Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?  (läst 2695 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne

 Har precis fått hem en efterlängtad fruktpress- så nu ska jag pressa egen äppelmust.... men vill börja med att pressa klarbär och göra gelé. Frågan är nu om man måste kärna ur först eller om man bara kan lägga in bären som de är. Det hade ju varit ljuvligt att slippa  :P
Pressen kommer från internetsidan fruktpress.se och är en rampress (tror jag det hette).
Hoppas någon som vet ser denna fråga nu, för bären ligger här och väntar.
Tack på förhand.

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 16:45 »
Kasta ner dem i kastrullen istället och gör som vanligt, det verkar smidigast . Eller finns det nån fördel/smart recept med fruktpressen??

Jag kokar gelé på hela bär, låter rinna av i silduk och kokar sen ihop saften med sockret tills dess att geleprov visar att det är klart.

Hur tänkte du göra?

Med vänlig hälsning,
Karin

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 16:52 »
 :-[ ;) du har nog rätt Kringlan men jag vill ju prova min fruktpress ;D

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 17:16 »
Du är söt du   ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 20:21 »
Se till att använda filtret (duken) när du pressar, annars kommer det skvätta saft åt alla håll!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: fruktpress: måste klarbär kärnas ur innan man pressar?
« Svar #5 skrivet: 20 aug-12 kl 14:34 »
Måste berätta hur det gick!
Jag hittade en liten urkärnare och det gick jättelätt men tog lite tid  ::), man fick tta dem ett och ett.
Men gud vilken saft och sylt det blev av klarbär!!!! Smakar lika gott som den danska körsbärssåsen på tetra, om ni har smakat den. Så nu har jag gjort falsk ostkaka på zuccini och sötmandel och tar klarbärsylt eller gele till.
Jag som har svurit i alla år över det "tradiga klarbärsträdet", inte ens fåglarna har velat äta av de sura bären.
Det blev jättegott.
Nu är det nästa problem - var hittar man en överkomlig äppelrivare?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser