haft tidigare  ja kunde ju liksom inte bära hem han om han fick ett anfall uti skogen  så det fick bli som det blev men ja saknar han väldigt och mattroskan lika så  :'(

Åh så sorgligt det är när man måste ta farväl av sin vän ! Tycker dock att du gjorde alldeles rätt. En hund som fått vara med blir ledsen om den inte längre får. Var det epilepsi ?
Min första tik fick det i sen ålder, väldigt obehagligt .

Allin

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #12 skrivet: 05 sep-12 kl 15:43 »
Nog går det att ha en collie utan att jobba med den förutsatt att man lever ett aktivt liv som den kan delta i. För någon soffpotatis är den inte  ;).
Jag har inte arbetat med mina men varit aktiv på andra vis. Och inte bet de sönder någon inredning om de då o då fick ta det lugnt. Kanske mer beroende på individ ?
OBS ! Ingen kritik är väl bäst att säga med en gång eftersom djurtrådar har en tendens att bli hetlevrade  :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #13 skrivet: 05 sep-12 kl 16:22 »
Collie - är inte border collie en underavdelning av collie?  Hur länge sen är det sen de skildes åt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #14 skrivet: 05 sep-12 kl 16:59 »
Åh så sorgligt det är när man måste ta farväl av sin vän ! Tycker dock att du gjorde alldeles rätt. En hund som fått vara med blir ledsen om den inte längre får. Var det epilepsi ?
Min första tik fick det i sen ålder, väldigt obehagligt .
Ja  Och ja misstänker att det kan ha kommit utav att en av russen sparka han men ja såg inte skälva smällen  hörde pep till bara  när han försvann ur hagen  men ja vet nu inte om det beror på det förstås russen var ju häller inte vana vid hundar då .

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #15 skrivet: 05 sep-12 kl 18:13 »
Mina hundar har inte den ovanan att bita sönder saker,dom är jätteduktiga att vara själva.Men delar jag på dom blir dom hysteriska.Jag kallar dom för dom siamesiska tvillingarna.Det är inget problem, utan det att dom skäller på allt.Jag har försökt allt men jag kan inte få dom att sluta skälla.Kommer det någon på en cykel,eller går eller joggar ska dom skälla.Faktiskt lite jobbigt  :-\ men de är super goa och så snälla och glada.Dom kan vara lösa överallt utan att försvinna,,,,,men de skäller.Skäller Collie mycket?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Funkåsbonden

  • Inlägg: 24
  • Hej hej
    • Småland
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #16 skrivet: 05 sep-12 kl 21:37 »
Ja jag har misstänkt att det är så.Jag märker det på mina hundar,men jag har aldrig haft hund förrut,så jg har lite svårt att hitta på jobb åt dom.Dom är duktiga på att vakta gården med alla djuren som de lever med. Men annars är det mest promenader som de får och så kastar vi boll,det gillar dom. lite tipps på aktiviteter man kan göra skulle jag bli super glad över.

Oj finns massor ! om du har dåligt med tid kan du köra godisruta. lägg ut godis i halvhögt gräs och trampa ner det så dom får använda nosen och leta reda på det.. trötta mycket mer än vad man tror.
Spåra är en favoritgrej för mina . två av dom gillar personspår och en gillar bara viltspår. trix älskar mina att lära sig som typ give me five,rulla runt, hämta matskålen m,m. som sagt aktiviteter finns det många gäller bara och hitta vad både husse/Matte och hund tycker är skoj  :)
Månskensbonde med Hönor,får och hundar

Klajes

  • Inlägg: 17
    • Södermanland
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #17 skrivet: 05 sep-12 kl 21:46 »
Jag har :) hade två så sent som i våras. Men utan all jobbig päls  ;) Korthårig collie alltså... Collien är en underbar ras som alltid är med på noterna om man vill jobba men kanlika gärna sova i soffan om det regnar :). Provat å valla med båda, men den ena va bara bra på fråndriv, å den andra (ännu levande) är lite för mjuk och kan bara valla kanin och hönor men vågade inte säga ifrån tuffa får.
Tror bestämt att bordern utsprang från den korthåriga/halvlånghåriga collien och blev just border collie, medan den långhåriga avlades just för pälsen och blev "show collie".

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #18 skrivet: 06 sep-12 kl 11:42 »
Tack för tipsen Funkåsbonden  :D Vill bara tala om att idag hände det som jag jobat,jobbat och JOBBAT med.De skäller ju Otroligt mycket så fort det kommer någon (dom ser nog det som sitt jobb) Men i dag kom grannen och de kom skällandes (jag var ute) jag skickade in dom, de kom ut igen och skällde,jag gjorde samma sak igen.Nu kommer DET som  aldrig hänt förrut.DE KOM UT TILL OSS BARA GLADA OCH VAR ALDELES TYSTA!!!!!!  Kan jag ha lyckats???? jag blev så glad och dom med  ;D ;D ;D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #19 skrivet: 06 sep-12 kl 18:48 »
Ja, man får se upp så att man inte visar så mycket glädje över tystnaden att man utlöser glädjeskall.  Samtidigt som man förstås måste visa att man är nöjd och glad.  Och så har du flera hundar också, som hetsar upp varann!  Grattis till att ha lyckats förklara EN gång!  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare
Linjerat, GuyFromTheSky, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser