Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst grädde  (läst 9066 gånger)

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
Fryst grädde
« skrivet: 04 aug-12 kl 14:45 »
Är det någon som vet om det går att vispa fryst vispgrädde tjock ?
Trevlig sommardag

afroza

  • Inlägg: 6
SV: Fryst grädde
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 15:10 »
Jag vispade fryst vispgrädde häromveckan, den tjocknade som vanligt men behöll en del fettkorn i som inte gick bort i vispningen. Resultatet blev en lite kornig vispgrädde som smakade gott men hade mindre tilltalande textur.

Händig Man

  • Gäst
SV: Fryst grädde
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 15:15 »
Jag vill minnas att tinad grädde blir gryning och inte går att vispa! Googlade lite på ämnet och det verkar som jag minns rätt - visserligen ska tinad grädde gå att vispa men konsistensen kan bli grynigare, står det. För bästa resultat skulle jag köpa ny grädde o använda den frysta i matlagningen!

fast sen beror det ju som med allt på smaken, personligen vill jag ha så "slät" grädda som det går, oavsett mo det är i matlagning eller bakning, däremot brukar jag frysa VISPAD grädde i såna där isbitsformar, perfekt att ha i när man gör sås eller liknande och man vill få den fylligare ;)

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Fryst grädde
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 15:26 »
Tack för informationen

Nina W

  • Inlägg: 4017
    • Värmland
SV: Fryst grädde
« Svar #4 skrivet: 04 aug-12 kl 15:45 »
Fryst vanilj-grædde ær gott till bær. Blanda ner lite ækta vanilj och socker i hårt vispad grædde och stoppa i frysen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fryst grädde
« Svar #5 skrivet: 04 aug-12 kl 16:02 »
Ja, att frysa redan vispad grädde går bra, fast den är inte särskilt hållbar.  Nina Ws förslag skulle jag kalla grädd-glass, men det kanske är fel?

  Jag har aldrig lyckats vispa grädde som varit fryst.  Kul att någon kunde!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser