Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ligghall för vintern  (läst 15513 gånger)

PeterHalmstad

• Halland
Bygga ligghall för vintern
« skrivet: 13 aug-12 kl 09:13 »
Jag skall bygga en liten ligghall för 4-5 tackor som skall gå ute hela vintern.

Eftersom forumet är fullt av kloka människor med bra erfarenheter ber jag om tips inför bygget.

MVH Peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

PeterHalmstad

• Halland
SV: Bygga ligghall för vintern
« Svar #1 skrivet: 23 aug-12 kl 16:14 »
Svarar mig själv  ;D
Här finns en variant. Väl klena stolpar och kanske ta bort matjord och lägga bär- eller slitlager istället. Annars fin.

http://dajegard.blogspot.se/2012/08/bygga-vindskydd-till-far-och-hastar.html?showComment=1345623903167

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 18:43 »
för hästar ska väggen vara 10 cm över manken så detta bygge är bara till får.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 aug-12 kl 19:55 »
Jag tycker inte att det ser så bra ut som vinterhus till får. Tänk när det snöar på tvären - hela huset (och ströbädden) full med snö...
Jag hade gjort täta väggar, brädor hela vägen upp, och hängt ett vindnät för en av gluggarna... Och vänt det så att det står med vinden i ryggen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-12 kl 21:17 »
Detta är inget bra vindskydd för något djur som ska gå utomhus dygnet runt,tvivlar på att det ens skulle bli godkänt av lst.

Vallhunden har bra ideer om hur man kan förbättra.
Men kom ihåg att ju mer snö & regn som kommer in med vinde,desto mer måste du strö för att hålla bädden torr.. Det kommer bli rena geggamojjan på marken efter två mån svensk höst
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 08:17 »
Tack för synpunkter! Håller med om att det behövs hela väggar. En mindre öppning tror jag också på.

MVH Peter

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 09:29 »
Nja, det ser inte så tokigt ut faktiskt... Jag tycker det verkar riktigt bra.
När det gäller får så är ju inte kylan något problem, men visst, det är ju inte roligt när det drar in snö i bäddarna.
Jag tycker inte att det behövs hela väggar, men vindnät vore nog inte så dumt på de tre stängda sidorna.
Helst ska nätet vara uppspänt i löstagbara ramar så man kan plocka ner dem på sommaren om hallen skall användas även då.

Och jag håller med om att frontväggen mellan öppningarna kunde vara längre så att öppningarna blir mindre om man bara ska ha får i skyddet...
Men fri sikt ut är uppskattat av djuren och viktigt för att dom ska känna sig trygga inne., och jag skulle inte ha nät för någon öppning heller, två en in/utgång i varje ände är nödvändigt för att de ranglåga inte ska behöva känna sig trängda. däremot behöver ju inte öppningarna vara fullt så höga.

Ska du lägga tid och pengar på att göra ett så fint skydd så tänk noga innan, tex om du planerar att ha lammningar under den kalla årstiden så kanske du vill kunna stänga in dom,  vill du då köpa färdiga fårgrindar så planera måtten på skyddet efter storleken på grindarna så det blir lätt att inreda, och kanske räkna med utrymme för en liten lammgömma med..
Ska man ha tidiga lamm kan det dessutom vara trevligt att göra portar som går att dra för eller rulla ner så det blir lite skyddat om våren är kall.

Jag hade heller aldrig plintat fast det i backen!   I en stor hall är det lätt att köra in med kompaktlastare eller traktor och gödsla ut, men i ett så litet skydd  som jag antar att du tänker bygga kommer man nog inte in med någon maskin..  Och handskotta är inte roligt.
bättre att snickra ihop ett fristående skydd så att man kan flytta på det om man är ett par man eller med en traktor, då är bädden lättare att ta reda på sedan.
Det är dessutom bättre ifall man vill ha djuren på olika marker olika år och bättre för förebyggande smittskydd då det sänker smittrycket att flytta skyddet och är inte så dumt heller om man får regniga  blöta år när djuren trampar sönder och marken blir geggig.
Är det så litet att man är rädd att det ska blåsa bort så slå istället ner ett par stängselstolp runt om så går det ingen stans...
Kennel SweetCaileanz

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 12:56 »
Svarar mig själv
Här finns en variant. Väl klena stolpar och kanske ta bort matjord och lägga bär- eller slitlager istället. Annars fin.
http://dajegard.blogspot.se/2012/08/bygga-vindskydd-till-far-och-hastar.html?showComment=1345623903167

Det här bygget som tråden handlar om inte godkänt som Ligghall för vinteranvändning. Men ett bra exempel på Finn Fem Fel...

4 fel hittar jag nu lite snabbt...

Ligghall ska vara
-dragfri
-det ska inte kunna regna eller snöa in i den
-om plåttak ska det ha kondensskydd
-inte bli kladdigt vid ingångarna
« Senast ändrad: 26 aug-12 kl 13:20 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 13:15 »
Det här är som tråden handlar om inte godkänt som Ligghall för vinteranvändning. Men ett bra exempel på Finn Fem Fel...

"Om dina får och getter är ute tolv timmar eller mer per dygn under den kalla årstiden är de så kallade utegångsdjur. Djuren ska då ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad. Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats. En ligghall för får och getter bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör ha söderläge. Om en ligghall inte har en öppen hel sida bör den ha flera mindre öppningar för att undvika att djur som har hög rang hindrar andra djur från att gå in eller ut ur ligghallen."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/utevistelseochbetesgang.4.4b00b7db11efe58e66b8000574.html (bör är inga skall-krav. bör = följ om du vill)
Länk till mina lamm 2012

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-12 kl 13:20 »
Det där bygget klarar INTE kraven för vinter ligghall:

Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Ligghall:
-ska vara dragfri (kollas genom att lägga handen på ströbädden)!
-det ska INTE kunna regna eller snöa in i den (inte när det blåser heller)!
-om den har plåttak ska det ha kondensskydd (annars blir det vattendroppar från plåten)!
- ska inte bli kladdigt vid ingångarna (det blir det lätt om ligghallen står på åkermark)!

Bygget på bilden är att betrkta som ett regnskydd på sommaren möjligtvis....  o:)
« Senast ändrad: 21 sep-12 kl 21:14 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 24 aug-12 kl 13:50 »
Vad menar du att den skulle klara kraven för ligghall ???  ;D
Den klarar INTE kraven:
Djuren ska då ha tillgång till en ligghall eller annan byggnad. Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

detta är det ända skall-kravet "Den ska ge djuren skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats" och jag betvivlar också att att man kan hålla platsen torr/ren på vintern men för övrigt så ger den skydd mot väder och vind och resretande krav är "bör" och ett skydd mot väder och vind kommer den ge.

Men fem fel kommer man inte upp till bara ett fel men det räcker (sen skull jag vilja ha högre väggar mm)
Länk till mina lamm 2012

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 24 aug-12 kl 17:24 »
Fyra  fel hittar jag nu lite snabbt.....

Ligghall skall vara
-dragfri (kollas genom att lägga handen på ströbädden)
-det ska inte kunna regna eller snöa in i den (inte när det blåser heller)
-om den har plåttak ska det ha kondensskydd (annars blir det vattendroppar från plåten)
-inte bli kladdigt vid ingångarna (det blir det lätt om ligghallen står på åkermark)

-dragfritt vid mark kommer det att vara tre sidor räcker.
-det kommer skydda tillfredsställande och ge regn och vindskydd inte hela ytan samtidigt men skydd.
-plåttak i ventilerat utrymme behöver inte kondens-skydd det bildas inte kondens vid god luft växling (vet av egen erfarenhet)
-underlaget åker mark utan att vara upphöjt = kladd och söl (ett fel)

Jag tror bygget för utom botten skulle bli godkänt även om jag föredragit högre väggar.
Länk till mina lamm 2012

Danarp

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 aug-12 kl 20:30 »
Intressant tråd.

Med tanke på min erfarenheter från kontakter med LST avseende förprövning av mina stallar är jag 100% säker på att bygget på bilden inte är godkänt.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-12 kl 09:19 »
Tack för alla svar. Det hettade till lite här, lite vårt att sortera. Jag har också läst minimikraven på jordbruksverkets hemsida som någon citerade i inläggen.

Den ligghall jag tänker mig är avsedd för 4-6 tackor som inte skall gå med bagge, ingen lammning alltså. Jag tror alla är överens om att ligghallen skall vara drag- och regnfri och ge en torr liggplats. Sedan kan man åstadkomma det på olika sätt.

Ligghallen på bilden är inget superbygge, men en idéskiss för mig. Något att utgå ifrån.

Och igen, tack för alla engagerade svar!

MVH Peter från Halmstad

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ligghall
« Svar #14 skrivet: 25 aug-12 kl 09:27 »
Som redan sagts här är bygget på bilden inte godkänd som ligghall för vinterbruk. Men ett bra exempel på hur det inte ska se ut, informativt det också  :D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 25 aug-12 kl 09:49 »
Länsstyrelsen är den myndighet som besiktar och godkänner Ligghallarna.
Så här Informerar Länsstyrelsen/kontrollanterna i mitt län med BILD exempel också:
Ligghallens utformning

Ligghallen bör bestå av tre väggar och ett tak. Placeringen och utformningen av ligghallen är viktig för att djuren ska använda den. Har man inte en öppen långsida bör man ha flera öppningar, annars kan de ranghöga djuren hindra de ranglåga från att komma in eller ut ur ligghallen. Väggarna bör vara täta upp till 1,5 m för att undvika drag. En dragig ligghall kan vara en orsak till att djuren inte använder den. Väggarna måste vara av ett tåligt material som tål sparkar och tuffa tag från djuren. Det ska också vara tätt mellan ligghallens golv och väggar.
Det måste finnas ventilation i ligghallen för att djuren ska få en bra miljö. Det ordnas lätt med en luftspalt i bakkant mellan tak och vägg, glespanel eller vindnät. Luftspalten minskar också problemen med snö i och framför ligghallen. Hängränna och snörasskydd förhindrar att ingångsöppningen blir blöt, upptrampad eller hal på vintern. Har man tak av plåt ska man ha konsdensskydd för att förhindra kondensdropp på djuren och i ströbädden. 
En torr och ren liggplats ska finnas enligt djurskyddsföreskrifterna och enligt studier är det ofta där det brister. Smutsiga djur har svårare att hålla värmen och behöver äta mer. Blöta och smutsiga ströbäddar används sällan av djuren. Att ha en öppen långsida i söderläge gör att solen vintertid hjälper till att torka upp bädden. Ligghallen måste också vara tillräckligt djup så att det inte snöar in på hela liggytan. Man måste också strö ofta och mycket för att få en bra fungerade bädd som brinner.

Länsstytrelsens bild på hur en godkänd Ligghall ska se ut.
« Senast ändrad: 25 sep-12 kl 19:38 av Grimla »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 25 aug-12 kl 13:14 »
" Har man tak av plåt ska man ha konsdensskydd för att förhindra kondensdropp på djuren och i ströbädden. "

Jag har kört utan konsdensskydd i 15 år nu och inte en enda gång har det bildas kondens, en helt onödig produkt om man har byggt rätt.
Länk till mina lamm 2012

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 26 aug-12 kl 08:44 »
Jag tycker förslaget såg ganska bra ut, med lite högre väggar och ett par mindre öppningar. Möjligen skulle jag vilja ha någon form av tak över ingångarna. Det blir förfärligt blött och skitigt annars och de drar in det på ströbädden så den också blir blöt. Kanske ett ganska stort tak och utfodring där ute.
Åsenfår, hundar och katter

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #18 skrivet: 20 sep-12 kl 22:35 »
Då har vi äntligen sett att det pågår en debatt om vårt bygge! Härligt med många konstruktiva förslag på förbättringar, synd att INGEN lämnat några hjälpsamma tips på bloggen där vi hade sett det direkt bara. :-/ Vi ska se om vi kan bemöta lite av kritiken vi fått på vårt fina vindskydd (bättre sent än aldrig).

Klena stolpar? De är anpassade efter att klara av taket och snö på detta. Förstår inte riktigt varför man ska ha tjockare.. ? Eller tänker du på om man har hästar där och dessa ev skulle få för sig att sparka eller liknande?

Storleksmässigt är det gjort för 8 får och/eller hästar (beroende på hur hagen delas upp). Höjden på vindskydd för hästar är 1,5 gånger hästens mankhöjd, med en mista höjd på 220 cm. Sålänge vi inte skaffar hästar högre än 160 cm i manke så bör detta var ok?

Detta vindskydd byggdes nu i sommar (vårt första vindskydd, ska kanske påpekas) och tanken har hela tiden varit att till vintern så ska det bli väggar hela vägen upp. Att det blir geggigt framför ingångarna ska vi försöka lösa med att köra dit grus och så får vi se hur det funkar, tills nästa år får vi kanske göra något ytterligare tak över ingången (bra tips!) Att det är matjord som grund har också bekymrat oss en del men vi har lagt dit trall på ena halvan av golvet och så får vi helt enkelt se hur mycket vi behöver ströa för att hålla det torrt. Att skyffla bort jorden är en bra ide som faktiskt inte ens slagit oss. Kanske bör upprepas det som står i introduktionen av bloggen, att vi gärna har ett UTBYTE med läsarna, just eftersom vi inte kan allt och gärna mottar KONSTRUKTIV kritik! Gärna utformad på ett vänligt sätt så man inte känner sig helt dum i huvudet när man gör vad man tror vara rätt.

För hästar så ska väggen vara 10 cm ovan mark.. Finns någon länk till information om detta? När vi besökt gårdar över hela Sverige så har vi sett en massa vindskydd till hästar som går hela vägen ner till marken. Och från det Grimla skrev: "Det ska också vara tätt mellan ligghallens golv och väggar."

Vi har varken tänkt ha lammning på vintern eller utfodra djuren i vindskyddet.

Danarp, du får jättegärna utveckla. Vad är det som gör dig 100% säker på din sak?

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #19 skrivet: 20 sep-12 kl 22:39 »
Lorita, ah, över MANKEN, jag läste marken. Ja, så ignorera den biten i mitt svar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser