Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåändsstickning  (läst 6988 gånger)

Nilla59

• Gäst
Tvåändsstickning
« skrivet: 10 dec-06 kl 14:31 »
Är det någon som vet någon bra bok som beskriver tvåändsstickning? Jag har en relativt nyköpt av Anita Gunnars där finns ett litet kapitel. Men jag tycker det är för svårt att lära sig från det. ???

Marieberg

• Gäst
Re:Tvåändsstickning
« Svar #1 skrivet: 11 dec-06 kl 14:18 »
Jag har en jättefin bok som jag rekommenderar; den heter "Tvåändsstickat vackert slitstarkt varmt".

Författare är Birgitta Dandanell & Ulla Danielsson

Dalarnas museum LTs förlag 1984.

ISBN 91-36-02648-4

Denna bok får du nog gå på jakt efter i antikvariat eller på TRADERA.
Jag köpte den på något antikvariat någonstans (Östersund?) för ca. 13 år sedan.

En annan bok i mitt bibliotek heter "Tvåändsstickning Mina mönster och idéer" av Kerstin Jönsson och denna bok lär du kunna få tag i bl.a. från hennes hemsida för ca. 200 riksdaler.

Denna bok, måste jag tillägga, har jag nästan inte tittat i, men nu när jag försiktigt bläddrar runt i den så ser jag att hon beskriver tvåändsstickning ingående med färgfoton.
Kanske något för nybörjaren?

Den första boken som jag nämnde är underbart vacker med fotografier på flera historiska klädesplagg samt beskrivningar på vackra mönster.

Lycka till med letandet (och stickandet!)
« Senast ändrad: 13 dec-06 kl 19:52 av Ior »

stenfalk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 19:13 »
Boken "Tvåändsstickat. Vackert, slitstarkt, varmt" som det tipsas om i förra inlägget är fantastisk. Den finns på väldigt många bibliotek. Har själv försökt köpa den på tradera och liknande, men de få som kommer ut där går ofta för alldeles för höga priser för att det ska kännas rimligt...
Finns även ett litet häfte som heter handledning i tvåändsstickning, eller något åt det hållet, som visar grunderna ganska bra. Utgiven av Dalarnas museum. Kan också finnas på biblioteket.
Krokmaskan http://www.krokmaskan.se/ säljer också en bok/häfte som sägs vara bra (har inte läst den) och väldigt heltäckande. Dock är den rätt så dyr och inte så fin (bara typ spiralbundna kopierade sidor).

alo99

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-07 kl 17:43 »
Jag vill också föreslå Krokmaskans beskrivningshäfte!
Väldigt tydligt beskrivet med text och bilder. Tror det innehåller några mönster också! ;)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 04 feb-07 kl 19:17 »
Jag har precis lånat boken med vita vantar på omslaget av en kollega. En väldigt bra bk. Nu blev jag sugen på tvåändsstickning åxå. Som om jag inte hade nog med projekt  :) Jag har ju min mattväv som aldrig blir klar, har vävt en halv matta sen i somras.... Det är varpat för 10 meter matta och nu vill jag ju väva linnehanddukar.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Marieberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-07 kl 22:44 »
Jag har ju min mattväv som aldrig blir klar, har vävt en halv matta sen i somras.... Det är varpat för 10 meter matta och nu vill jag ju väva linnehanddukar.

Det är som det brukar vara. Det är just därför som man behöver 2 vävstolar. Minst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser