Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsågen rusar  (läst 9330 gånger)

Hönsmamman

• Södermanland
Motorsågen rusar
« skrivet: 13 aug-12 kl 22:47 »
Hej!Jag har haft min favorit motorsåg utlånad till svågern sen i våras.
Nu när jag fick tillbaka den så rusar den (tokvarvar)utan att jag rör gasen.
Är ingen mästermeckare av motorsågar,men har hört att dom kan bete sig så när packboxarna till veven är otäta.
Hur bökigt är det att byta sådana på en gammal husqvarna 236 eler 246 kommer inte ihåg riktigt just nu.
Är det ens lönt att hålla på med,den har nog gått på vedbacken i ca 20 års tid.
Mvh anders

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Motorsågen rusar
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 22:49 »
Och det är inte så enkelt som att gasreglaget har hängt sig?
Med läckande vevaxeltätningar brukar en tvåtaktsmotor framför allt bli svårstartad, omöjlig på tomgång osv. Gamla motorer med brytarstyrt tändsystem kan bli utan gnista pga neroljade brytare om det blir riktigt illa.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 22:53 »
Kan ju vara enklare läckage också på insugssidan. Vet inte hur det är med sågar, men mopeder kan beté sig sådär när de läcker vid förgasare och däromkring.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 22:55 »
Där sa du något! Ett vanligt fel på en del Husqvarnamotorsågar är ju att det lilla plaststycket mellan förgasaren och cylindern tappar formen pga värme och sedan har man läckage däremellan. Det brukar hända om motorn har blivit lite väl varm, vanligtvis för att fläkt och kylflänsar har blivit totalt igenmurade av sågspån och kedjeolja.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 23:00 »
Fast jag hade nog också först kollat gasreglage och spjäll, sedan om svågern skruvat eller gjort något annat, sedan efter läckage.

Misse

• nr 9424
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 01:42 »
Där sa du något! Ett vanligt fel på en del Husqvarnamotorsågar är ju att det lilla plaststycket mellan förgasaren och cylindern tappar formen pga värme och sedan har man läckage däremellan. Det brukar hända om motorn har blivit lite väl varm, vanligtvis för att fläkt och kylflänsar har blivit totalt igenmurade av sågspån och kedjeolja.
Word!!
Det var detta jag tänkte på när jag läste.  Ljuvluft låter mycket möjligt problem.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 21:10 »
Reglaget är kollat och funkar.
Tjyvluft kring förgasaren har jag inte kollat,men ska göra det.
Det är mycket troligt att den har gått varm för om man inte orkar fila kedjan så varvar man bara mera och nöter av bitarna.
Förra gången den sågen lånades av samma person så körde han den på ren bensin för han hade glömt att jag sa ASPEN 2takt.
Mvh anders

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 21:13 »

Förra gången den sågen lånades av samma person så körde han den på ren bensin för han hade glömt att jag sa ASPEN 2takt.
Mvh anders

Oj.. Gick den efter det? Motorsågar och andra eggverktyg ska man helst inte låna ut.

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 14 aug-12 kl 21:18 »
Motorsåg lånar jag inte ut.   Enkelt.   Den som inte har vanan att handha sånt behandlar den inte som jag gör det.   Likaså migsvetsen.   Eller min cross.   
Tidigare dyrköpta erfarenheter  :P   bläääääääääää

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Coyote

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 18 aug-12 kl 21:05 »
Reglaget är kollat och funkar.
Tjyvluft kring förgasaren har jag inte kollat,men ska göra det.
Det är mycket troligt att den har gått varm för om man inte orkar fila kedjan så varvar man bara mera och nöter av bitarna.
Mvh anders

Lite OT men kör man lite mer än bara till vedhögen, så finns det bättre blandning än Aspen.

Haglund

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 aug-12 kl 21:10 »
min Husqvarna rusade när viren till fårgasaren gick av...  "gassreglaget" kändes som vanlig..
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 21:54 »
Det var som ni trodde tjyvluft mellan förgasaren och cylindern.
Nu går den som tåget igen.
Tack o bock/anders

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 aug-12 kl 22:14 »
Det var som ni trodde tjyvluft mellan förgasaren och cylindern.
Nu går den som tåget igen.
Tack o bock/anders

Vad bra  :)

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-12 kl 21:38 »
Lite OT men kör man lite mer än bara till vedhögen, så finns det bättre blandning än Aspen.
Det lät intressant,vilken blandning är det som är bättre än aspen.
Mvh anders

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 23 aug-12 kl 23:00 »
Det lät intressant,vilken blandning är det som är bättre än aspen.
Mvh anders

E85 + någon tvåtaktsolja som låter sig blandas med etanol, t ex Klotz KL-200. Man måste skruva ut blandningsskruvarna, både för huvudmunstycke och tomgång, för att få motorn att gå bra på det bränslet.
En stor fördel för den som använder motorsåg mycket på vintern är att risken för "snöskärning" elimineras om man kör på E85.
Kom ihåg att oljeblandad E85 är färskvara och bör förbrukas inom några veckor efter blandning. Man bör inte lämna sågen länge med sådant bränsle i tanken utan köra helt slut när man är klar för säsongen.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 aug-12 kl 23:17 »
E85 + någon tvåtaktsolja som låter sig blandas med etanol, t ex Klotz KL-200. Man måste skruva ut blandningsskruvarna, både för huvudmunstycke och tomgång, för att få motorn att gå bra på det bränslet.
En stor fördel för den som använder motorsåg mycket på vintern är att risken för "snöskärning" elimineras om man kör på E85.
Kom ihåg att oljeblandad E85 är färskvara och bör förbrukas inom några veckor efter blandning. Man bör inte lämna sågen länge med sådant bränsle i tanken utan köra helt slut när man är klar för säsongen.

Får man ut samma effekt då?

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 24 aug-12 kl 00:32 »
Får man ut samma effekt då?
De flesta tester jag har sett har effekten blivit marginellt högre. 

Torbjörn, vet du om någon av de billiga 2taktsoljorna som är E85kompatibla ???
Jag testade en här igår och det tog bara några minuter innan de 2 deciliterna olja låg på botten med 10 liter E85 ovanpå >:D :P

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 24 aug-12 kl 09:14 »
Torbjörn, vet du om någon av de billiga 2taktsoljorna som är E85kompatibla ???
Jag testade en här igår och det tog bara några minuter innan de 2 deciliterna olja låg på botten med 10 liter E85 ovanpå >:D :P

Det verkar inte så. Det finns några trådar på etanolforumet om saken men det är länge sedan någon fyllde på dem med nya uppgifter.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 24 aug-12 kl 20:32 »
Måste passa på att berätta om min andra såg,den har jag tänkt slänga för jag har aldrig fått den att gå bra.
När jag höll på med den som rusade och fick ordning på den så tänkte jag kolla på den andra också.
Fick igång den efter några ryck,men den dör helt hux flux ibland sen kan den gå ett tag.
Sitter ner på huk och justerar på luftskruvarna och ser då att det gnistrar om en skruv på kåpan över startanordningen.
Känner på skruven och den går bara runt,lossar då på kåpan, under sitter någon form av tändbox fastsatt med skruven det gnistrar om.
Muttern på baksidan snurrar när jag drar skruven, håller emot med skiftnyckeln och får fast den.
Plockar ihop och startar och nu funkar den.
Jag har fått förslitnings skador i axeln efter allt ryckande i detta start snöre,men nu får den vara kvar.
God helg på er/mvh anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser