Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantbruksfastighet + a-kassa?  (läst 3989 gånger)

Sano

• Bohuslän
Lantbruksfastighet + a-kassa?
« skrivet: 10 dec-06 kl 14:12 »
Hej!

Är det någon som vet vad som gäller?
Jag ska snart kppa en lantbruksfastighet. Detta innebär visst att jag med automatik blir egen företagare. Kan jag då inte få a-kassa längre? Spelöar det någon roll om näringsverksamheten är passiv eller aktiv?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Lantbruksfastighet + a-kassa?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-06 kl 16:05 »
Kontakta a-kassan!  Jag hade jordbruksfastighet, driven aktivt, och när jag blev arbetslös var det ett strul med dem. Det löste sig i och med att jag haft den i många år innan a-kassan blev aktuell. Det kallades godkänd sidoinkomst har jag för mig.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-06 kl 19:36 »
jag sitter med samma "problem". Men som jag har förstått det så är det ok om du driver det som "bisyssla". det innebär att man inte får tjäna mer än ca 2000/månad på den och bisysslan ska "väsentligen skilja sig från det ordinarie arbetet". Jag är journalist så det verkar ju konstigt om de tycker att det är samma sak som småbrukare.  Man måste också haft bisysslan 6 månader innan man blir arbetslös.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 11 dec-06 kl 08:37 »
Tror inte det ska vara några problem, du driver antagligen inte verksamheten aktivt. Men kolla med akassa ändå. Tänkte först skriva att det är OK, för jag var arblös när vi köpte vårt ställe. Men såkom jag på att jag gick ju på fpenning då...

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #4 skrivet: 11 dec-06 kl 23:55 »
Om du har ett företag vilande, alltså ingen verksamhet, så påverkar det inte ditt A-kassa. Bisyssla får du ha också, om du har haft det innan du blev arbetslös. Du kan tjäna pengar på det till viss gräns, vet inte riktigt hur mycket.
Jag har också ett jordbruksfastighet med djur, men inte har A-kassan brytt sig om det. Kanske för att den ger just inga pengar, det går +-0..
Kan vara olika på olika Fackförbund också, så var det på mitt, Lärarnas A-kassa, som jag dessutom ska gå ut ur och bli fri hantverkare utan att någon bestämmer över mig och fömodligen utan pengar också...men FRI att göra vad jag VILL!!!!  ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser